آفت دنیای کودکان وجود دنیای مجازی است

یک تصویرگر کتاب کودک معتقد است که دور شدن کودکان از دنیای کتاب و بمباران اطلاعاتی آنان در فضای مجازی به عنوان یک بحران باید مورد توجه والدین و متخصصان قرار بگیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی بوذری در هفته‌ی ملی کودک از دیدگاه‌های خود نسبت به بحران‌های حوزه‌ی کودک و نوجوان سخن گفت.

بر این اساس، این پژوهش‌گر بزرگ‌ترین معضل کودکان امروز کشور را دور شدن از دنیای کتاب عنوان کرد: «بزرگ‌ترین معضل این روزها در دنیا به‌ویژه کشور ما دور شدن کودکان از کتاب است. خانواده‌های امروزی به شدت مشغول گرفتاری‌های روزمره‌اند و وقت کمتری برای بچه‌ها می‌گذارند، در همین راستا فرهنگ قصه‌گویی در کشور کمرنگ شده است.

بوذری خاطرنشان کرد: پیش‌تر همه‌ی ما با قصه‌ها بزرگ شدیم و با آن به خواب رفتیم اما کودکان ایرانی دیگر این فرصت را ندارند. در مقابل این کمبود، آن‌ها تصمیم به استفاده از تبلت‌ها و گوشی‌ها گرفته‌اند در حالی‌که آنچه ما در فضای مجازی می‌بینیم خوراک مناسبی برای این دسته از مخاطبان نیست؛ چیزی است درست شبیه به فست فود و این دنیا تاثیر عمیق و پایداری بر کودک نمی‌گذارد.»

عضو هیات مدیره‌ی انجمن تصویرگران درباره‌ی آسیب‌های دنیای مجازی ادامه داد: «این فضاها چیزی را به کودک آموزش نمی‌دهد. در واقع او را دچار پراکندگی ذهن به دلیل ارایه‌ی اطلاعات زیاد می‌کند. در روز یک کودک مدام بمباران اطلاعاتی می‌شود، ‌این در حالی است که توانایی طبقه‌بندی کردن این اطلاعات را ندارد. این مخاطب نمی‌تواند اطلاعات کم اهمیت و نادرست را جداسازی کند.»

وی در مورد ویژگی‌های کتاب کودک تاکید کرد: «شاید نقدهایی به کتاب کودک وارد باشد اما باید توجه داشت که نویسنده و تصویرگر نگاهی به کودک دارند و می‌دانند مخاطب آن‌ها کیست. در مقابل اطلاعات دنیای مجازی برای کودک نیست و برای او تولید نمی‌شود، بنابراین از سوی او هضم نخواهد شد. به همین دلیل است که دنیای مجازی آفت دنیای کودک امروز است و این وظیفه بر گردن والدین و متخصصان است که این فضا را هدایت کنند تا برای حمایت از سلامت کودک قدم بردارند.»

سردبیر فصل‌نامه‌ی نقد کتاب هنر در همین راستا آموزش به والدین را ضروری خواند: «همان‌طور که اشاره شد تفاوت کتاب با فضای مجازی در این است که در کتاب، داستان مشخص و پایان‌بندی داریم و تنها ممکن است تخیل کودک قادر به بسط این فضا باشد. اما فضای دنیای مجازی بی‌نهایت است. پس وقتی یک بزرگ‌سال نمی‌تواند این فضا را کنترل کند یک کودک هم نمی‌تواند.»

بوذری در پایان افزود: «والدین باید بدانند چه مطلبی را در اختیار قرار دهند و در این زمینه باید آموزش ببینند اما نکته‌ی مهم‌تری هم وجود دارد، والدین آنقدر درگیر زندگی خود شده‌اند که کمتر به تربیت فرزندان اهمیت می‌دهند.»

گفتنی است برنامه‌های روز جهانی و هفته ملی کودک از ۱۵ تا ۲۱ مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =