مدیرعامل کانون: دورهمی‌های خانوادگی با قصه‌گویی جذاب‌تر می‌شود

عمومی‌سازی و مردمی‌سازی مهم‌ترین رویکرد بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است که با به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های دولتی و همراهی سازمان‌های مردم نهاد به‌دنبال تحقق آن هستیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه گفت: قصه‌گویی در طول تاریخ مورد توجه بشر بوده است. به همین دلیل، قصه یکی از ابزارهای مهم اصلاح رفتار محسوب می‌شود. قرآن کریم نیز به نیاز بشر و گرایش او به قصه توجه نشان داده و با تأکید بر علایق طبیعی انسان بسیاری از مباحث ظریف اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی را در قالب زیباترین داستان‌ها طرح می‌کند. خداوند متعال در سوره‌های متعدد قرآن کریم از طریق نقل داستان گذشتگان سعی در هدایت، تربیت و اصلاح رفتار بشر داشته است.

وی راه‌اندازی و حمایت از ایجاد انجمن‌های تخصصی و باشگاه قصه‌گویان ایران، محافل و کرسی‌های قصه‌گویی و توجه بیشتر به گسترش فرهنگ قصه‌گویی در خانواده و محیط‌های آموزشی و مدارس و دانشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های کانون برای عمومی و مردمی‌سازی قصه‌گویی برشمرد.

علامتی با بیان این‌که قصه‌گویی در شب یلدا همواره در فرهنگ کهن ایران مورد توجه مردم بوده است، تاکید کرد: کانون پرورش فکری همه‌ساله با همین هدف جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را در روزهای پایانی آذر برگزار می‌کند و بی‌تردید ترویج این فرهنگ ارزشمند و تشویق خانواده‌ها به قصه‌گویی در این شب، قصه‌گویی را به یکی از بن‌مایه‌های اصلی گپ و ‌گعده‌ها و دورهمی‌ها و جذابیت‌بخشی به میهمانی‌های خانوادگی تبدیل خواهد کرد از سویی باعث ترویج فرهنگ ارج‌گذاری پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در خانواده خواهد شد به‌شرطی که در کنار آن، آموزش این هنر به مادران و پدران و مربیان و مجریان قصه‌گو نیز در دستور کار همه نهادهای آموزشی و رسانه‌ها و صدا و سیما قرار بگیرد.

او پس از خانواده، مدرسه را یکی از مهم‌ترین نهادها برای ترویج قصه‌گویی معرفی کرد و یادآور شد: این کار از دو جنبه یکی ایجاد جذابیت و تنوع در شیوه‌های آموزشی و دیگری اثرات تربیتی غیرمستقیم این هنر ارزشمند بر روی مخاطبان کودک و نوجوان باید مورد توجه و تاکید آموزش و پرورش و معلمان مدارس قرار بگیرد. به‌واقع کانون پرورش فکری همواره انتظار داشته است که معلمان مدارس، بیشتر از این شیوه، در فرآیند آموزش کودکان و نوجوانان استفاده کنند و البته شمار معلمان قصه‌گو که در جشنواره قصه‌گویی شرکت می‌کنند نیز بیش از پیش افزایش پیدا کند. در این زمینه حتما نیازمند ارتباط و همکاری بیشتر وزارت آموزش و پرورش با کانون هستیم.

مدیرعامل کانون در ادامه بر اهمیت ترویج قصه‌گویی در دانشگاه‌ها به‌ویژه در بین دانشجویان رشته‌های مرتبط با حوزه آموزش و تعلیم و تربیت از جمله پردیس‌ها و دانشگاه‌های فرهنگیان، مهدهای کودک، حوزه‌های علمیه و صدا و سیما تاکید و اعلام کرد که کانون در حوزه آموزش مربیان قصه‌گویی آمادگی دارد تجربه‌های آموزشی خود را در اختیار نهادها و سازمان‌های مختلف قرار دهد.

علامتی همچنین تولید محتوا و گزاره‌های خبری و رسانه‌ای را در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی با اهمیت عنوان کرد و به‌ویژه از رسانه ملی درخواست کرد به‌منظور عمومی‌سازی و مردمی‌سازی بیشتر این هنر، اهتمام افزون‌تری به قصه‌گویی در برنامه‌سازی‌ها، بخش‌های خبری و رادیو و تلویزیون، پخش زنده رویدادهای قصه‌گویی، همچنین تربیت مجریان قصه‌گوی برنامه‌ها از خود نشان دهد.

او در پایان با بیان این که قصه‌گویی به‌عنوان میراث نامحسوس ملی ثبت شده است از تلاش‌های کانون برای ثبت جهانی قصه‌گویی خبر داد و گفت: از این راه حتما رفت‌وآمدهای قصه‌گویان ایرانی و خارجی به کشورهای یکدیگر بیشتر خواهد شد و این امر به حضور تعداد بیشتری از قصه‌گویان مطرح جهان در جشنواره قصه‌گویی کمک خواهد کرد.

مرحله پایانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی ‌قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حالی در روزهای پایانی آذر ۱۴۰۲ برپا می‌شود که هم‌اکنون جشنواره‌های استانی در ۳۱ استان کشور در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =