مهدی آذر یزدی روایت‌گری پاک اندیش بود

دبیر بنیاد دایمی مهدی آذر یزدی با اشاره به رعایت اصول پاک نویسی به معنای واقعی در آثار این نویسنده، وی را روایت‌گری پاک اندیش نامید.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اسدالله شکرانه در چهارمین نشست از سری نشست‌های شانزدهمین جشنواره کتاب کودک ونوجوان که به بررسی آثار و دیدگاه‌های آذریزدی در زمینه ادبیات کودک اختصاص داشت گفت: این نویسنده در طول دوران نویسندگی خود تلاش کرد ضمن شناساندن گنجینه با ارزش ادبیات ایران، اصول پاک‌نویسی را در بازنویسی قصه‌ها برای کودکان و نوجوانان به بهترین شکل رعایت کند.
وی افزود: از آن‌جایی که با آذر یزدی در زمان حیاتش از نزدیک در ارتباط بودم تا حدودی از دیدگاه‌های او در زمینه تولید آثار برای کودکان و نوجوانان  آشنایی دارم، یکی از آن‌ها تاکید وی بر نامناسب بودن داستان‌هایی با مضمون سحر و جادو از نظر مقتضیات فرهنگی و رشد تربیتی برای کودکان و نوجوانان بود به همین دلیل در گزینش داستان‌ها با حساسیت خاصی آن‌ها را بررسی و انتخاب می‌کرد.
شکرانه اظهار داشت: درمجموعه قصه‌های آذر یزدی توجه به درون، محیط رشد و نیازهای کودکان را شاهد هستیم که او نه با داشتن دانش امروزی بلکه تنها با ذوق و تفکر در متون کهن و تدبیر و آینده‌نگری به این مهم دست پیدا کرده بود.
وی یکی از رازهای ماندگاری آذر یزدی را انتخاب کلمه "خوب" که دارای معنا و مفهومی گسترده است برای عنوان‌های خود بیان کرد و افزود: این کلمه شاه کلید اندیشه این نویسنده کودک و نوجوان است که اگر بخواهیم او را بیشتر بشناسیم باید در مورد استفاده وی از این کلمه پژوهش‌های گسترده‌ای انجام دهیم.
دبیر بنیاد دایمی آذر یزدی در زمینه مجموعه‌های 8 جلدی "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" و 10 جلدی "قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن" نگارش این دو مجموعه را نشان از گستره اندیشه آذر یزدی دانست و این‌که، وی در موقعیتی اجتماعی متولد شده که به گفته خودش قرآن خواندن را از مادربزرگش و الفبا را از پدرش آموخته است اما با این وجود توانسته تا این سطح به دانش‌افزایی و معرفت در آن دوره تاریخی دست پیدا کند این نکته بسیار حایز اهمیتی است.
 شکرانه در پایان از حذف بخشی با عنوان "چند کلمه با بچه‌ها و چند کلمه با بزرگ ترها" در چاپ جدید مجموعه قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب توسط انتشارات امیر کبیر گله کرد و آن را جفایی بر این نویسنده دانست و خواستار بررسی این موضوع شد.
وی در این زمینه معتقد است نویسنده در چند کلمه با بچه‌ها به معرفی متون اصلی و کاستی و اضافات و دلیل انتخاب آن پرداخته همچنین در چند کلمه با بزرگ‌تر‌ها نکاتی را  در مورد شیوه کار و دیدگاه‌های فرهنگی و اخلاقی یادآور شده است.
نشست بررسی آثار و دیدگاه‌های مهدی آذر یزدی با حضور کارشناسان و نویسندگان حوزه ادبیات کودک ونوجوان در حاشیه شانزدهمین جشنواره کتاب کودک ونوجوان روز 18 تیرهمزمان با سال‌ روز درگذشت این نویسنده و روز ملی ادبیات کودک - که به همین مناسبت در تقویم ملی کشور ثبت شده - در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برگزار شد.