توجه به گویش‌ها و زبان‌های بومی، ویژگی جشنواره قصه‌گویی

داور هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی توجه به گویش‌ها و زبان‌های رایج در داستان‌های بومی و محلی را نکته قابل توجه و شاخص آثار قصه‌گویی‌های این دوره دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی آرایی کارشناس فرهنگی کانون استان یزد و از اعضای هیات داوری جشنواره هجدهم قصه‌گویی با بیان این مطلب گفت: در میان 316 اثر راه یافته به مرحله پایانی جشنواره شاهد بودیم قصه‌گویان زیادی با اطمینان و اعتماد با گویش‌های بومی و محلی منطقه‌ی خود قصه‌گویی کرده بودند.
وی افزود: بسیار جای خرسندی است که فرصت‌های خلاقانه و جدید قصه‌‌گویی در بخش قصه‌گویان علاقه‌مند به هنر قصه‌گویی ایجاد شده بود و قصه‌گویان از رشد تکنیکی ویژه‌ای برخوردار شده بودند.
آرایی ادامه داد اما نکته‌ی قابل تاملی که در این میان وجود داشت این بود که بیشتر قصه‌گویان در بخش استفاده از زبان بدن و بیان متنی دچار مشکل بودند و در میان آثار داوری شده کم‌تر شاهد قصه‌گویی بودیم که از تمام ویژگی‌های لازم برخوردار باشد.
داور این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم در آموزش‌های توان‌مندسازی قصه‌گویان به مقوله بیان متنی و زبان بدن بیشتر توجه داشته باشیم.
وی اضافه کرد: نکته دیگری که در میان آثار به چشم می‌خورد این بود که بیشتر قصه‌گویانی که از مهارت‌های خوب و بالایی نیز در این عرصه برخوردارند قصه‌گویی خود را در حد کتاب‌خانه‌ای تعریف می‌کنند در حالی که هنر این افراد ارزش آن را دارد که در مجامع فرهنگی‌هنری ارایه شود تا هم خانواده‌ها و هم کودکان و نوجوانان همه از قصه‌ها بهره ببرند.
این کارگردان گروه‌های قصه‌گویی موسیقیایی ادامه داد: قصه‌گویان بدون استفاده از بیان صریح و مستقیم به بچه‌ها خوب شنیدن، خوب گفتن، خوب رفتن و خوب ماندن را یاد می‌دهند که این هنر بسیار شایسته قدردانی است.
آرایی با ستایش کانون به‌واسطه‌ی پایمردی‌ و مقاومت در رشد و ارتقای جایگاه هنر قصه‌گویی در کشور یادآورشد: قصه‌گویان با زبان، قصه می‌گویند و با بی‌زبانی اندیشه‌های والا را در دل مخاطبان به بار می‌نشانند.
وی در مورد معیارهای داوری امسال نیز بیان داشت معیارها همانند سال‌های گذشته بود چرا به نظر می‌رسید که معیارها بسیار درست و دقیق انتخاب شده است.
داور هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در پایان پیشنهاد کرد: به اعتقاد من باید تدابیری اندیشیده شود که ضبط و نگه‌داری قصه‌گویی‌ها به شکل جدی‌تر و با کیفیت بهتری صورت گیرد چرا که بیشتر قصه‌هایی که به جشنواره راه یافته‌اند گنجینه‌ای ارزش‌مند از هنر، فرهنگ و میراث فرهنگی کشور است که 40 سال بعد می‌تواند مرجع معتبری برای بسیاری از پژوهش‌ها باشد.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از 27 تا 30 بهمن 1394 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار می‌شود.