برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تجلیل شدند

هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با معرفی برگزیدگان خود شامگاه روز 30 بهمن پایان یافت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هیات داوران، اسامی برگزیدگان را در دو بخش شایسته تقدیر ویژه و شایسته تقدیر اعلام کرد.
بر همین اساس مهتاب شهیدی با قصه «یکی مثل خودم» از تهران به دلیل خلاقیت در ساماندهی و پرداخت قصه، وحید خسروی با قصه «گذر از رنج‌ها» از کرمانشاه به دلیل تسلط بر واژگان و بیان مناسب و داوود ریحانی از خراسان‌رضوی با قصه «پسر صیاد» به خاطر لحن صمیمی در بیان قصه به عنوان قصه‌گویان شایسته تقدیر ویژه شناخته شدند و جایزه خود را از دست علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دریافت کردند.
همچنین حسنا صندوق‌آبادی از ایلام با قصه «آدم کوچولوی گرسنه» به خاطر استفاده مناسب از زبان بدن، سمیه اصحاب صحف از یزد با قصه «قلی به خونه‌اش نرسید» به دلیل جذب و تعامل مناسب با مخاطب، مهدی محمدیان از تهران با قصه«بلندترین صدا» به خاطر بیان قوی و تعامل مناسب با مخاطب و پرشنگ سنگین‌آبادی با قصه «این ور دنیا، آن ور دنیا» از کردستان به دلیل تسلط بر استفاده صحیح از ابزار، چهار قصه‌گوی دیگری بودند که به عنوان قصه‌گویان شایسته تقدیر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.
هیات داوران این جشنواره متشکل از مهدی آرایی، فاطمه چایکار، حسین علیجانی، و رضا موزونی 316 اجرای قصه‌گویی بخش قصه‌گویان ایرانی را مورد داوری قرار دادند.
آنان در بخشی از بیانیه خود با تاکید بر این‌که انتخاب متوازن قصه‌های بومی، محلی و قصه‌های امروزی و نیز اجرای قصه‌ها در دو گرایش از ضروریات است و مناسب است کارشناسان در این زمینه نظارت کافی داشته باشند، افزوده‌اند: مناسب است همراه با قصه‌هایی که به زبان بومی محلی اجرا می‌شود، لوح فشرده‌ای حاوی ترجمه متن به صورت نوشتاری یا صوتی به دبیرخانه کشوری ارسال شود.
داوران در بخش دیگری از بیانیه خود یادآور شدند: نقش کارشناسان استان در بررسی متن پیام و تکنیک‌های اجرای قصه در کیفیت اجرا نقش به‌سزایی دارد، بنابر این مناسب است این نقش جدی گرفته شود.
هیات داوران در این بیانیه از با اشاره به این‌که حضور مخاطب متناسب با گروه سنی قصه در اجرای موفق قصه‌گویان نقش مهمی دارد از تلاش استان‌ها در استفاده حداکثری از ظرفیت قصه‌گویی و نیز دقت نظر داوران استانی قدردانی کردند.
هیات داوران در بخش دیگری از بیانیه خود یاد‌آور شدند: هنر قصه‌گویی علاوه بر شناخت قصه و عناصر آن و توجه به تناسب پیام با گروه سنی مخاطب و نیز پایان‌بندی مناسب، نیازمند شیوه‌ها و تکنیک‌های بیان و به‌کارگیری مناسب زبان بدن است که قصه‌گویان بایستی به همه این موارد اهتمام جدی داشته باشند.
داوران جشنواره در بیانیه خود با تاکید بر انتخاب پوشش وزین با استفاده از رنگ و طرح مناسب هماهنگ با ارزش‌های ایرانی اسلامی از قصه‌گویان خواستند به گویش‌ها و زبان‌های رایج در نقاط مختلف سرزمین عزیزمان به واسطه تحکیم روابط بین قومیت‌ها اهمیت ویژه‌ای قایل باشند.
هیات داوری در بخش پایانی این بیانیه با تاکید بر این‌که در استفاده از قصه‌های تکراری و رایج مناسب است پرداخت و شیوه اجرای قصه از خلاقیت ویژه برخوردار باشد افزود: ترسیم یک میزان‌سن منطقی در اجرای قصه‌گویی به اثرگذاری آن کمک شایانی می‌کند و از قصه‌گویان انتظار می‌رود به اصل لذت بردن از قصه و قصه‌گویی توجه ویژه‌ای داشته باشند.
در این مراسم که با حضور و سخنرانی علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون همراه بود، از 11 قصه‌گوی خارجی و سه پدر بزرگ و مادر بزرگ حاضر در جشنواره نیز تقدیر شد.
پخش نماهنگ و قصه‌گویی یکی از قصه‌گویان خارجی و ...از دیگر برنامه‌های این آیین بود.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز جمعه 30 بهمن در سالن سینما تئاتر کانون در تهران به کار خود پایان داد.