بازار داغ انیمشن

برخی از مدیران شرکت‌های سینمایی و تولید انیمیشن با بیان پیشنهادهایی درباره نحوه برگزاری بازار پویانمایی در دوره‌های آینده، از اهمیت و نیاز صنعت انیمیشن به این بازار گفتند.

به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دوازدهمین دوسالانه بین‌المللی پویانمایی تهران برخلاف تمام دوره‌ها که اسفند برگزار می‌شد، امسال در فصل بهار برگزار شده و همزمان با آن هفتمین دوره از بازار پویانمایی تهران هم برپا شده است.
در این بازار که امسال هفتمین دوره خود را سپری می‌کند، ۳۰ شرکت تولید انیمیشن که جزو بهترین‌های این حوزه هستند، دانشگاه‌های هنری دارای رشته انیمیشن و سازمان‌های مختلف، محصولات خود و همچنین چگونگی خلق این آثار را برای مراجعه‌کنندگان عرضه و تبیین می‌کنند.
بازار ملی پویانمایی با هدف ایجاد تعامل میان شرکت‌های انیمشین‌سازی و دانشجویان، دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان این حوزه برپا می‌شود و همان‌طور که از نام آن مشخص است، در این دوره فقط شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های ایرانی حضور دارند.
روز گذشته ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با سومین روز از جشنواره به بازار پویانمایی رفتیم و با برخی از غرفه‌دارها و مدیران شرکت‌های سینمایی و تولید انیمیشن صحبت کردیم تا از دغدغه‌ها و پیشنهادهایی که برای برگزاری بازار پویانمایی تهران دارند، مطلع شویم.


بازه زمانی برگزاری بازار پویانمایی تهران برای حجم فعالیت ما محدود بود
عقیل حسینیان کارگردان انیمیشن و استاپ‌موشن و موسس مجموعه ۵۶۵ فاکتوری با اشاره به اینکه این مجموعه سینمایی دومین سال فعالیت خود را با این عنوان پشت سر می‌گذارد و اولین بار است که در بازار پویانمایی جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران حضور دارد، عنوان کرد: بازار پویانمایی فضایی بسیار پرانرژی و هیجان‌انگیز دارد که تا اینجای کار برای من و دیگر غرفه‌هایی که با آن‌ها ارتباط گرفته‌ام، فرصت بسیار بزرگی در حوزه صنعت انیمیشن و پویانمایی ایجاد کرده است.
وی توضیح داد: یکی از ایرادهای این بازار کوتاه بودن زمان برگزاری آن است، به شکلی که من و هیچ کدام از غرفه‌دارها متوجه نمی‌شویم زمان چگونه می‌گذرد و ای کاش زمان و مکان کمی مناسب‌تر بود تا با شرایط بهتر و زمان‌بندی مناسب‌تر می‌توانستیم با مخاطبان، دانشجویان، فعالان صنعت انیمیشن و غرفه‎‌دارها ارتباط برقرار کنیم.
بزرگ‌ترین مزیت جشنواره پویانمایی تهران برگزاری بازار پویانمایی است
علیرضا حقیقی مدیرعامل مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون درباره هفتمین بازار پویانمایی تهران عنوان کرد: بازار در دوره‌های گدشته با حضور شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی بیشتری همراه بود و همین تنوع حضور شرکت‌ها و مجموعه‌ها یکی از مزیت‌های جشنواره پویانمایی تهران بود و این اولین و جدی‌ترین ضعف در برگزاری بازار بود.
وی درباره مزیت‌های این دوره از بازار تصریح کرد: برگزاری بازار پویانمایی تهران مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت بود، زیرا برگزاری این جشنواره و بازار بعد از سال‌های کرونایی برای جامعه انیمیشن و صنعت پویانمایی بسیار لازم بود.
ظرفیت هنرستان‌ها نادیده گرفته نشود
شهلا پورآرین سرگروه انیمیشن آموزش و پرورش شهر تهران گفت: بازار پویانمایی تهران فرصت بسیار خوبی برای دانشجویان و دانش‌آموزان بود که بتوانند با سطح اول صنعت و هنر پویانمایی و انیمیشن و با محیط کاری آشنا شوند و امکان همکاری با شرکت‌های مختلف را تجربه کنند.
وی تصریح کرد: هنر و صنعت انیمیشن بسیار گسترده است و اگر شرایطی فراهم شود تا از ظرفیت هنرستان‌ها در این حوزه بیشتر استفاده شود، شرایط بهتر می‌شود.


توانستیم برند خودمان را بیشتر معرفی کنیم
علی فروغی مدیرعامل شرکت بازرگانی رایان فردا رخشان درباره تاثیر برگزاری بازار پویانمایی تهران گفت: بهترین ظرفیتی که این بازار ایجاد می‌کند، معرفی شدن برند و نوع فعالیت‌ شرکت‌هاست که این شناخت باعث می‌شود تا صنعت و هنر انیمیشن پیشرفت داشته باشد.
ای کاش بازار پویانمایی تهران هرسال برگزار می‌شد
ندا پیله‌ور ابریشم تولیدکننده و مسئول غرفه آرتامن با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره اولین حضور این شرکت در بازار پویانمایی است، تصریح کرد: بازار برای ما بسیار خوب بود و توانستیم با تولید کننده‌ها، توزیع‌کننده‌ها و مخاطب‌های بسیاری ارتباط برقرار کنیم و از واکنش‌ها و ارزیابی‌هایی که ارائه می‌دهند، بهره ببریم.
وی درپایان با ارائه یک پیشنهاد در برگزاری بازار پویانمایی تهران بیان کرد: به نظرم این ظرفیت وجود دارد که بازار پویانمایی تهران به جای دوسالانه، هر سال برگزار شود تا به ارتباط و ارتقای صنعت انیمیشن کمک کند.

حضور شرکت‌های بین‌المللی جذابیت بازار پویانمایی تهران
سعید ترخانی تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن و مدیرعامل شرکت tak & film درباره بازار پویانمایی تهران اظهار کرد: مهم‌ترین نکته درباره برگزاری این دوره از بازار پویانمایی تهران مدیریت خوب آن است که با برنامه‌ریزی‌های دقیق برگزار شد، ولی نباید فراموش کرد که تعدادی از شرکت‌های مهم صنعت انیمیشن در بازار حضور نداشتند.
این تهیه‌کننده در پایان با بیان یک پیشنهاد گفت: یکی از جذابیت‌های برگزاری بازار پویانمایی تهران در دوره‌های گذشته حضور شرکت‌های بین‌المللی بود که بازار هفتم پویانمایی تهران از حضور آن‌ها محروم است.
وزارتخانه‌ها به بازار پویانمایی تهران اهمیت بدهند
علی نوری اسکویی عضو هیات مدیره شرکت سینمایی اشراق درباره مدیریت محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر جشنواره پویانمایی تهران گفت: تمام جشنواره‌هایی که در ایران برگزار شده‌اند و حتی جشنواره‎‌های بین‌المللی خارج از کشور همیشه سیر صعودی نداشته و با افت و خیزهایی همراه بوده‌اند، ولی جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در تمام این 12 دوره، با مدیریت آقای کریمی‌صارمی با ثبات و رشد صعودی همراه بوده که این بزرگترین مزیت این جشنواره است.
وی ادامه داد: با جرات می‌گویم که با اشاره به تجربه‌هایی که در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی مانند جشنواره فیلم کن داشته‌ام، بازار پویانمایی تهران یکی از باکلاس‌ترین بازارهای روز دنیاست که با توجه به ظرفیت و سرمایه‌ای که در دست دارد، بهترین و بیشترین بازده و کیفیت را ارائه می‌دهد.
نوری اسکویی در پایان بیان کرد: بازار پویانمایی تهران ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای دارد که نیاز است مسئولان، وزارتخانه‌ها و نهادها از این فرصت استفاده کنند و از این بازار بهره ببرند.

کرونا به صنعت انیمیشن ضربه زد
جواد باقریان مدیر مجموعه توسعه بازار آرش با اشاره به بازار پویانمایی تهران توضیح داد: بازار پویانمایی تهران در دوره هفتم پوست‌اندازی کرده است و این دوره بیشتر با حضور شرکت‌ها و غرفه‌هایی برگزار شده است که عمدتا اولین و دومین حضور خود در بازار را تجربه می‌کنند، حضور نداشتن شرکت‌های باسابقه صنعت انیمیشن در این دوره ضعف بازار است و تنوع بالای شرکت‌ها و آغاز فعالیت شرکت‌های جدید مزیت.
وی در پایان عنوان کرد: کرونا بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به بدنه صنعت پویانمایی ایران زد و شرکت‌های متعددی ورشکسته شدند یا سرمایه‌های خود را از دست دادند و برگزاری این جشنواره و بازار پویانمایی باعث شد که کمی قوت به بازوهای این صنعت بازگردد.
توانستیم دانشجوها را جذب کنیم
اصغر صفار مدیرعامل شرکت خلاق هوران پویانما با اشاره به جایگاه بازار پویانمایی تهران عنوان کرد: اولین سال است که در بازار غرفه دارم، ولی سال‌هاست که در بازار حضور دارم و با توجه به تجربه‌ سال‌های پیش، این دوره از بازار پویانمایی تهران را از لحاظ شکل اجرایی و فراهم بودن شرایط برای برقراری ارتباط با مخاطبان بسیار مناسب دیدم.
مدیرعامل شرکت خلاق هوران پویانما در پایان بیان کرد: یکی از مزیت‌هایی که این بازار برای ما ایجاد کرد، فرصت و شرایط جذب نیروی جوان و متخصص بود. ما توانستیم از ظرفیت دانشجوهایی که در این دوره از بازار پویانمایی تهران حضور داشتند، استفاده کنیم و آن‌ها را دعوت به همکاری کنیم.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =