درخت جشنواره قصه‌گویی بخشنده است

قصه‌گوی لبنانی، جشنواره هجده‌ساله‌ی بین‌المللی قصه‌گویی را به درخت بخشنده‌ای تشبیه کرد که میوه‌های خود را بی‌هیچ چشم‌داشتی به مخاطبان خود اهدا می‌کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «فاطمه احمد جابر» با اشاره به برگزاری منظم هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: بیان قصه‌هایی از کشورهای مختلف و برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی با موضوع قصه‌گویی و اجرای برنامه‌های جانبی، تجربه‌های منحصربه‌فردی برای من بود و من این تجربه را پس از بازگشت به لبنان با دیگر قصه‌گویان لبنانی به اشتراک خواهم گذاشت.
وی که قصه‌گویی را با شرکت در کلاس‌های آموزشی موسسه کشافه‌المهدی کشور لبنان آغاز کرده است، درباره‌ی اهمیت قصه‌گویی توضیح داد: اگر قصه‌ در خانه‌ها از سوی پدران و مادران و با موضوع‌های مختلف برای بچه‌ها گفته شود ضمن تقویت آموزه‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی در آنان باعث محکم‌تر شدن ارتباط‌های روحی و روانی در خانواده می‌شود و نهاد خانواده را مستحکم‌تر می‌کند.
فاطمه احمد جابر اضافه کرد: وقتی‌که برای بچه‌ها با موضوع‌های جذاب قصه تعریف کنیم و تعابیر زیبا را در درون آن به‌کار ببریم می‌توانیم کودکان را به شنیدن قصه علاقه‌مند کنیم و در ادامه او نیز علاقه من خواهد شد که قصه شنیده شده را برای دیگر دوستان خود بازگو کند در نتیجه می‌خواند تا قصه یاد بگیرد تا بتواند برای همسالان خود داستان قصه خود را تعریف کند و با این کار به ادبیات و مطالعه کتاب علاقه‌مند می‌شود.
قصه‌گوی راه‌یافته به مرحله‌ی رقابتی جشنواره‌ی بین‌المللی در ادامه به همکاری‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موسسه کشافه‌المهدی لبنان اشاره کرد و گفت: کتاب‌خانه‌های سیار در برخی مناطق لبنان که زیر پوشش این موسسه هستند با همکاری و مساعدت کانون راه‌اندازی شد و این کتاب‌خانه‌ها تأثیر چشمگیری در تقویت قصه‌گویی در این مناطق داشتند.
وی معتقد است: اگر در قصه‌گویی بر نقاط فرهنگی و سنت‌های قدیمی - که بین اقوام مختلف مشترک هستند - تأکید شود، می‌تواند فرهنگ صلح و دوستی را بین آن‌ها ترویج دهد.
این قصه‌گو لبنانی با اشاره به این‌که قصه‌گوهای ایرانی در استفاده از ابزار در اجرای قصه بسیار قوی هستند یادآور شد: قصه‌گوهای خارجی نیز در اجرای قصه‌هایشان از حرکت‌های نمایشی استفاده می‌کنند و این سبب می‌شود مخاطب بدون این‌که کلامی را بازگو کند، به موضوع قصه‌هایشان پی ببرد.
گفتنی است: هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از 27 بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران با حضور قصه‌گویان ایرانی و خارجی آغازشده است و 30 بهمن‌ماه به کار خود پایان خواهد داد.