مباحث درسی با قصه‌گویی جذاب‌تر می‌شود

ترویج فرهنگ قصه‌گویی در بین خانواده‌ها و مدارس کشور یکی از مهم‌ترین محورهای نشست رسانه‌ای تشریح برنامه‌های هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرعامل و معاون فرهنگی کانون در این نشست - که تعداد زیادی از خبرنگاران رسانه‌ها حضور داشتند - در سخنان جداگانه‌ای برنامه‌های کانون را برای ترویج قصه‌گویی در بین خانواده‌ها و آموزش معلمان مدارس از طریق دانشگاه فرهنگیان، تشریح کردند.
علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون صبح روز 18 بهمن 1394 و در آستانه برپایی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تهران گفت: یکی از وظایف کانون نمونه‌سازی و فرهنگ‌سازی است و ما در تلاش هستیم تا این موضوع را ترویج کنیم که می‌شود بسیاری از مباحث درسی مدارس را با شیوه‌هایی مانند قصه‌گویی یا نمایش برای بچه‌ها جذاب‌تر کرد، قصه‌گویی مربیان کانون در مدارس و اجرای کتاب نمایش در کلاس‌های درسی از جمله این اقدام‌هاست.
وی جشنواره قصه‌گویی را - که روزهای 27 تا 30 بهمن در تهران برگزار می‌شود - یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های کانون برشمرد چرا که به گفته او کانون از ابتدای تاسیس خود در 50 سال پیش قصه‌گویی را به عنوان یکی از رایج‌ترین و بهترین ابزار ارتباط با بچه‌ها در اختیار گرفته و پس از آن نیز از سال 1376 تاکنون اقدام به برگزاری جشنواره کرده است.
مدیرعامل کانون توضیح داد: این جشنواره در هفده دوره گذشته، با موضوع‌هایی مانند قصه‌های بومی و محلی، قصه‌های مذهبی، حماسی و واقع‌گرا، قصه‌های آزاد، قصه‌های شفاهی، متون کهن و جدید، دفاع مقدس، قصه‌های حوادث، وقایع و زندگی بزرگان دین و قصه‌های قهرمانان ایرانی برگزارشده اما امسال موضوع آزاد بود و البته موضوع همدلی، همزبانی و کارگروهی هم به شرکت‌کنندگان پیشنهاد شد.
حاجیان‌زاده برگزاری 530 جشن قصه‌گویی در 530 مرکز فرهنگی هنری کانون و قصه‌گویی 3‌هزار و 810  پدر بزرگ و مادر بزرگ و تقدیر از 1780 برگزیده این جشن‌ها را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که کانون طی ماه‌های گذشته برای ترویج فرهنگ قصه‌گویی در بین خانواده‌ها برگزار کرده است.
به گفته‌ی وی در مجموع 31 جشنواره قصه‌گویی در 31 استان با شرکت 1624 قصه‌گوی کانونی و آزاد برگزار شد و ابتدا 316 قصه‌گوی برگزیده استانی به بخش ارزیابی کشوری راه یافتند و در نهایت نیز 48 قصه‌گو در مرحله پایانی جشنواره که در تهران برگزار می‌شود، حضور دارند.
مدیرعامل کانون از رقابت 20 قصه‌گوی ایرانی راه‌یافته به مرحله بین‌المللی در بخش رقابتی خبر داد که از بین آن‌ها سه نفر به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند.
حاجیان‌زاده همچنین توضیح داد که 10 قصه‌گوی برگزیده استانی و شایسته تقدیر در بخش غیررقابتی، 3 قصه‌گوی برگزیده جشن‌های قصه‌گویی پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها (از استان‌های کرمانشاه و تهران)، 4 قصه‌گوی برگزیده سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (علیه السلام) و 11 قصه‌گوی خارجی از کشورهای آمریکا، اسکاتلند، آلمان، هند، لبنان، استرالیا، دانمارک، شیلی، اسپانیا و کنیا در این جشنواره حضور دارند.

حضور چهره‌های نامدار در بین قصه‌گویان خارجی
مدیرعامل کانون در این نشست به خبرنگاران رسانه‌های جمعی گفت در میان قصه‌گویان خارجی حاضر در جشنواره نام چهره‌های شاخص و مطرح این عرصه در سطح جهان مانند «بئاتریس مونته» نویسنده و قصه‌گوی بین‌المللی از کشور اسپانیا، «ماریو کنی» از اسکاتلند و دکتر «مایک لاکت» از آمریکا به چشم می‌خورد و قرار است از کتاب قصه‌گویی میهمان اسپانیایی در روزهای جشنواره رونمایی شود.
وی برگزاری 14 نشست و 4 کارگاه تخصصی پیش و هم‌زمان با جشنواره، همچنین برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های منتشر شده با محور قصه‌ و قصه‌گویی را از دیگر برنامه‌های جنبی این رویداد فرهنگی عنوان کرد.

مربیان قصه‌گو در قاب تلویزیون
حاجیان‌زاده در پایان این نشست با سوال‌های متعدد خبرنگارانی روبرو شد که از او درباره‌ی اقدام‌های عملی کانون برای گسترش فرهنگ قصه‌گویی  در جامعه و انتشار قصه‌گویی‌های مربیان برتر کانون می‌پرسیدند و وی در پاسخ به آن‌ها تاکید کرد در این زمینه بسترهای مختلفی را در نظر گرفته‌ایم از سویی مساله انتشار این قصه‌گویی‌ها از طریق لوح‌های فشرده در کانون در دست اجراست اما گفت‌و‌گوها و تعامل‌هایی که با صدا و سیما داشته‌ایم، سبب شده است تا امکان حضور این قصه‌گویان مطرح در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی بیشتر شود، تولید فیلم‌های مشترک، راه‌اندازی کامل پرتال کودک و تلویزیون اینترنتی کانونIptv)) و تولید کتاب‌های الکترونیکی نیز از جمله این برنامه‌هاست.

پرونده باشگاه قصه‌گویان ایران به جریان می‌افتد
موضوع دیگری که مدیرعامل کانون در این نشست از آن خبر داد حمایت کانون از به جریان افتادن دوباره موضوع تاسیس «باشگاه قصه‌گویان ایران» بود.
حاجیان‌زاده در این زمینه یادآور شد. سال‌ها پیش و در دوره مدیریت‌های قبلی کانون این مساله که یک سازمان مردم‌نهاد «سمن» با این عنوان از سوی قصه‌گویان ایرانی راه‌اندازی شود، مطرح و تعدادی از قصه‌گویان کانون تمامی کارهای مقدماتی آن را برای راه‌اندازی انجام دادند اما وزارت کشور در دولت گذشته با راه‌اندازی این سمن مخالفت کرد. اکنون آمادگی داریم از این سازمان مردم‌نهاد و دیگر تشکل‌های غیر دولتی حوزه قصه‌گویی حمایت کنیم.
 
راه قصه‌ها را به خانه باز کنیم
معاون فرهنگی کانون نیز در ادامه این نشست قصه‌گویی را فرصتی برای گفت‌و‌گو و انتقال تجربه‌های متفاوت از نسلی به نسل دیگر دانست و تصریح کرد: رمز و رازهای مغفول زندگی می‌تواند از طریق قصه‌ها بازخوانی شود و در ذهن بچه‌ها نقش ببندد و آن‌ها را برای یک زندگی بهتر آماده می‌کند. اصحاب رسانه کمک کنند تا این هنر بی‌بدیل بار دیگر در خانه‌ها پی‌ریزی شود.
محمدعلی شامانی ادامه داد: جامعه زنده تنها به روایت خود نمی‌پردازد بلکه در نو روایت‌هایش زندگی را خلق می‌کند و این اتفاق در قصه می‌افتد. سرزمینی مانند ایران، تنها سرزمین داستان‌ها و افسانه‌ها نیست بلکه واقعیت‌هایی است که از ذهن و فهم نسل امروز دور مانده است به همین دلیل بازخوانی قصه‌ها می‌تواند هویتی غنی را سامان دهد و شما نمی‌توانید فرهنگی غنی داشته باشید مگر به داشته‌های سرزمینی خود اعتنا کنید برای این کار باید داشته‌ها را در قالب قصه‌هایی ارایه کرد که برای نسل امروز جذاب و مهیج باشد.
دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با بیان این که برای معرفی فرهنگ تنها نباید به قصه پرداخت، خاطرنشان کرد: باید به قصه‌گویان فرصت  دهیم و ماجرای قصه‌ها را به متن خانه و کتاب‌های درسی ببریم متاسفانه در برنامه‌های درسی کودکان ما جای چندانی برای قصه و قصه‌گویی وجود ندارد در حالی که قصه می‌تواند فردای ایران را برای بچه‌های ما دلچسب کند و آن‌ها خیال خود را تقویت کنند، بیاندیشند و رویا بیافرینند.
شامانی در ادامه به تفاهم‌نامه‌ای اشاره کرد که بین کانون و دانشگاه فرهنگیان منعقد شده و در تشریح جزییات آن گفت: در بخشی از این تفاهم‌نامه مقرر شده تا معلمان مدارس ابتدایی - که در آن دانشگاه تحصیل می‌کنند - بخشی از زمان کارورزی خود را در مراکز و کتاب‌خانه‌های کانون بگذرانند و از این راه مربیان ما تکنیک‌های قصه‌گویی را نیز به معلمان مدارس آموزش می‌دهند آن‌گاه کانون با مدرسه گره می‌خورد و قصه و قصه‌گویی وارد مدارس می‌شود.
معاون فرهنگی کانون در پایان هدف از برگزاری 18 نشست‌ و کارگاه‌تخصصی را در حاشیه جشنواره، ایجاد فضایی برای گفت‌و‌گو بین صاحب‌نظران و تولید متون تخصصی و آموزش دانشجویان و ایجاد سوال‌های تازه در این حوزه برای پژوهش دانست و گفت: ما در فرصت‌های آینده از دیگر صاحب‌نظران این حوزه‌ها نیز دعوت خواهیم کرد.
محسن حموله مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون نیز در ادامه‌، توضیح‌های شامانی را در زمینه برگزاری نشست‌ها تکمیل کرد و یادآور شد دو نشست تخصصی این جشنواره در سالن‌های آموزش و پرورش شامل تالار فرهنگ و پردیس چمران حکیمیه برای فراهم آوردن امکان حضور بیشتر معلمان در این نشست‌ها برگزار می‌شود.
آمار ارایه شده از سوی مدیر فرهنگی جشنواره درباره‌ی تعداد قصه‌گویان کانون در تمامی دوره‌های این رویداد قابل تامل بود و او گفت: در هجده دوره گذشته 20هزار و 81 قصه‌گوی ایرانی و 100 قصه‌گوی خارجی در این جشنواره شرکت کرده‌اند.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روزهای 27 تا 30 بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.