بازی و نمایش در کارگاه هنرهای نمایشی

غرفه‌ی «کارگاه هنرهای نمایشی» در بخش نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک با معرفی و اجرای کوتاه نمایش‌های عروسکی و غیرعروسکی، نمایش خلاق، تعزیه و بازی‌های گروهی از کودکان بازدیدکننده در گروه‌های سنی مختلف استقبال می‌کند.

به ‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «کارگاه هنرهای نمایشی» یکی دیگر از غرفه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در بخش نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک با برنامه‌های متنوع در حوزه‌ی نمایش حضور دارد.

داوود زارع مربی تئاتر و نمایش خلاق و از مسوولان این غرفه‌ درباره‌ی فعالیت‌های این کارگاه گفت: در این غرفه انواع هنرهای نمایشی چون نمایش عروسکی و غیرعروسکی، تعزیه و پرده‌خوانی و نمایش خلاق و همچنین عروسک‌های مورد استفاده برای نمایش‌ها را به بچه‌ها معرفی می‌کنیم.

عروسک دستکشی، عروسک نخی، عروسک بن‌راکو، عروسک میله‌ای با قابلیت فک زدن، خیمه برای عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی و... از جمله عروسک‌ها و امکانات موجود در این غرفه است که از سوی مسوولان غرفه به بچه‌ها معرفی یا از سوی آن‌ها برای کودکان به صورت نمایشی اجرا می‌شود.

به گفته‌ی زارع با توجه به سن بچه‌های بازدیدکننده از غرفه درباره‌ی این عروسک‌ها برای آن توضیح‌هایی ارایه می‌شود یا عروسک‌ها در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد تا برای دقایقی با آن‌ها نمایش اجرا کنند یا سوال‌هایشان را بپرسند.

همچنین در صورت امکان در زمان 10 تا 15 دقیقه‌ای یک طرح داستانی با عروسک‌های این غرفه برای بچه‌ها اجرا می‌شود یا از آن‌ها خواسته می‌شود خودشان با استفاده از این عروسک‌ها نمایشی اجرا کنند یا دیالوگی را بگویند.

بخش دیگر این غرفه به تعزیه اختصاص دارد که از سوی مصطفی فتحی برخی از مجالس تعزیه و پرده‌خوانی وقایع مهم‌تر عاشورا به صورت کوتاه برای بچه‌ها اجرا می‌شود. همچنین عروسک‌های کاغذی نیز مرتبط با واقعه عاشورا تهیه شده تا بچه‌ها بتوانند از طریق این عروسک‌های کاغذی برخی از وقایع را ببیند و با آن‌ها آشنا شوند.

به گفته‌ی زارع در بخشی از این غرفه کتاب‌هایی در حوزه‌ی نمایش و شیوه‌های تئاتر عروسکی نیز به نمایش گذاشته شده است که برای گروه‌های سنی بالاتر به صورت تئوری، اطلاعاتی درباره‌ی تئاتر توسط این کتاب‌ها ارایه می‌شود.

«افسانه‌های روی صحنه»، «نمایش‌نامه‌خوانی»، «نوجوانان و تئاتر جدید»، «نمایش عروسکی گام به گام»، «کتاب جامع نمایش» و «داستان‌های روی صحنه» از جمله‌ی این کتاب‌ها هستند.

او با تاکید بر فعالیت تخصصی‌اش در حوزه‌ی نمایش خلاق ادامه داد: برای بچه‌های بازدیدکننده در گروه سنی کوچک‌تر سعی می‌کنم چند بازی گروهی را مانند آینه‌بازی، منو دور ننداز یا شعرخوانی در قالب بازی و نمایش اجرا کنم.

زارع افزود: بسیاری از مفاهیم پایه‌ای را می‌توان در قالب نمایش و بازی به کودکان آموخت و امیدوارم در هفته‌ی ملی کودک بتوانیم فعالیت‌های حوزه‌ی نمایش را بیشتر و بهتر به کودکان در گروه‌های سنی مختلف معرفی کنیم.

هفته‌ی ملی کودک از 15 تا 21 مهر در سالن‌های مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در دو بخش نمایشگاهی و نشست‌های تخصصی برپا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =