اولویت کانون؛ توجه به نوجوانان در مراکز و جوان‌گرایی در مدیریت

توجه بیشتر به نوجوانان در برنامه‌ها و جوان‌گرایی در سطوح مدیریتی از اولویت‌ها و سیاست‌های جدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه‌ریزی‌های پیش‌رو است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در گردهم‌آیی دو روزه معاونان و مدیران کل استانی و ستادی کانون در سمنان درباره‌ی جدیدترین سیاست‌ها و راهبردهای آتی کانون بحث و تبادل نظر شد.

در این نشست معاونان و مدیران کل کانون بر اهمیت توجه بیشتر به جذب و پایدارسازی نوجوانان در مراکز کانون تاکید کردند و فاضل نظری مدیرعامل کانون نیز در این گردهم‌آیی تاکید کرد که برنامه‌ریزی برای نوجوانان باید در پیشانی برنامه‌های کانون قرار بگیرد و در عین حال نسبت به تبدیل شدن کانون به کودکستان هشدار داد.

تقویت و توسعه تولیدات و فعالیت‌های فرهنگی ویژه نوجوانان(توجه ویژه به بخش نوجوانان) یکی از سیاست‌های 9 گانه میان مدت کانون در برنامه‌ریزی‌های آتی است که در این گردهم‌آیی بر آن تاکید شد.

کارگاه‌های تخصصی زمینه‌ای برای جذب نوجوانان

در همین زمینه معاون فرهنگی کانون به برنامه‌های کانون برای تحقق این سیاست اشاره کرد و با بیان این‌که کارگاه‌های تخصصی ویژه نوجوانان - که کار خود را هم‌زمان با فصل تابستان آغاز کرده - زمینه بازگشت هنرمندانی را که سال‌های گذشته با کانون همکاری داشتند را فراهم می‌کند، افزود: بدین‌صورت باید از ظرفیت‌ این کارگاه‌ها استفاده کنیم تا شاهد جذب نوجوانان و پایدارسازی آن‌ها باشیم.

محمدرضا زمردیان در عین حال با اشاره به اجرای طرح «عیدانه کتاب» و آمارگیری مراکز، از ارسال کتاب برنامه‌های فصل تابستان به استان‌ها خبر داد و گفت: شیوه‌نامه «فصل گرم کتاب» و «انجمن‌های ادبی» نیز به زودی به استان‌ها ارسال می‌شود. هدف از برگزاری این برنامه، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در فضاهای خارج از مراکز کانون است تا از ظرفیت‌ عضوگیری نوجوانان بهره بیش‌تری ببریم.

در حالی که جبران کمبود منابع مکتوب و کتاب‌های موجود مراکز کانون از مسایلی است که همواره کتاب‌خانه‌های کانون از وجود آن رنج می‌برند و کانون نیز با محدودیت‌های منابع مالی خود نمی‌تواند این منابع را در حد نیاز مراکز خود تامین کند زمردیان در این زمینه پیشنهادی ارایه داد.

راه‌کار پیشنهادی معاون فرهنگی کانون به مدیران کل، عقد تفاهم‌نامه‌های استانی برای استفاده از بودجه‌های عمرانی در این زمینه بود و او توصیه کرد از همین راه و بر مبنای فهرست کمیته کتاب کانون و توجه به نیازهای بومی، کتاب خریداری و کمبودها را جبران کنند.

زمردیان با اشاره به آغاز مراحل اولیه برگزاری جشنواره قصه‌گویی در تابستان با شعار «قصه زندگی من» توضیح داد این جشنواره مانند دوره‌های قبل و البته با اصلاحاتی برگزار می‌شود از جمله در این دوره قرار است از هنرمندانی که سال‌های گذشته عضو کانون بودند به عنوان دبیر هنری جشنواره استفاده شود و فراخوان آن نیز در دو بخش قصه‌های خلاق و قصه‌های کلاسیک تنظیم شده است تا شاهد حضور موجی از قصه‌گویان و روایت‌گران در این دوره باشیم.

در ادامه مدیران کل این معاونت نیز گزارش‌های کوتاهی درباره‌ی حوزه مسئولیت خود ارایه کردند.

صدیقه حسن‌زاده مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون با اشاره به اجرای پروژه آمارگیری کتاب در مراکز کانون از وجود 7‌هزار نسخه کتاب به صورت میانگین در هریک از کتاب‌خانه‌های کانون در سراسر کشور، تلاش برای تغییر و به روزرسانی نرم‌افزار کتابداری در بستر آنلاین و ایجاد فروشگاه مجازی بر اساس کتاب‌شناسی کانون خبر داد.

سودابه امینی مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون نیز از راه‌اندازی بانک اطلاعاتی این مدیریت که در آن اطلاعات تمامی مربیان ادبی و هنری مراکز و نسبت تعداد آنها به تعداد مراکز وجود دارد، کسب 10 نشان، 95 دیپلم و 3 جایزه از سوی کودکان در سال گذشته و در مسابقه‌های بین‌المللی هنری در سطح جهان، افزایش تعداد انجمن‌های ادبی کانون به 43 انجمن در سطح کشور و آغاز مراحل برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره نمایش عروسکی و هنرهای تجسمی سخن گفت و نسرین سجادیان مدیرکل جدید آموزش و پژوهش کانون نیز تاکید کرد حمایت از اولویت‌های پژوهشی در دستور کانون این مجموعه قرار دارد.

9 سیاست میان‌مدت کانون چیست؟

همچنین در این گردهم‌آیی مدیران کل کانون در کنار مسئولان ارشد اجرایی در سه کمیسیون جداگانه با موضوع‌های «تعیین وضعیت تک مربی و دو مربی بودن مراکز فرهنگی هنری کانون (تأمین نیروی انسانی)»، «بررسی راه‌کارهای مشارکت استان‌ها در تولید محصولات فرهنگی همچون کتاب، سرگرمی و... که قابلیت فروش داشته باشد» و «شیوه‌های ارزیابی عملکرد با هدف تطابق برنامه‌های فرهنگی با عملکرد استان‌ها و چگونگی نوع فعالیت‌ها به لحاظ کیفی و تعریف شاخص‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها بر اساس نوع فعالیت‌ها» با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بر اساس این گزارش جوانگرایی و نخبه‌گزینی در حوزه منابع انسانی با اولویت سرمایه‌های درون سازمانی یکی دیگر از سیاست‌ها و راهبردهای میان مدت 9 گانه کانون است که در این گردهم‌آیی به آن نیز اشاره شد.

مدیرعامل کانون در این زمینه با بیان این‌که ملاحظه دست‌آوردهای تازه و مروری بر تجربه‌ها و نقد و نظر و بررسی نقاط ضعف و قدرت کانون از مهم‌ترین اهداف گردهم‌آیی مدیران است تاکید کرد برای انتخاب مدیران در کانون و در شرایط برابر، جوانان را اولویت می‌دهیم.

نظری در عین حال توجه بیشتر به جایگزین‌پروری و پرورش نیروهای توانا برای مدیریت از درون مجموعه، استقبال از ایده‌های جدید، ترجیح منافع عمومی به منافع بخشی و افزایش تعلق کارکنان به سازمان و افزایش مهارت‌های زندگی در بین آن‌ها در مقابل روی آوردن به مدرک‌گرایی را از مواردی دانست که باید در برنامه‌های آتی کانون مورد توجه قرار بگیرد.

در همین گردهم‌آیی سیاست دیگر کانون نیز که باید مورد اجماع صف و ستاد کانون قرار بگیرد، اعلام شد.

توسعه مشتریان محصولات و مخاطبان آثار، محتوامحوری و روزآمدسازی فعالیت‌های فرهنگی، مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی، کاهش تدریجی تمرکزگرایی عمومی در ستاد با توسعه قانونی حیطه کنترل و تقویت ادارت کل استانی، شفافیت و اصلاح فرآیندی برنامه‌ها و فعالیت‌ها با استفاده از فن‌آوری‌های نو، چابک‌سازی و ایجاد سازوکار مدیریت موثر منابع و کاهش هزینه‌های غیر ضروری، توجه به عدالت در توزیع امکانات و فرصت‌ها، تولید هدفمند و نمونه‌آفرینی شاخص به عنوان بسته‌های محصول با نگاه به محصولات جانبی 7 سیاست دیگر کانون است که در گردهم‌آیی درباره‌ی آن گفت‌وگو شد.

زنجیره‌های به‌هم پیوسته تولید

بخشی از سیاست‌های مورد بحث در این گردهم‌آیی به صورت عمده به بخش تولید کانون باز می‌گشت که در همین زمینه‌ها معاون تولید کانون نیز در سخنان کوتاهی به برنامه‌های آتی این معاونت اشاره کرد و مدیران کل این معاونت نیز به تشریح این برنامه‌ها پرداختند.

بر همین اساس و در حالی که توسعه مشتریان محصولات و مخاطبان آثار، تولید هدفمند و نمونه‌آفرینی شاخص به عنوان بسته‌های محصول با نگاه به محصولات جانبی و تولید برای نوجوانان از سیاست‌های مهم کانون بر شمرده شده است، حسین ربانی‌غریبی معاون تولید کانون از زنجیره‌های تولید در کانون سخن گفت.

به گفته‌ی ‌وی انتخاب هنرمند و استفاده از ظرفیت‌های کانون، انتخاب ایده به نحوی که کانون به صورت برنامه‌ریزی ‌شده به سراغ ایده‌های جدید برود و تنوع کالاها را افزایش دهد، توجه به ایده‌های بازارهای محلی و بومی و زبان‌های بومی، تولید مشترک بین واحدی مثل کتاب، فیلم، شعر، اسباب‌بازی و باز طراحی و ترجمه برخی محصولات با چند زبان بومی، گسترش حوزه توزیع کتاب و محصولات و سامان‌دهی فروشگاه‌ها بر اساس استانداردهای بازار، رفتن به سمت ایجاد دولت الکترونیک و حذف سلیقه در تولید محصول از این طریق و ایجاد فروش اینترنتی و تولید کتاب‌های الکترونیک با توجه به افزایش هزینه‌های چاپ و کاغذ، اضافه کردن چند نماینده از معاونت فرهنگی به شوراهای تولید به منظور بیان خواسته‌های مراکز و مخاطبان کانون، ورود به عرصه ساخت بازی‌های آن‌لاین و موبایلی از جمله مواردی است که در معاونت تولید مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این بخش روح‌الله کاظمی‌زاده مدیرکل جدید نظارت بر انتشارات کانون هم از ایده‌هایش برای گفت‌وگو و همفکری با صاحب‌نظران و نویسندگان و اصحاب حوزه فرهنگ گفت و محسن حموله مدیرکل جدید سرگرمی‌های سازنده نیز از تدارک کانون برای برگزاری جشنواره اسباب‌بازی و اقدام برای تولید اسباب‌بازی‌های بومی و سنتی خبر داد.

محمدرضا کریمی‌صارمی مدیرکل سینما تئاتر کانون نیز در ادامه ساخت دو فیلم سینمایی در یک سال را در کانون بی سابقه دانست و از «ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی و «دوچ» به کارگردانی امیرمشهدی‌عباس به عنوان دو فیلمی نام برد که پیش تولید آن در کانون آغاز شده است.

ادامه ساخت 23 انیمیشن کوتاه، تولید سه لوح موسیقی، برگزاری دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی در اسفند و آماده شدن دومین تریلی سیار برای تحویل به کانون از خبرهای جدید این مدیرکل حوزه معاونت تولید بود.

حامد میرزاحسینی مدیرکل جدید نظارت بر چاپ و فروش کانون نیز برنامه‌های کانون برای سامان‌دهی فروش‌گاه‌ها را در کمیسیون‌های تخصصی تشریح کرد.

کاهش تمرکزگرایی در ستاد، اعطای اختیار به استان‌ها در مدیریت منابع

مدیران ارشد کانون در گردهم‌آیی دو روزه سمنان و در بخشی که به صورت عمده در حیطه مسئولیت‌های معاونت توسعه و مدیریت منابع قرار می‌گیرد، بر کاهش تدریجی تمرکزگرایی عمومی در ستاد با توسعه قانونی حیطه کنترل و تقویت ادارات کل استانی، شفافیت و اصلاح فرآیندی برنامه‌ها و فعالیت‌ها با استفاده از فن‌آوری‌های نو، چابک‌سازی و ایجاد سازوکار مدیریت موثر منابع و کاهش هزینه‌های غیر ضروری و توجه به عدالت در توزیع امکانات و فرصت‌ها به عنوان مهم‌ترین سیاست‌های اعلام شده در این بخش تاکید کردند.

امیرحسین آزادی‌وفا معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در این زمینه گفت که بنا داریم استان‌ها را تقویت و اختیار بیشتری به مدیران کل استانی اعطا کنیم این مساله به اصلاح آیین‌نامه مالی و عملیاتی نیاز دارد که به استان‌ها ارسال خواهد شد تا هزینه‌ها بر اساس آیین‌نامه داخلی صورت بگیرد.

وی حرکت کانون به سمت مبنای الکترونیکی را اولین قدم حرکت به سمت دولت الکترونیک برشمرد و تصریح کرد کانون اگرچه یک دستگاه اقتصادی نیست ولی با این کار جلوی هرگونه فساد و کم‌کاری نیز گرفته می‌شود.

به‌روزرسانی نرم‌افزار اتوماسیون کانون با عنوان «پرگار»، نصب نرم‌افزار حقوق و دستمزد و بودجه عملیاتی در فصل تابستان بخشی از تلاش‌های این مجموعه برای دسترسی به هدف الکترونیکی کردن سازوکارهای مالی است که معاون کانون به آن اشاره کرد.

وی همچنین سپردن اداره فروشگاه‌ها به کانون در استان‌ها را بخشی از سیاست‌های تمرکرزدایی کانون و اعطای اختیار به اداره‌های کل استانی برشمرد.

یکسان‌سازی اعمال بیمه مربیان پاره‌وقت و ارسال دستورالعمل یک‌سان در این زمینه برای ایجاد عدالت در بین کارکنان و قراردادن مراکز و ساختمان‌های کانون تحت پوشش بیمه حوادث از دیگر مواردی بود که معاون کانون به آن اشاره کرد.

کانون زبان ایران مستقل اما تحت نظارت کانون

 در سال‌های گذشته و بر اساس تصمیم‌های مدیریتی اداره کانون زبان ایران دچار تغییر و مسئولیت اجرایی آن به مدیران کل کانون استان‌ها  سپرده شده بود.

سید محمدرضا هاشمی رییس کانون زبان ایران در این گردهم‌آیی این تغییر را ناموفق ارزیابی کرد و گفت: ماموریت کانون زبان ایران آموزش زبان‌های خارجی است و این سازمان دارای سه رکن آموزشی، پژوهشی و اجرایی است که جدای از یکدیگر نیستند و منطقی است که رکن اجرایی آن جدا از ارکان آموزشی‌ و پژوهشی نباشد.

وی افزود: تاریخ کانون زبان می‌گوید سال‌های سال این مجموعه به صورت مجزا ولی وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت کرده و ساختارش هم مشخص است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: کانون زبان رویکردهای کلان را از کانون پرورش فکری دریافت می‌کند و در مباحث اجرایی، افراد و اجزای سازمان از آن پیروی می‌کنند.

هاشمی با بیان این‌که کانون زبان ایران به خاطر قدمت به یک برند تبدیل شده است، اضافه کرد: ما به شکل جدیدی از کار رسیدیم که ماهیت اصلی کانون زبان مانند گذشته باشد ولی با رویکرد جدید فعالیت کنیم.

حراست آرامش‌بخش، روابط‌عمومی برنامه‌محور

در گردهم‌آیی مدیران کل در سمنان قاسم تنها مدیرکل دفتر مرکزی حراست در سخنان کوتاهی نیروی انسانی را مهم‌ترین رکن سازمان برشمرد و گفت: ما با اندیشه، روح و تفکر افراد در ارتباط هستیم باید کاری کنیم تا از آلام فکری آن‌ها بکاهیم.

حامد رهنما مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز از اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی و هنری به جای تاکید بر اقدام‌های مدیران به عنوان رویکردهای اصلی رسانه‌ای و اولویت‌های خبری کانون در ستاد مرکزی و استان‌ها یاد کرد.

وی یادآور شد که مطالب داخلی و خبرهای مربوط به نیروهای سازمانی باید در کانال‌های داخلی کانون اطلاع رسانی شود و سایت‌های سازمانی جای مناسبی برای این نوع اطلاع‌رسانی نیست.

 رهنما همچنین از آمادگی برای برگزاری هفته ملی کودک در مهر 1397 خبر داد.

مسئولان استان سمنان چه گفتند؟

در ابتدای این گردهم‌آیی مهدی جمال مدیرکل کانون این استان در سخنان کوتاهیضمن خوش‌آمدگویی به مدیران برخی از مهم‌ترین فعالیت های اداره کل کانون سمنان را تشرح کرد و پس از آن سیدشهاب‌الدین چاوشی استاندار سمنان نیز در سخنانی بر اهمیت فرهنگ سازی به‌عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در جامعه یاد کرد و گفت: نیازمند تغییر در الگوهای فرهنگی جامعه هستیم باید برخی رفتارهای ما عقلانی شود آگاهی‌بخشی درباره‌ی فرهنگ کسب و کار حلال و حرام و تشویق کودکان به مسئولیت‌پذیری از جمله اقدام‌های فرهنگی است که مجموعه کانون و کتاب‌های فاخر آن می‌توانند در آن فعالیت کنند.

غلامرضا کاتب نماینده گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در این گردهم‌آیی بر اهمیت تولید محتوای دینی در حوزه فرهنگ و پرهیز از موازی‌کاری در دستگاه‌های فرهنگی سخن گفت.

 احمد همتی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز به نحوی دیگر همین مشکل را مطرح کرد و با بیان این‌که‌ بین کسانی که تعلیم و تربیت را بر عهده دارند فاصله و گسست زیادی به وجود آمده است، افزود: فعالیت‌های مربیان مراکز کانون با بهره‌گیری از چاشنی خلاقیت می‌تواند در پرورش ذهن کودکان و نوجوانان اثرگذار باشد و کانون می‌تواند کمبودهای مراکز آموزشی در حوزه خلاقیت فکری را جبران کند.

گردهم‌آیی مدیران کل ستادی و استانی کانون روز 17 تیر با ارایه جمع‌بندی گزارش کمیسیون‌ها به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =