کانون به گسترش جشنواره قصه‌گویی در جهان کمک کند

قصه‌گوی لبنانی گفت: کانون با سابقه درخشانی که در حوزه‌ی ترویج قصه‌گویی دارد می‌تواند با امضای توافق‌نامه با بسیاری از کشورها به گسترش این جشنواره در کشورهای دیگر کمک کند.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، نزیها صالح قصه‌گوی لبنانی حاضر در هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه با بیان این مطلب گفت: قصه‌گویی قدمت زیادی دارد و پدربزرگ‌ها و مادربزگ‌های ما از زمان‌های قدیم این کار را انجام می‌دادند و بر تاثیرات آن واقف بودند.
 صالح افزود:تاثیرات قصه‌گویی بر کودکان در زندگی آینده‌شان نمایان می‌شود و به همین دلیل است این فعالیت نسل‌هاست که ادامه یافته است و همچنان ادامه خواهد داشت.
وی، قصه‌گویی را پیغامی دانست که به روش‌های مختلف به مخاطب منتقل می‌شود و عنوان کرد: این روش می‌تواند سرگرم‌کننده، خنده‌دار و یا به روش‌های متنوع دیگر باشد.
این جامعه‌شناس لبنانی با بیان این‌که قصه‌گویی بخشی از فلسفه و آموزش است، تصریح کرد: وقتی بخواهیم کودکی را بر اساس عقیده‌ی فلسفی خاص پرورش دهیم، می‌توانیم از طریق قصه‌گویی این کار را انجام دهیم.
صالح بر این باور است: وقتی داستانی بدون نتیجه اخلاقی باشد در واقع وقت تلف کردن است؛ قصه‌ها نباید نظر یک شخص باشد بلکه باید هدفی به دنبال داشته باشند.
وی با اشاره به قصه‌های آمده در قرآن کریم یادآورشد: در سوره یوسف گفته شده است درباره داستان‌ها حرف بزنیم و آن‌ها را برای دیگران تعریف کنیم.
این قصه‌گوی لبنانی افزود: خدا برای هر پیامبری قصه‌ای خاص تعریف کرده است و این قصه‌ها هر کدام یک هدف و پیام خاص را در بر دارد که اهمیت قصه و قصه‌گویی را نشان می‌دهد.
او که برای دومین بار است در جشنواره‌های قصه‌گویی کانون شرکت کرده است درباره تجربیات حضورش در این جشنواره‌ها گفت: در این‌گونه فضاها در هر لحظه نکته‌های تازه‌ای می‌آموزیم، در این‌جا با افرادی مختلف از کشورهای متفاوت در کنار هم قرار می‌گیریم یعنی چند تجربه و زندگی متفاوت، که هر کدام بر تجربیات ما می‌افزاید.
صالح سطح قصه‌گویی قصه‌گویان ایرانی را بسیار بالا ارزیابی کرد و اظهار داشت: قصه‌گویی در ایران چیز جدیدی نیست چرا‌که در خون و فرهنگ ایرانی‌ها نهفته است و با آن خو گرفته‌اند.
وی گفت: خوب است که چنین جشنواره‌‌های ارزشمندی به ایران محدود نشده و در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و این امر باعث تقابل و تبادل فرهنگ‌ها می‌شود.
این قصه‌گوی لبنانی معتقد است: قصه‌گویی نوعی علم است که باید هر روز در حال پیشرفت و توسعه باشد، همان‌گونه که تمامی علوم و تکنولوژی در حال پیشرفت است.
صالح افزود: شیوه‌های متفاوتی برای قصه‌گویی وجود دارد، گاهی یک قصه‌گو تنها با تکیه بر فن بیان و حرکات بدنی خود یک قصه را به گونه‌ای روایت می‌کند که مخاطب خود را جذب ‌کند، گاهی هم قصه‌گویان از ابزارهایی مانند آلات موسیقی، عروسک‌ها و حتی درست کردن فضای داستان استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که قصه‌گویی از طریق عروسک برای کودکان جذاب‌تر است، خاطرنشان کرد: اگر قصه‌گو بتواند با حرکات بدن و حالات صورتش قصه‌گویی کند بهتر و موفق‌تر است.
این قصه‌گوی لبنانی ضمن تقدیر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای زنده نگه‌داشتن این فعالیت درسطح ملی و بین‌المللی افزود: کانون با سابقه درخشانی که در این حوزه دارد می‌تواند با امضای توافق‌نامه با بسیاری از کشورها به گسترش این جشنواره در کشورهای دیگر کمک کند.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روزهای 27 تا 30 بهمن 1393 در کرمانشاه برگزار شد.