کودکان با قصه‌ها آرامش می‌گیرند

دو مربی قصه‌گوی کانون بوشهر که در هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کرمانشاه حاضر هستند، معتقدند کودکان با حوادث درون قصه‌ها همراه می‌شوند و با پیروزی قهرمانِ قصه به آرامش روحی می‌رسند.

به گزارش اداره ‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مکیه موسوی‌نژاد یکی از قصه‌گویان هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که در کرمانشاه در حال برگزاری است گفت: کودکان تشنه‌ی شنیدن قصه‌های خوب هستند و قصه‌گویی می‌تواند زمینه ارتباط عاطفی عمیق والدین و کودک را فراهم کند.
مربی مسوول مرکز وحدتیه استان بوشهر اضافه کرد: روان‌شناسان معتقدند قصه‌گویی باید از سال‌های ابتدای زندگی برای کودک آغاز شود، زیرا قصه‌ها نقش پررنگی در پرورش فکر و خلاقیت کودکان دارند و اگر قصه‌گویی ریشه در فرهنگ بومی ایران داشته باشد، بر سرنوشت کودکان بسیار تأثیرگذار است.
این قصه‌گوی اهل بوشهر با بیان این‌که قصه مخاطب را با پهلوانان و بزرگان آشنا می‌کند، تصریح کرد: کودکان و نوجوانان با شنیدن قصه با قهرمانان همزاد پنداری می‌کنند و همراه با آنان به استقبال حوادث قصه می‌روند، در پایان با کسب پیروزی به آرامش روحی می‌رسند و به هویت خود افتخار می‌کنند.
وی تأکید کرد : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان مجموعه‌ای که به صورت تخصصی با کودک و نوجوان ارتباط دارد، همه ساله جشنواره‌های قصه‌گویی را با کیفیت بهتر اجرا می‌کند، در حالی که دیگر نهادهای فرهنگی هم‌چون آموزش و پرورش می‌توانند به احیای هنر قصه‌گویی در مدارس کمک کند.
 
کمک به حفظ گویش‌های محلی با قصه‌گویی قصه‌گویی
   قمر غلامیان دیگر قصه‌گوی کانون استان بوشهر در حاشیه برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: انتخاب گویش محلی برای قصه‌ها ضرورتی است که سبب می‌شود، گویش محلی و فرهنگ بومی هر منطقه به فراموشی سپرده نشود.
وی همچنین افزود: حضور قصه‌گویان کتاب‌خانه‌ای برای نخستین بار در جشنواره‌ قصه‌گویی، فعالیت قصه‌گویی را در مراکز کانون جدی‌تر و زمینه تقدیر از این قصه‌گویان فراهم می‌کند.
قصه‌گویان کتاب‌خانه‌ای مربیانی هستند که در طول سال در مراکز کانون سراسر کشور قصه‌گویی می‌کنند اما ااغلب آن‌ها در جشنواره‌ها شرکت نمی‌کنند.
مربی مسؤول مرکز فرهنگی هنری دیلم، در اهمیت قصه‌گویی و تأثیر آن بر تربیت نیز گفت: قصه‌گویی نوعی آموزش غیر مستقیم برای انتقال مفاهیم اخلاقی، دینی و اجتماعی است و این ارتباط دو سویه قصه‌گو و مخاطب موجب صمیمیت و ارتباط عاطفی می‌شود.
قصه‌گوی بوشهری، فعالیت قصه‌گویی را یکی از فعالیت‌های مهم کانون عنوان کرد و انتخاب قصه مناسب با توجه به گروه سنی مخاطب را توسط مربی در قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای، مهم‌ترین تفاوت قصه گویی کتاب‌خانه‌ای برای کودکان با قصه‌گویی در فضای جشنواره دانست.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از 27 تا 30 بهمن در مجتمع فرهنگی و هنری آفرینش واقع در سه راه 22 بهمن کرمانشاه برگزار می‌شود