فهم و معنا در روایت آثار انیمیشن کوتاه تجربی

نشست نقد و بررسی پایان‌نامه‌ی «مجید بلادپس» از دانشگاه تربیت مدرس با موضوع «فهم و معنا در روایت آثار انیمیشن کوتاه تجربی» در سومین روز جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار ‌شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ این نشست با حضور اساتیدی همچون دکتر فاطمه شکیب، دکتر محمدعلی صفورا و همچنین دانشجویان و علاقه‌مندان این هنر برگزار شد.
بر اساس این خبر، در این نشست به بررسی معنا و فهم در انیمیشن کوتاه تجربی و از دیدگاه نظریه‌های فیلسوف‌هایی نظیر هایدیگر در روایت آثار پرداخته شد.
در شروع این نشست دکتر شکیب به توضیح‌هایی در خصوص اهمیت پرداختن به مفاهیم نظری در حوزه انیمیشن و فلسفه ربط دادن دو حیطه پرداخت و گفت: پرداختن به پایان‌نامه‌های میان رشته‌ای نظیر این پایان‌نامه از ملزومات فعالیت در حوزه انیمیشن است که آقای بلادپس به خوبی از عهده آن برآمده است و فراتر از یک پایان‌نامه ارشد عمل کرده است.
بلادپس به توضیح‌هایی در خصوص پایان‌نامه خود پرداخت و بخش‌هایی از پایان‌نامه خود را برای حاضران ارایه داد و گفت: انسان همواره دغدغه حقیقت دارد ولی در آثار معاصر حقیقت کمرنگ‌تر شده است. 
هم‌چنین دکتر شکیب گفت: روایت کلاسیک هم از ابتدا وجود نداشت. ولی در انیمیشن تجربی، انیمیشن کلاسیک مخدوش می‌شود. 
دکتر صفورا نیز در این نشست گفت: فیلم کوتاه تجربی همه چیز را نمی‌گوید و همین کافی است. ما از نیت مولف اثر آگاه نیستیم و اگر آگاه باشیم دیگر اثر مال مخاطب است.  در بحث سینمای تجربی مولف از همه عناصر متفاوت استفاده می‌کند تا وارد حوزه تجربی شود. وظیفه سینمای تجربی این است که همه چیز را نگوید و به عهده مخاطب بگذارد.
همچنین دکتر شکیب در ادامه گفت: انیمیشن تلفیقی از هنرهاست. در مطالعات، انیمیشن ناگزیر میان رشته‌ای خواهد بود. باید به خصلت تجربی بودن انیمیشن تاکید شود. این پایان‌نامه نمونه‌ای متفاوت بود. اندیشه در معنی هنر، مهم‌ترین دغدغه است که متاسفانه کمتر به آن توجه می‌شود.
گفتنی است؛ نشست‌های بررسی تخصصی پایان‌نامه‌های حوزه انیمیشن، همه روزه در روزهای برگزاری جشنواره از ساعت 10 تا 12 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.