وقتی صداها داستان را روایت می‌کنند

چهارمین کارگاه «صداگذاری در انیمیشن» با تدریس فرهاد صفار ویژه دانشجویان انیمیشن ۱۱ خرداد ماه در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برپا شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، چهارمین کارگاه تخصصی با موضوع «صداگذاری در انیمیشن» با تدریس فرهاد صفار ویژه دانشجویان، صبح روز چهارشنبه ۱۱ خرداد همزمان با آخرین روز از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار شد. در این جلسه جمع‌بندی محتواهایی که در این کارگاه ارائه شده بود، مرور شد و بار دیگر درباره اهمیت صداگذاری و ساختار درست موسیقی در انیمیشن صحبت شد.
فرهاد صفار که خود آهنگساز و صداگذار انیمیشن است و از ساختار تصویری انیمیشن مطلع است، سعی کرد که در این چهار کارگاه دو ساعته با تعدادی از دانشجویان رشته انیمیشن درباره اهمیت صداگذاری و استفاده از انیمیشن گفتگو کند، مقدمات این حرفه را به آن‌ها آموزش دهد و راه‌های تخصص در این حوزه را به آن‌ها نشان دهد.


چهار جلسه‌ای که با موضوع صدا در موسیقی برگزار شد، در دو بخش تقسیم‌بندی شده بود، بخش اول آن پرداختن به موسیقی در انیمیشن بود و بخش دوم هم صداگذاری در انیمیشن که هر کدام از بخش‌ها در دو قسمت برگزار شد.
«فرآیند تطبیق و ترکیب لایه‌های صوتی و چیدمان روی تصویر» موضوع آخرین جلسه بود که در این جلسه صدا در موسیقی را در چند سطح شامل آمبیانس، صدای صحنه، دیالوگ و دوبله، نریشن و موسیقی بررسی شد.
صفار در بخشی از این کارگاه عنوان کرد: به دلیل دقت بالایی که صداگذاری در انیمیشن و یا فیلم دارد، در بیشتر فیلم‌هایی که در سینمای هالیوود تولید می‌شود، صدا جدا از صحنه ضبط می‌شود، یعنی فارغ از صدایی که در صحنه ضبط می‌شود، صداهای مورد نیاز سکانس‌ها که اصطلاحا به آن‌ها صدای فولی می‌گویند با کیفیت بالاتر در استودیو و با مدیریت صداگذار ضبط می‌شوند و از ترکیب آن‌ها با دیگر لایه‌های صدا در تدوین فیلم استفاده می‌شود.
وی درباره تاثیر صدا در روایت داستان عنوان کرد: بعضی از صداها در داستان نقش محوری دارند، مانند داستانی که می‌تواند براساس یک صدای ناشناخته شکل گیرد، به عنوان مثال یک صدای مهیب در یک شهر منعکس می‌شود و تمام شخصیت‌های آن فیلم برای پیدا کردن آن صدا، دلیل آن اتفاق و رسیدن به منشا صدا شکل می‌گیرد. صداهایی که وجه تصویری ندارند تخیل بیننده را به جریان می‌اندازد. صداها عموما نقش مکمل اما موثر و بسیار مهمی دارند که در کنار تصویر، داستان را روایت می‌کنند و احساس را به جریان می‌اندازند.


مربی کارگاه «صداگذاری در انیمیشن» در پایان عنوان کرد: صدایی که داستان را روایت می‌کند، در تمام ابعاد تصویری فیلم تاثیر می‌گذارد، یعنی تدوین صدا باید به سختی و با دقت تدوین تصاویر انجام شود، موج‌های صدا اصلاح شود، صدای آمیبیانس در ابعاد مختلف تنظیم شود تا بهترین نتیجه را به گوش مخاطب ارائه دهد.
در پایان این کارگاه برخی از نرم‌افزارها و دستگاه‌های صدابرداری، صداگذاری مانند انواع هدفون، انوع اسپیکر، اتاق آکوستیک و شرایط استاندارد آکوستیک معرفی شد.
آخرین جلسه با عکس دست جمعی دانشجویان و فرهاد صفار مربی این کارگاه به پایان رسید.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =