شناخت گام‌های موسیقی با اجرای پیانو و کمانچه

چهارمین و آخرین جلسه کارگاه «درک و شناخت بهتر از موسیقی در هنر پویانمایی» ویژه مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روز چهارم دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با تدریس مهدی زارع برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صبح روز ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ در چهارمین روز دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران آخرین جلسه کارگاه «درک و شناخت بهتر از موسیقی در هنر پویانمایی» ویژه مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تدریس مهدی زارع آهنگساز و صداگذار انیمیشن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو کلاس دو و نیم ساعته (در مجموع پنج ساعت) برگزار شد.
در جلسه امروز ادامه مطلب گام‌های ماژور بمل دار و همچنین مینور نسبی آن، شناخت درجات گام‌ها و اهمیت و ارزش جایگاه آن و اهمیت این ویژگی در اجرای ملودی، آکوردها و آهنگ همراه با اجرای ساز پیانو و اجرای چند مثال صوتی مورد بررسی قرار گرفت.


در بخش دوم این کلاس به شناخت و تاریخچه موسیقی ایرانی و موسیقی دستگاهی ایرانی پرداخته شد. مهدی زارع آهنگساز و صداگذار انیمیشن در ابتدای کلاس با ذکر سیر تاریخی سرگذشت موسیقی ایرانی ضمن معرفی هفت دستگاه و پنج آواز موسیقی ایرانی با اجرای ساز کمانچه آن‌ها را معرفی کرد و آهنگ‌ها و مثال‌های صوتی مختلفی را اجرا کرد.
در این بخش حالت‌های روانشناختی و حسی دستگاه‌های موسیقی کلاسیک ایرانی معرفی و همچنین نوع استفاده از آن در تصویر و پویانمایی پیشنهاد شد. دیگر اجزای مهم موسیقی ایرانی چون نت ایست، نت شاهد، گردش ملودی، گوشه‌ها، علت نامگذاری گوشه‌ها و چرایی نام موسیقی دستگاهی و ردیف‌نوازی و همچنین پیوند بین دستگاه‌ها و ضرورت شناخت این مهم در فرهنگ‌سازی برای مربیان کانون چه در هنر پویانمایی و چه در تدریس دیگر دروس هنری و اهمیت شناخت و رشد فرهنگی بحث و گفتگو شد.  
در پایان چون جلسات گذشته به معرفی نرم‌افزار نوئندو و بخش‌های مختلف آن برای کمک به هنر صداگذاری تدریس شد.


همچنین در بخش دوم کلاس امروز مبحث مهم موسیقی حماسی و اساطیر و همچنین شناخت سازهای کوبه‌ای و همچنین جایگاه و سازهای ناقاره‌خانه در جنگ ها و حماسه‌ها و ارتباط آن در ساخت تصویر در هنر پویانمایی تدریس شد.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی از ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =