خبرنامه کانون ویژه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد

ویژه‌‌نامه‌ی شانزدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری، هم‌زمان با نزدیک‌شدن روز ملی ادبیات کودک و نوجوان از سوی نشریه‌ی «خبرنامه» منتشر شد.

نشریه‌ی روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون که محسن حموله سردبیر و حسین نوروزی دبیر تحریریه‌ی آن است، در این شماره‌ی ویژه در 120 صفحه، مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای تخصصی و مقالات را گرد آورده است.
سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون در یاداشتی به روز ملی ادبیات کودک و نوجوان پرداخته و  علی گنج‌کریمی رییس و حمید نوایی‌ لواسانی دبیر شانزدهمین جشنواره در گفت‌وگوهایی جداگانه از برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های جشنواره سخن گفته‌اند و حمید پیرهادی مدیر اجرایی جشنواره نیز فعالیت‌های دبیرخانه‌‌‌ی جشنواره‌ی کتاب را تشریح کرده است.
در بخش داوری نیز از هر گروه داوری، یک‌نفر درباره‌ی برآیند کلی داوران از کتاب‌های یک‌سال گذشته اظهار نظر کرده است.
مرتضی حیدری مشاور مدیرعامل کانون نیز در گفت‌وگویی از حمایت واحد فروش و بازرگانی از کتاب‌های برتر جشنواره خبر داده است.
بخشی از مطالب این ویژه‌نامه نیز به بررسی زندگی و آثار مهدی آذریزدی اختصاص دارد که از امسال سال‌روز درگذشت این نویسنده‌ی فقید، 18تیرماه، به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم رسمی کشور نام‌گذاری شده است.
مصطفی رحماندوست، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین چهره‌های این حوزه که سال‌هاست بر انتشار آثار آذریزدی نیز نظارت دارد، در یک گفت‌و‌گوی تفصیلی درباره‌ی آثار این نویسنده و تاثیر نوشته‌ها و کتاب‌های او در جریان کلی ادبیات کودک و نوجوان سخن گفته است.
مریم صباغ‌زاده، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی کانون نیز در این ویژه‌نامه از طراحی یک جایزه به نام مهدی آذریزدی سخن گفته است.
اسدالله شکرانه نیز، که پیش از این کتاب‌هایی درباره‌‌ی مهدی آذریزدی نوشته، در مقاله‌ای نگاهی به آثار این نویسنده دارد.
علی‌اکبر اشعری، رییس پیشین کتاب‌خانه‌ی ملی و رییس باغ‌ کتاب تهران یکی دیگر از چهره‌های مدیریت فرهنگی کشور است که درباره‌ی مطالعه و فرهنگ کتاب‌خوانی در برنامه‌ریزی‌های دولتی پای گفت‌وگو نشسته است.
گفت‌وگوی دیگر این ویژه‌نامه با دکتر سعید حسام‌پور، دبیر چهارمین همایش ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه ادبیات شیراز است درباره‌ی ضرورت آموزش آکادمیک رشته‌های مرتبط با ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان.
در بخش مقاله و یادداشت نیز مطالبی از مسعود ملک‌یاری، محسن هجری، طاهره ایبد، علی خانجانی، شقایق قندهاری، انسیه موسویان، هدا حدادی و مهدی رجبی منتشر شده است.
هم‌چنین در این شماره طی چند گزارش تحلیلی، آرا و نظرات نویسندگان و شاعران این عرصه درباره‌ی نام‌گذاری یک روز برای ادبیات کودک و نوجوان در تقویم رسمی کشور، سالانه‌شدن جشنواره‌ی کتاب کانون و نقش مهدی آذریزدی در توسعه‌ی ادبیات کودک و نوجوان منعکس شده است.
گفت‌وگوها و گزارش‌های تخصصی این ویژه‌نامه توسط کیان جوادی، تهمینه حدادی، مستانه تابش، آزاده تنها، آلما توکل، شادی خوشکار، فرناز ملکی، فرشته سلیمانی و خدیجه اسماعیلی تهیه شده است.
این ویژه‌نامه به‌صورت تمام‌رنگی و هم‌زمان با 15تیرماه و اولین روز جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری منتشر شده است.
«خبرنامه‌ی کانون» نشریه‌ای است که علاوه بر انتشار اخبار و گزارش‌های فعالیت‌های کانون به صورت دوماه‌نامه، هم‌زمان با جشنواره‌ها و مناسبت‌های ویژه‌ی ادبیات و هنر کودک و نوجوان در سطح ملی و بین‌المللی، ویژه‌نامه‌های تخصصی نیز تهیه و منتشر می‌کند.