وضعیت نشر کتاب و کتاب‌خوانی در مراکز کانون بررسی شد

هم‌زمان با شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان، نشست ارایه گزارش وضعیت نشر کتاب در سال 1391 و همچنین کتاب و کتاب‌خوانی در مراکز فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کارشناس مسوول هماهنگی امور استان‌های کانون در این نشست درباره اقدام‌های موثر در افزایش سطح مطالعه مربیان در سال 1391 و روش ثبت آماری کتاب بر اساس نرم‌افزار سخن گفت و افزود: تعداد مراکز ثابت کانون در این سال به 738 مرکز، مراکز سیار شهری به 10 مرکز، مراکز سیار روستایی به 70 مرکز و کتاب‌خانه پستی به50 مرکز افزایش یافت.
مژگان خلیل‌پوربا اشاره به این‌‌که 44 فعالیت در مراکز کانون وجود دارد افزود: 31 فعالیت عام و خاص فرهنگی با نظارت معاونت فرهنگی کانون انجام می‌شود.
وی با بیان این‌که فعالیت‌های خاص کتاب‌‌خوانی شامل معرفی کتاب، روخوانی کتاب و بحث کتاب است، گفت: در فعالیت‌ روخوانی کتاب، کودک و نوجوان با علایم نگارش، مفاهیم و محتوای کتاب آشنا شده و اعتماد به نفس وی نیز افزایش می‌یابد.
خلیل‌پور ادامه داد: دوره‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، طرح‌های گزارمان‌نویسی و نوآوران نیز در سال 1391 برای مربیان و والدین اعضای کانون برگزار شد.
وی گفت: در طرح نوآوران، طرح‌ها و شیوه‌های خلاق مربیان در زمینه‌های تنوع و خلاقیت در شیوه‌های اجرایی مربیان در فعالیت‌های کتاب محور، مهیا شد. در این طرح از میان 540 شیوه دریافت‌شده 40 طرح برگزیده انتخاب شد.
خلیل‌پور هم‌چنین در این نشست، درباره گزارش‌ برنامه‌های کتاب‌خوانی، برنامه‌ها و طرح‌های خاص در زمینه توسعه کتاب‌خوانی، چکیده چند طرح کتاب‌خوانی، طرح انجمن کتاب‌خوانی ویژه اعضای مراکز، طرح قاصدک کتاب، المپیاد کتاب‌خوانی، خانه عروسک‌ها، سرود کتاب، انتخاب کتاب، طرح بازارچه کتاب به صورت نمایشگاه و فروشگاه‌ کتاب، طرح فصل نو، اردوی کتاب ویژه اعضای کتاب‌خوان و کارگاه سینمای کتاب‌های تصویری در سال 1391سخن گفت.
اعظم بزرگی مسوول کمیته بررسی کتاب مرکز آفرینش‌های ادبی کانون نیز در این نشست درباره ضوابط و معیارهای بررسی انتخاب کتاب در این کمیته سخن گفت.
وی با اشاره به تاسیس کمیته‌ی بررسی و انتخاب کتاب در کانون با بیش از 33 سال سابقه گفت: بررسی و انتخاب مناسب‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان برای ورود به مراکز کانون در این کمیته بررسی می‌شود.
مسوول کمیته بررسی کتاب کانون تصریح کرد: در هر سال 8 تا 10 کارشناس با مدرک دکترای تخصصی و دکترا در هیات انتخاب این کمیته فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به طرح پالایش کتاب‌های موجود در مراکز کانون که در سال 1391 آغاز شد گفت: در این طرح سعی می‌شود تا کتاب‌های کودک و نوجوان به استاندارد کتاب‌های بین‌المللی نزدیک ‌شود.
بزرگی در ادامه از ارزیابی و تحلیل کیفی عملکرد کارشناسان کمیته کتاب، نیازسنجی موضوعی کتاب‌خانه‌های مراکز فرهنگی و هنری، جمع‌آوری گزارش از نرم‌افزار کتاب‌داری در مورد پرخواننده‌ترین و کم‌خواننده‌ترین کتاب‌ها از سال 1385 تا 1390 و بررسی پایان‌نامه‌های موجود در مدیریت آموزش و پژوهش که موضوع‌شان نیازسنجی در مراکز کانون است، صحبت کرد.
شانزدهمین جشنواره کتاب روز 18 تیر همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران پایان می‌یابد.