قصه، کودکان را به فرهنگ و ادبیات کهن علاقه‌مند می‌کند

قصه‌گوی زنجانی معتقد است: قصه‌گو با روایت درست یک قصه‌ی کهن می‌تواند کودکان را با فرهنگ و ادبیات غنی کشورش علاقه‌مند کند و فرصتی را برای آشنایی بیشتر بچه‌ها با ادبیات و متون کهن فراهم سازد.

به گزارش اداره‌کل روابط ‌عمومی ‌و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یاسمن رحیمی‌نیکو قصه‌گوی راه‌یافته به بخش رقابتی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: قصه‌گو با قرار گرفتن در مسیر قصه‌گویی به‌صورت ناخودآگاه در مسیر استفاده از ادبیات کهن خود قرار می‌گیرد و این فرصت ویژه‌ای برای ایجاد کردن پیوندی میان شنونده و ادبیات کهن هر کشوری است.
وی با بیان این‌که قصه‌گویی روش مهم و تأثیرگذاری برای انتقال غیرمستقیم مفاهیمی است که ممکن است والدین یا سرپرست کودک از بیان مستقیم آن عاجز باشند، اظهار داشت: قصه‌گو می‌تواند از طریق استفاده از قهرمانان یا شخصیت‌های مختلف در قصه، برقراری ارتباط خود با کودکان را تسهیل کند و از این راه مفاهیم اخلاقی و آموزشی را به بچه‌ها انتقال دهد. این روشی است که والدین نیز با استفاده از آن می‌توانند در تربیت کودکان و آموزش رفتارهای مناسب از آن بهره ببرند.
رحیمی‌نیکو با اشاره به این‌که قصه‌ها دارای تنوع زیادی هستند و سهم قصه‌هایی که فرهنگ بومی و محلی مخصوص خود را معرفی کند، قابل توجه است، افزود: قصه‌گو می‌تواند با در نظر گرفتن قصه‌هایی با این مضمون به ترویج فرهنگ بومی و محلی خود کمک کند و پنجره‌ای برای آشنایی کودکان و نوجوانان با این موضوع باز کند.
وی ترویج فرهنگ صلح و دوستی را یکی از ویژگی‌های قصه‌گویی معرفی کرد و یادآور شد: قصه‌گو در عین حال می‌تواند با انتقال مفاهیم صلح و دوستی در خلال قصه‌ها و پررنگ کردن این مفاهیم، نقش مهمی را در ترویج فرهنگ دوستی میان اقوام ایرانی ایفا کند و با بیان قصه‌هایی مربوط به تاریخ یا موفقیت‌های اقوام مختلف در ایجاد ذهنیت‌های مثبت نسبت به اقوام دیگر کوشا باشد.
قصه‌گوی زنجانی راه‌یافته به هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که با قصه «یخی که عاشق خورشید شد» در بخش رقابتی این رویداد فرهنگی شرکت کرده است، حضور قصه‌گویان خارجی را یکی از مفیدترین اتفاق‌ها در جشنواره‌ی قصه‌گویی دانست و تأکید کرد: این حضور می‌تواند باعث تبادل تجربه و شیوه‌های اجرا میان قصه‌گویان شود.
وی معتقد است: برگزاری این جشنواره باعث حفظ و ترویج قصه‌گویی و بهتر شناخته شدن این فعالیت فرهنگی در میان مردم می‌شود و رقابتی بودن آن نیز کمک می‌کند قصه‌گویان در بالا بردن کیفیت قصه‌گویی خود تلاش بسیاری کنند و خلاقیت‌های زیادی در این فرصت شکوفا ‌شود.
رحیمی‌نیکو در ادامه به تغییرات صورت گرفته در شیوه‌ی برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نسبت به دوره‌های قبل اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در کنار فضای رقابتی، تمهیدات لازم و البته زیادی از نظر آموزشی برای جشنواره‌ی هجدهم در نظر گرفته شده است و این اتفاق، فرصت ویژه‌ای برای قصه‌گویان است.
قصه‌گوی آزاد زنجانی در پایان، این جشنواره را فرصت ویژه‌ای برای معرفی قصه‌گویی در میان مردم دانست و خواستار اطلاع‌رسانی و تبلیغ بیشتر جهت حضور بیشتر قصه‌گویان بخش آزاد در جشنواره‌های قصه‌گویی شد.