کارگردان بزرگ روس کارگاه آموزشی برگزار می‌کند

الکساندر پتروف، کارگردان بزرگ پویانمایی روسیه و برنده سه جایزه اسکار در نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران کارگاه آموزشی برگزار می‌کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ «الکساندر پتروف» پویانما و کارگردان پویانمایی روسی که در رشته هنر در موسسه سینما و تلویزیون تحصیل کرده در کارگاهی به نام «جادوی انگشتان» به آموزش رنگ و حرکت در پویانمایی می‌پردازد.
این کارگردان روسی پس از اولین فیلمش با اقتباسی از رمان «پیرمرد و دریا» نوشته ارنست همینگوی، پویانمایی کوتاه 20 دقیقه‌ای در کانادا ساخت که با تکنیک نقاشی روی شیشه بوده و نخستین پویانمایی با فرمت بزرگ در دنیا محسوب می‌شود. این اثر در سال 2000 جایزه اسکار بهترین انیمیشن را کسب کرد.
بر همین اساس، از دیگر آثار وی فیلمی با نام «عشق من» است که جایزه تماشاگران و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره بین‌المللی پویانمایی هیروشیما را دریافت کرد. سبک پتروف از 1980 به این سو مشخصاً نوعی رئالیسم رومانتیک است.
پتروف برای خلق پیرمرد و دریا ابتدا با استفاده از نوک انگشتانش (به جای قلم‌مو) روی لایه‌های شیشه‌ای که در سطوح مختلف قرار گرفته بودند، نقاشی‌های زیبایی خلق می‌کرد. در مرحله‌ی بعد، پس از تصویربرداری از هر فریم نقاشی شده، او با دقت خاصی نقاشی را برای فریم بعد اصلاح کرده و دوباره تصویربرداری می‌کرد. این فرآیند سخت و گاهاً طاقت‌فرسا بیش از دو سال زمان به خود اختصاص داد. پتروف از مارس 1997 تا آوریل 1999، برای نقاشی 29هزار فریم موجود در انیمیشن بیست دقیقه‌ای پیرمرد و دریا وقت صرف کرد تا یکی از ماندگارترین آثار انیمیشنی تاریخ خلق شود.
گفتنی است؛ نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفند سال جاری در هفت سالن، پذیرای شرکت‌کنندگان است.