بررسی جنبه‌های علمی قصه‌گویی در 18 نشست و کارگاه تخصصی

نشست‌های تخصصی بخش علمی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از روز 14 بهمن به پیشواز برگزاری این رویداد فرهنگی می‌رود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 14 نشست و چهار کارگاه تخصصی در حاشیه این رویداد بین‌المللی برگزار می‌شود تا جمعی از صاحب‌نظران ایرانی و خارجی تجربه‌های خود را با مربیان قصه‌گو و علاقه‌مندان به این هنر ارجمند به اشتراک بگذارند.
این نشست‌ها و کارگاه‌ها - که از روز 14 بهمن 1394 و در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران آغاز می‌شود - تا روز 29 بهمن ادامه پیدا می‌کند.
قصه‌گویی و ترویج کتاب‌خوانی، کارکردهای روان‌کاوانه قصه در دنیای مدرن، قصه‌های پریان، سنت قصه‌گویی در ادبیات کهن ایرانی، افق‌های نو در قصه‌گویی و نقش قصه در تفکر انتقادی، خلاق و مراقبتی و کارگاه آموزشی قصه‌گویی دیجیتال و قصه‌گویی در مدارس از جمله موضوع‌های این نشست‌ها و کارگاه‌هاست.
بر همین اساس تعدادی از صاحب‌نظران شاخص عرصه هنر و ادبیات کودک و نوجوان و استادان دانشگاه مانند دکتر علی بلوک باشی، زهره قایینی، مصطفی رحماندوست، چیستا یثربی، محمدهادی محمدی، بهروز غریب‌پور، سید احمد وکیلیان، حسین شیخ‌الاسلامی، دکتر مایک لاکت، علی‌اصغر سید‌آبادی و بئاتریس مونته‌رو از جمله سخنرانان این نشست‌ها محسوب می‌شوند.
بر اساس جدول ارایه شده از سوی اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون نخستین نشست تخصصی این جشنواره روز 14 بهمن ساعت 15 تا 17 با عنوان «قصه‌گویی و ترویج کتاب‌خوانی» از سوی زهره قایینی و مصطفی رحماندوست ارایه می‌شود و پس از آن روز شنبه 17 بهمن در همین ساعت چیستا یثربی «کارکرد‌های روان‌کاوانه قصه در دنیای مدرن» را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.
در همین حال، اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان که برنامه‌ریزی و اجرای این نشست‌های علمی را به عهده دارد، اعلام کرده است که به منظور ارتقای دانش حرفه‌ای و روزآمد کردن اطلاعات کارشناسان و مربیان کانون در بخش‌های مختلف، به کارکنان کانونی حاضر در این نشست‌ها و کارگاه‌ها گواهی آموزشی اعطا خواهد کرد.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روزهای 27 تا 30 بهمن 1394 با حضور قصه‌گویان برتر ایرانی و خارجی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

 برنامه نشست‌های تخصصی بخش علمی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی