آموزش عناصر داستان‌نویسی بر اساس انیمیشن

غرفه‌ی «کارگاه ادبی» بخش نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک فعالیت‌های مختلفی چون شعر، داستان و نوشتن خلاق را به بچه‌ها معرفی و به صورت کارگاهی برای آن‌ها اجرا می‌کند.

به ‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بخشی از این فعالیت‌ها در قالب نمایش انیمیشن است که براساس آن عناصر داستان‌نویسی چون گفت‌وگو، گره داستانی و... به کودکان آموزش داده می‌شود.

مهرنوش قربانعلی، کارشناس مسوول ادبی و مسوول غرفه‌ی «کارگاه ادبی» درباره‌ی فعالیت‌های این کارگاه در هفته‌ی ملی کودک گفت: سه فعالیت مرکز آفرینش‌های ادبی در قالب کارگاه‌های ادبیات، بخش مکاتبه‌ای و انجمن‌های ادبی در این کارگاه معرفی می‌شود و برای بچه‌ها به اجرا در می‌آید.

به گفته‌ی او کارگاه‌های ادبیات شامل شعر، داستان و نوشتن خلاق است و در حقیقت بخشی از فعالیت‌هایی که در مراکز کانون به شکل کارگاهی اجرا می‌شود، به نمایش گذاشته شده است.

اما در فضاسازی غرفه‌ی کارگاه ادبیات بخش‌های مختلفی دیده می‌شود. یکی از این بخش‌ها به سیر شعر عاشورایی از آغاز تا امروز اختصاص دارد که به گفته‌ی قربانعلی در این بخش اشعار عاشورایی از شاعران کلاسیک و معاصر چون محتشم کاشانی، قیصر امین‌پور و سیدعلی موسوی گرمارودی ارایه شده است. در کنار آن نوشته‌های اعضایی که پیش‌تر در کارگاه‌های ادبی مرکز آفرینش‌های ادبی حضور داشته‌اند، به نمایش درآمده و شامل سه بخش آثار عاشورایی، دفاع‌مقدس و آزاد است.

نامه‌ای برای معرفی بخش مکاتبه‌ای!

در این غرفه یک صندوق پستی نیز به صورت نمادین دیده می‌شود. مسوول غرفه‌ی کارگاه ادبی درباره‌ی این صندوق پستی گفت: این صندوق نماد بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. اما در این‌جا ما کار متفاوتی را انجام می‌دهیم و بچه‌ها به جای این‌که نامه‌ای داخل صندوق بیاندازند از صندوق نامه‌ای برمی‌دارند.

او ادامه داد: این نامه شامل معرفی مرکز آفرینش‌های ادبی است و این‌که بعد از نمایشگاه از چه راه‌هایی (هم الکترونیکی و هم مکتوب) می‌توانند با کانون و این مرکز در ارتباط باشند.

به گفته‌ی قربانعلی بخش دیگر این غرفه با نام «آهنگ بهاران» به نمایش کتاب‌های منتخب آثار ادبی اعضای کانون در پنج سال گذشته و در گروه‌های سنی «ب، ج، د و ه» (7 تا 16 سال) اختصاص دارد.

کارشناس مسوول ادبی کانون استان تهران با اشاره به قفسه‌ی کتاب‌های موجود در غرفه‌ی کارگاه ادبی توضیح داد: در این قفسه کتاب‌هایی که رویکرد آیینی و عاشورایی دارند به نمایش گذاشته شده‌ است و شامل کتاب‌های شاعران و نویسندگان کلاسیک و معاصر یا بخشی از کتاب‌های آموزشی منتشر شده در مرکز آفرینش‌های ادبی می‌شود.

«حکایت‌هایی از جوامع‌الحکایات و لوامع الروایات»، «حکایت‌هایی از عطار»، «حکایت‌هایی از قابوس‌نامه»، «امام حسین این‌گونه بود»، «یک پنجره دو نامه»، «اتاق تاریک» و «آلبوم دردسر» از جمله‌ی این آثار است.

همچنین بر روی میزهای این غرفه عنوان‌هایی ارایه شده که به گفته‌ی قربانعلی برای گروه‌های سنی مختلف تهیه شده است تا با توجه به این عنوان‌ها نوشتن خلاق را به شکل کارگاهی تجربه کنند. از سوی دیگر دو کار تلفیقی با واحد هنری  در این غرفه انجام می‌شود.

برای عکس‌ها داستان بنویسید!

قربانعلی توضیح داد: عکس‌های منتخب اعضای کانون که پیش‌تر در نمایشگاه نقاشی، انیمیشن و هنرهای تجسمی ارایه شده‌ است در بخشی از غرفه دیده می‌شود تا بچه‌ها بر اساس این تصاویر، داستانی بنویسند.

او ادامه داد: نمایش انیمیشن برای آموزش تکنیک‌های داستان‌نویسی بخش دیگری از این کار تلفیقی با واحد هنری است. در این بخش‌ نمایش‌های برگزیده‌ی ساخته شده از سوی اعضای کانون که در نمایشگاه نقاشی، انیمیشن و هنرهای تجسمی ارایه شده است، نمایش داده می‌شود.

معرفی «مرکز تخصصی ادبی» نیز دیگر فعالیت «کارگاه ادبی» در هفته‌ی ملی کودک است. به گفته‌ی قربانعلی در این مرکز که از سال 94 در محل مرکز شماره‌ی 15 کانون افتتاح شده است، تمامی فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری با گرایش ویژه‌ی ادبی شکل می‌گیرد و فعالیت‌های ادبی در آن عمده‌تر است.

فعالیت‌های غرفه‌ی «کارگاه ادبی» تمامی گروه‌های سنی را پوشش می‌دهد اما متناسب با گروه سنی بازدیدکنندگان برنامه‌های کارگاهی تغییر می کند.

هفته‌ی ملی کودک از 15 تا 21 مهر 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در دو بخش نمایشگاهی و نشست‌های تخصصی برپا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =