رعایت حق نشر موسیقی در فیلم‌های پویانمایی

حضور انیمیشن‌هایی با موسیقی انتخابی در نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران مورد انتقاد برخی از آهنگ‌سازانی است که قانون حق نشر را مجدانه دنبال می‌کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، فردین خلعتبری آهنگ‌ساز و موسیقیدان ایرانی با ساخت دو اثر موسیقایی برای انیمیشن‌های «بابا» و «همی و دوستان» در نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران شرکت کرده است. وی که با 8 سال غیبت در جشنواره حاضر شده، معتقد است که حضور انیمیشن‌هایی با موسیقی انتخابی روشی حساب‌شده و سنجیده از سوی مسوولان نیست زیرا با این‌کار قانون حق نشر نقض می‌شود.
«فردین خلعتبری» آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان ایرانی که با آهنگ‌سازی برای انیمیشن‌های «بابا» به کارگردانی «بهرام عظیمی» در بخش مسابقه ایران و با موضوع دینی و ارزش‌های انقلابی و انیمیشن «همی و دوستان» به کارگردانی «روانبخش صادقی» به تهیه کنندگی صادقی و سازمان زیباسازی شهرداری تهران با موضوع تبلیغات در این دوره از جشنواره شرکت کرده است، از حضور خود در نهمین دوره جشنواره پس از 8 سال غیبت عنوان می‌کند و می‌گوید: «غیبت طولانی در دوسالانه‌های جشنواره‌های پویانمایی داشته‌ام و این به دلیل شرکت نداشتن من به عنوان آهنگ‌ساز بوده است. به همین‌خاطر نمی‌توانم قضاوتی از کیفیت جشنواره و این‌که انیمیشن‌های نمایش داده شده در چه سطحی هستند، داشته باشم.»
وی تاکید کرد: «موسیقی جزو اجزا و عناصر اصلی ساخت یک انیمیشن است و آهنگ‌سازی در آن نقش مهمی ایفا می‌کند.»
آهنگ‌ساز سریال «شب دهم» با اشاره به تفاوت‌های عمده‌ آهنگ‌سازی برای انیمیشن و آهنگ‌سازی برای فیلم، گفت: «در ساخت آهنگ برای انیمیشن با توجه به این‌که صحنه‌ای وجود ندارد بار صداگذاری و آهنگ نوشته شده سنگین است. به بیانی دیگر نقش اساسی را در فیلم انیمیشن، موسیقی بر دوش دارد.»
وی همچنین اضافه کرد: «در یک اثری که به صورت انیمیشن ارایه می‌شود عادت به شنیدن موسیقی زیاد است و اگر قرار باشد موسیقی برای انیمیشن‌ انتخابی باشد یا بدون کارشناسی و دم‌دستی انتخاب شود شاید بتوانم بگویم یک گام به عقب برداشته‌ایم.»
خلعتبری در بیان پیشنهادهای خود برای ساخت موسیقی برای انیمیشن و یا صرفاً استفاده از موسیقی‌های از پیش ساخته‌شده، افزود: «آسیب‌شناسی می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند و به ارایه راه حل‌های منطقی و درست ختم شود. قدر مسلم موسیقی یکی از ارکان اصلی انیمیشن است و در انتخاب آهنگ‌ساز و نوشتن قطعه منطبق با موضوع، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.» 
وی ادامه داد: «شاید بخش عمده‌ای از مشکلاتی که برای آثار ارایه شده به ویژه در بخش آهنگ‌سازی وجود دارد کمبود بودجه است. این واقعیتی است که برای ساخت موسیقی و ضبط آن باید ارکستری باشد، ضبط باید در استودیو انجام شود که این مساله بار سنگینی را بر دوش کارگردان می‌‌نهند، به‌همین ‌خاطر هم با بودجه‌های اندک این امر شدنی نیست.»
آهنگ‌ساز فیلم‌های سینمایی همچون «پرتغال خونیم»، «شاهگوش»، «چ» و «اتوبوس شب» در پاسخ به این سوال که اجازه کتبی آهنگ‌ساز در انیمیشن‌هایی که موسیقی انتخابی را برگزیده‌اند یا انیمیشن‌هایی که برای موسیقی خاصی نوشته شده‌اند چه اندازه اهمیت دارد، به توجه بیشتر مسوولان و هیات انتخاب اشاره کرده و تاکید کرد: «اجازه کتبی از آهنگ‌ساز و رعایت قوانین حق نشر بسیار اهمیت دارد و باید در این مورد هیچ‌گونه اغماضی صورت نگیرد، همان‌طور که در مورد فیلم‌نامه فیلم‌های داستانی این مساله صادق است.»
وی یادآور شد: «هیات انتخاب و مسوولان نباید اجازه بدهند که انیمیشن‌هایی که در آن موسیقی انتخابی وجود دارد به جشنواره وارد شوند این‌کار به سطح جشنواره آسیب جدی می‌زند. ما قوانین کپی‌رایت را باید از خودمان شروع کنیم نه از مراجع دیگر.»
خلعتبری در پایان خاطر نشان کرد: «حضور جوانان در حوزه‌های کارگردانی، آهنگ‌سازی و سایر بخش‌ها به پویا شدن جشنواره کمک می‌کند. هر اتفاقی نیاز به اجزایی دارد که آن را کامل می‌کنند به همین خاطر باید جشنواره حق نشر را رعایت کند و سخت‌گیرانه اجازه ندهد کاری که موسیقی انتخابی دارد در جشنواره حضور پیدا کند. همان‌طور که در جشنواره‌های خارج از ایران برای ارایه یک اثر، علاوه بر اجازه آهنگ‌ساز باید اجازه نوازنده نیز همراه باشد، ایران نیز باید در جشنواره‌های خود این مساله را مدنظر قرار دهد.»
گفتنی است؛‌‌ نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 17 اسفند کار خود را آغاز کرده است و روز 21 اسفند به کار خود پایان می‌دهد.