دعوت بزرگ‌ترین شبکه داستان‌سرایی اسپانیا از قصه‌گویان ایرانی

زوج قصه‌گوی اسپانیایی شرکت کننده در هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از قصه گویان ایرانی دعوت کردند عضو بزرگ‌ترین شبکه داستان سرایی اسپانیا شوند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «ماریا بئاتریس مونته رو» و «انریکه پاعز» زوج قصه‌گوی اسپانیایی شرکت‌کننده در هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هستند که این روزها در پایتخت ایران در حال برگزاری است.
«انریکه پاعز» که تاکنون سی کتاب با موضوع داستان و داستان‌سرایی نوشته است و یکی از قصه‌گویان خارجی شرکت‌کننده جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است، در حاشیه‌ی این جشنواره گفت: زندگی همه انسان‌ها مجموعه‌ای از قصه‌هاست، قصه‌هایی که در تمام دنیا مشترک است و نمونه‌هایی از این داستان‌ها در قصه‌های ایرانی هم دیده می‌شود.
«ماریا بئاتریس مونته‌رو» همسر «پاعز» با بیان این‌که قصه‌گویی در اسپانیا یک سنت قدیمی پر‌طرفداراست، گفت: در این کشور کتاب‌خانه‌هایی وجود دارد که بخش خاصی از آن به قصه‌گویی برای کودکان اختصاص دارد.
این قصه‌گوی اسپانیایی اضافه کرد: بزرگ‌ترین شبکه داستان‌سرایی دنیا را با هدف ترویج فرهنگ قصه‌گویی در اسپانیا تأسیس کرده‌است.
مونته رو خاطر نشان کرد: این شبکه‌ی بین‌المللی قصه‌گویی بیش از 1200 قصه‌گوی حرفه‌ای و متخصص را از 56 کشور جهان دور هم جمع کرده است و در سه بخش: داستان‌سرایی، ارایه داستان‌ به مخاطب و جشنواره قصه‌گویی فعالیت می‌کند.
مونته‌رو که نویسنده کتاب «رازهای قصه‌گویی» است، با اشاره به این‌که کشور اسپانیا داستان‌سراهایی توان‌مندی دارد، گفت: در این کشور مراکز خاصی وجود دارد که با حضور مربیان خاص برای کودکان از بدو تولد تا سن 4 سالگی قصه می‌گویند و هنگامی که وارد مدارس ابتدایی می‌شوند باز هم قصه‌گویی برای این کودکان ادامه دارد.
پاعز که دارای مدرک دکتری در تئوری ادبیات است، در ادامه گفت: در اسپانیا کتاب‌های قصه‌گویی در مدارس تدریس می‌شود و دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف کتاب‌های قصه‌گویی را باید به اجبار بخوانند.
این قصه‌گوی اسپانیایی که با قصه‌ی «عبدل» به هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی آمده است، گفت: قصه شخصیت‌های داستان‌های حماسی اسپانیا که شجاعت و پهلوانی این قهرمانان را با استفاده از شعرهای خاص در جنگ‌ها روایت می‌کند، داستان‌هایی بومی و بسیار مورد علاقه نوجوانان اسپانیایی است.
پاعز با اشاره به یکی از سخنان «البرت انیشتن» - اگر فرزند تو باهوش است برایش داستان بخوان و اگر خیلی باهوش است برایش بیشتر داستان بخوان- بر بیان قصه توسط بزرگ‌ترها برای کودکان تأکید کرد.
این زوج اسپانیایی در پایان سخنانشان از عوامل برگزارکننده هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی قدردانی کردند و گفتند: تاکنون در 21 جشنواره قصه‌گویی در 21 کشور دنیا شرکت کرده‌ا‌ند و این جشنواره به دلیل حضور شرکت‌کنندگان در دو بخش ایرانی و خارجی بسیار در سطح بالایی قرار داشت.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح 27 بهمن در مرکز آفرینش فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران آغاز شد و شامگاه 30 بهمن به کار خود پایان می‌دهد.