ظرفیت‌های قصه‌گویی در هیچ هنر دیگری نیست

قصه‌گویان برگزیده قزوینی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، استفاده از ظرفیت قصه‌گویی را در دنیای مدرن به عنول یک ابزار تربیتی مهم ارزیابی کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی‌ و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهدی مردانی یکی از قصه‌گویان برگزیده‌ی این جشنواره گفت: امروز ابزار‌های قدرتمندی همچون رسانه‌ها و دنیای دیجیتالی در خدمت بشر هستند که توانایی انتقال این مفاهیم را به خوبی دارند ولی نباید فراموش کرد که هر وسیله‌ای ظرفیت‌های خاص خود را دارد همان‌گونه که برخی توانایی‌ها مثلاً در نقاشی هست و در شعر نیست یا بر عکس. به اعتقاد این قصه‌گوی قزوینی، در قصه‌گویی ظرفیت‌هایی هست که در هیچ هنر دیگری پیدا نمی‌شود و می‌توان با تکیه به این هنر بومی‌ و جهانی به شناساندن مفاهیم بلند انسانی به نسل نو پرداخت.
مردانی در ادامه از مخالفت خود با شکل رقابتی جشنواره گفت و افزود: با رقابت به این شکل مخالفم به نظر من همه خوبند و بعضی‌ها هم کمی ‌بهترند. ایجاد رقابت آن هم به شکلی که سابق وجود داشت چندان نتیجه‌ی خوبی به جای نمی‌گذاشت این را از بازخورد‌های بعد از اعلام نتایج می‌گویم، بگذارید فضای دوستانه کانون بین مربی‌ها باقی بماند آن‌گونه که بین اعضا تا همیشه هست.

شیوه‌نامه قصه‌گویی برای قصه‌گو محدودیت می‌آورد
لیلا ابراهیمی‌ دیگر قصه‌گوی قزوینی برگزیده‌ی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از منظر دیگر به حذف رقابت‌ها نگاه کرده و گفت: حذف رقابت منطقه‌ای روش خوبی بود اما حذف رقابت در مرحله پایانی باعث کم شدن انگیزه مربی خواهد شد.
ابراهیمی ‌با اشاره به حضور قصه‌گویان دیگر کشورها افزود: حضورشان یک خلاقیت است و تفاوت قصه‌گویان خارجی با ایران در این است که آنان آزادانه‌تر و راحت‌تر قصه می‌گویند. اما ما با توجه به شیوه‌نامه قصه‌گویی محدودیت‌هایی در ارایه قصه داریم.
وی افزود: برگزاری جشنواره‌ها بر روی قصه‌گویی مربیان تاثیر شگرفی دارد. البته اگر تمامی ‌مربیان توانایی شرکت در جشنواره را داشته باشند. همان‌گونه که می‌دانید چندین سال است که فقط مربیان خاصی به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند و فقط همان‌ها هستند که قصه‌ها را هر سال می‌بینند و می‌شنوند و تجربیات جدیدی به تجربیات قبلی‌شان اضافه می‌شود و سایر مربیان که به مرحله کشوری یا منطقه‌ای راه پیدا نکرده‌اند از این مساله نمی‌توانند استفاده کنند.
این قصه‌گوی برگزیده خاطرنشان کرد: به دلیل رفت و آمد مربیان بهتر است این جشنواره فقط در پایتخت برگزار شود. امسال خوب شد که جشنواره منطقه‌ای برداشته شد زیرا استان‌هایی که در یک منطقه قرار می‌گرفتند اصلاً نزدیک هم نبودند.
ابراهیمی ‌تناسب قصه را با نوع پوشش نیز مهم خواند و گفت: در جشنواره‌ها شاهد آن هستیم که پوشش محلی خاص یک منطقه در نمره‌ی ارزیابی و برگزیده شدن تاثیر دارد. اما با متن قصه مرتبط نیست و از لباس به عنوان ابزار هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.
وی هم‌چنین گفت: دلایل برگزیده شدن یا برگزیده نشدن یک مربی مشخص نمی‌شود. کاش نمره ارزیابی برایشان ارسال شود. چون در جشنواره‌ها اجازه‌ی هیچ‌گونه صحبت قصه‌گو با داور داده نمی‌شود.
ابراهیمی همچنین گفت: مساله‌ی دیگر شفاف نبودن شیوه‌نامه‌های قصه‌گویی است. هم‌چنین ملاک ارزیابی برای قصه‌گویان مشخص و واضح نیست. بهتر است فیلم و یا لوح فشرده جشنواره‌های قصه‌گویی برای تمامی مراکز کشور ارسال شود.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در مجتمع فرهنگی و هنری آفرینش واقع در سه راه 22 بهمن کرمانشاه در حال برگزاری است.