مرور آثار چهره‌های فقید سینمای ایران و جهان در جشنواره پویانمایی

بخش ویژه‌ای از نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با عنوان «یادمان»، به نشانه بزرگداشت یاد چهار تن از اساتید بزرگ دنیای پویانمایی - که در دو سال گذشته درگذشته‌اند - به مرور آثار آنان، اختصاص یافته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ بخش یادمان به مرور آثار«فردریک بک»، «فئودورخیتروک»، «وجیه ا... فرد مقدم» و «پرویز نادری» می‌پردازد.
فیودور خیتروک (1917- 2014) در دوره اول جشنواره نیز مهمان ویژه جشنواره پویانمایی بود و از با سابقه‌ترین و تاثیرگذارترین اساتید پویانمایی روسیه محسوب می‌شود. او علاوه بر مشارکت در ساخت تعداد زیادی انیمیشن و کارگردانی بیش از 15 فیلم، به همراه یوری نورشتاین از موسسان «استودیو شار» بوده است.
فردریک بک (1924- 2013) فیلم‌ساز صلح‌طلب کانادایی از مهم‌ترین کارگردانان انیمیشن جهان، فعال حقوق حیوانات و از حامیان محیط زیست بود. وی با ساخت حدود 9 اثر علاوه بر کسب جوایز و عناوین بسیار از معتبرترین جشنواره‌های انیمیشن جهان و ارگان‌های حامی محیط‌ زیست، دوبار برنده و یک‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین پویانمایی کوتاه شد.
وجیه ا... فرد مقدم متولد 1324 فیلم‌نامه‌نویس، انیماتور و کارگردان فیلم‌های پویانمایی و زنده بود. وی بخش مهمی از زندگی خود را صرف آموزش و تربیت نسلی از هنرمندان جوان عرصه پویانمایی به ویژه کودکان و نوجوانان کرد. این نخبه هنری ایران بیش از 42 سال به عشق کودکان می‌نوشت. وی درسال 1391 از سوی رییس‌جمهوری کشورمان به عنوان یکی از هنرمندان برجسته ایران معرفی و موفق به دریافت جایزه نخبگان کشور (شهید مرتضی آوینی) شد. وی در 17 فروردین 1392 در بستر بیماری در گذشت.
پرویز نادری هنرمندی است که کمتر از او نامی به میان آمده است. جادوی دستان او در طراحی مثال زدنی بود به طوری که به اعتقاد بسیاری حرکت دادن تصاویرتوسط وی جان دیگری به نقاشی‌های ایرانی می‌داد. از آثار برجسته نادری می‌توان به فیلم‌های «بی‌نهایت»، «مرد و ابر» و «درخت سیب» اشاره‌ کرد که جزء جدا نشدنی از تاریخ هنر پویانمایی ایران به حساب می‌آیند. او در در تیرماه 1392 در بستر بیماری دار فانی را وداع گفت.
 بنابراین گزارش، همچنین فیلم‌هایی که در بخش یادمان به نمایش گذاشته می‌شود عبارتند از: «مردی که درخت می کاشت» از فردریک باک،  «بانی فیس به تعطیلات می رود» و «شیر و گاو» از فئودور خیتروک، «لی‌لی حوضک» از  مرحوم وجیه‌الله فرد مقدم و «درخت سیب»، «مرد و ابر» و «استقلال» از مرحوم پرویز نادری.
گفتنی است نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفند در دو سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پنج سالن دیگر پذیرای شرکت‌کنندگان است.