ضرورت تبلیغ فرهنگ قصه‌گویی در رسانه‌ها

تبلیغ‌ رویدا‌های حوزه قصه‌گویی در رسانه‌ها به ویژه صداوسیما به احیای فرهنگ کهن قصه و قصه‌گویی کمک می‌کند و فرهنگ قصه‌گویی را دوباره به جایگاه اصلی خود بازمی‌گرداند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیده‌ملیحه قریشی‌زادگان مربی فرهنگی مرکز شماره یک شهرستان طبس از استان خراسان‌جنوبی با بیان این‌که می‌توان عقاید و امیدهای خود را در قالب قصه بیان کرد، گفت: قصه‌گویی یک روش برای آموزش ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی است و به عنوان یک واسطه تربیتی به تبادل تجربه‌ها و انتقال فرهنگ و اندیشه کمک می‌کند.
قصه‌گوی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اضافه کرد: شنیدن قصه توسط کودک، نه تنها به او در کسب مهارت‌های کلامی کمک می‌کند بلکه با تصویرسازی ذهن، او را به درکی صحیح از جهان پیرامونش می‌رساند.
وی با بیان این‌که بیان قصه به دلیل ایجاد صمیمیت و دوری از پند و اندرز مستقیم، باعث نزدیک‌شدن والدین، کودکان، نوجوانان و تحکیم خانواده‌ها می‌شود، گفت: قصه‌گو با روایت درست یک قصه کهن می‌تواند کودکان را به فرهنگ و ادبیات غنی کشورش علاقه‌مند کند و فرصتی را برای آشنایی بیشتر بچه‌ها با ادبیات و متون کهن فراهم سازد.
قریشی‌زادگان که با قصه «درخت سوخته» به هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی آمده است، در ادامه گفت: در قصه‌گویی آثار کهن، قصه‌گو با توجه به شناخت و دانش خود می‌تواند متون کهن را که قابلیت قصه‌گویی دارد، بازنویسی و به قصه تبدیل کند.
این قصه‌گو یادآور شد: بازنویسی‌ قصه‌های کهن یک هنر است و باید مراقب بود تا در معرفی اسطوره‌ها و قهرمانان ملی دچار اشتباه نشویم، زیرا مخاطب از قهرمان برای خود یک الگو می‌سازد.
این قصه‌گوی اهل طبس که برای نخستین بار در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شرکت کرده است، یادآور شد: قصه‌گویی ایرانی نوعی قصه‌گویی سنتی است که بر پایه کلام استوار است و قصه‌گو با تکیه بر کلام، قصه‌گویی می‌کند.
قریشی‌زادگان در پایان گفت: برگزاری جشنواره قصه‌گویی فرصتی برای مرور کردن قصه‌ها است، قصه‌هایی که یادگار روزگار گذشته و امانتی است که به نسل امروز سپرده می‌شود و صدا و سیما می‌تواند نقش بسیار تأثیرگذاری در ترویج فرهنگ قصه‌گویی داشته باشد.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از 27 تا 30 بهمن در تهران با حضور 34 قصه‌گوی ایرانی و 11 قصه‌گوی خارجی برگزار می‌شود.