مجموعه‌ی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» تحویل کانون ‌شد

نسخه نهایی مجموعه‌ی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی و تحویل کانون شد، مجموعه‌ای که قرار است در 16 جلد منتشر شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نسخه نهایی این مجموعه هم‌زمان با هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و در جریان برگزاری جنگ شبانه‌‌ی این رویداد، با حضور مسوولان و قصه‌گویان ایرانی و خارجی رونمایی شد.
مجموعه «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» در دو بخش مکتوب و نرم‌افزاری با قابلیت جست‌وجوی پیشرفته به کوشش علی خانجانی تدوین و طراحی شده است.
به گفته‌ی خانجانی در مجموعه‌ی مکتوب برخی اطلاعات شامل نام راوی، منبع، گردآورنده منبع، ناشر منبع، محل نشر، تاریخ نشر و نوبت چاپ آمده و نیز برخی یافته‌های دیگر مانند بن‌مایه‌ها و شخصیت‌های انسانی و غیرانسانی، پیام‌های اصلی و فرعی و گروه سنی مخاطب آوره شده است به گونه‌ای که در هر صفحه یک روایت معرفی می‌شود.
وی افزود: در بخش انتهایی کتاب نیز بخشی به پندستان اختصاص یافته است که در آن پندهای برخواسته از قصه‌ها به صورت الفبایی و شماره‌بندی، مشخص شده تا مخاطب به راحتی بتواند به خواسته مورد نظر خود و قصه‌ای که پند در آن آمده است، دسترسی پیدا کند.
کارشناس پیشکسوت کانون هم‌چنین در مورد نرم‌افزار این مجموعه که از اطلاعات کامل‌تری نسبت به فرهنگ‌نامه‌ی مکتوب برخوردار است گفت: در این نرم‌افزار که از قابلیت جست‌و‌جو پیشرفته برخوردار است کاربران می‌توانند کلیدواژه‌هایی از قبیل: جمله‌های آغازین، میانی و پایانی قصه‌ها، سوگندها، دعاها، نفرین‌ها، دشنام‌ها و... را جست‌وجو و به راحتی به موضوع‌های مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.  
خانجانی با اشاره به این‌که این مجموعه در ایران بی‌نظیر است، اضافه کرد: طراحی این نرم‌افزار به گونه‌ای صورت گرفته که اگر کاربری بخواهد به عنوان مثال: قصه‌هایی را پیدا کند که مثلا درباره‌ی یک شخصیت‌ حیوانی مانند «لاک‌پشت» است با یک جست‌وجوی مختصر به تمام قصه‌هایی که در آن شخصیت لاک‌پشت وجود دارد دسترسی پیدا می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به این‌که این مجموعه با توجه به تاکیدهای مدیرعامل کانون مبنی بر گردآوری و انتشار منابع راه‌گشا برای قصه‌گویی و قصه‌شناسی مربیان یادآور شد: برای تدوین این مجموعه 223 منبع در حوزه قصه‌ و قصه‌گویی را شناسایی کردیم که برخی از این منابع نایاب بود و از کتاب‌خانه‌های شخصی پژوهش‌گران و فعالان حوزه ادبیات به امانت گرفته شده تا مورد استفاده قرار گیرد.
گردآورنده مجموعه فرهنگ قصه‌شناسی یلدا با بیان این‌که در این مجموعه 8‌هزار و 23 روایت از منابع مختلف استخراج و مورد پژوهش قرار گرفته است، افزود: برای این‌که از منابع محلی در استان‌ها نیز غافل نشویم و دانشنامه کامل و جامعی در این حوزه تدوین شود، پژوهش‌گرانی را نیز از میان مربیان کانون در تمام استان‌ها به یاری گرفتیم که در مجموع، این کتاب با همکاری یک گروه 70 نفره گردآوری شده است.
این مراسم با قصه‌گویی علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون، نمایش پویانمایی بزغاله‌های ابری اثر حمید کریمیان، پرده‌خوانی مرشد ورمزیار، اجرای نمایش بیژن و منیژه توسط گروه سفیر صلح و دوستی به سرپرستی بهاره جهان‌دوست، اجرای نمایش عروسک جادویی به سرپرستی زهرا مریدی، پخش گوشه‌هایی از فیلم‌های قدیمی کانون، اجرای نمایش «گل اومد بهار اومد» به کارگردانی رامین کهن، پخش نماهنگ و... همراه بود.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از صبح روز 27 بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران آغاز شده و عصر 30 بهمن با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.