نشست‌ علمی جستارنویسی و کارگاه ادبی اعضای برگزیده‌ قصه‌گو

نشست علمی جستارنویسی با حضور قصه‌گویان شرکت‌کننده در جشنواره منطقه پنج به میزبانی تهران و کارگاه بازنویسی و بازآفرینی داستان‌های کهن ویژه اعضای برگزیده قصه‌گو برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نوجوانان قصه‌گو در حاشیه بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی منطقه ۵ تهران، در کارگاه تخصصی بازنویسی و بازآفرینی داستان‌های کهن با عنوان «حکایتی که قصه شد» گردهم آمدند.

بازآفرینی و بازنویسی دو گونه اقتباس مهم در هنر و ادبیات است که از دیرباز در حوزه‌هایی چون سینما، تئاتر، داستان‌نویسی، قصه‌گویی و هنرهای تجسمی کاربرد دارد. این کارگاه به منظور ایجاد فرصت‌هایی تازه برای اعضا برگزیده قصه‌گو فراهم شد تا ضمن آشنایی بیشتر با ویژگی‌ها و تفاوت‌های بازنویسی و بازآفرینی، بتوانند به شیوه کارگاهی آن را تجربه کنند.

یکی از منابع معتبر و مورد توجه در قصه‌گویی؛ آثار سعدی شیرازی شاعر توانای قرن هفتم است که دارای ویژگی‌های بی‌مانندی چون نگاه اجتماعی ‌اخلاقی به انسان، زبان روان و نثر برجسته و سهل ممتنع است.‌ با این نگاه حکایت «آنکس که مصیبت دید، قدر عافیت داند» از گلستان به دلیل روایت‌پذیری، تناسب بن‌مایه با گروه سنی مخاطب، بسط‌پذیری حکایت در تبدیل آن به متن انتخاب و در کارگاه در دسترس اعضا برای بازآفرینی و بازنویسی قرار گرفت. پرورش مطلب به کمک توصیف چهره‌ها و صحنه‌ها، شاخ و برگ دادن به نوشته‌ها، چگونگی تبدیل متن (شعرو نثر کهن) به متن امروز، تغییر ویژگی سبکی گذشته به ویژگی نثر معیار امروز در بازنویسی از نکات مهم و گفت‌وگو شده پس ازخواندن حکایت بود. در ادامه دست نوشته‌های اعضا که برگرفته از محتوای آموزشی ارائه شده در کارگاه بود خوانش شد.

نشست‌های علمی جستارنویسی و علمی‌ادبی اعضای برگزیده‌ قصه‌گو

این حکایت پیش از این با قلم فرهاد حسن‌زاده بازآفرینی و در مجموعه‌ای به نام «حکایت‌های شیرین ایرانی» در سوره مهر منتشر شده است.

در این کارگاه حدود ۴۰ نفر اعضا نوجوان و برگزیده قصه‌گویی در دو گروه حضور داشتند و کبرا بابایی و مریم عباسی کارشناسان آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران مدرسان آن بودند.

جستاری پیرامون قصه‌ها در نشست‌های علمی و ترویجی جشنواره قصه‌گویی

نشست علمی جستارنویسی با مروری بر جستار «دایی امین‌الله و جان لیبادی» نوشته مریم کوچکی؛ نویسنده و کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون و با حضور قصه‌گویانی از استان‌های تهران، البرز، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان و گیلان برگزار شد.

در ابتدای این نشست نکته‌هایی درباره جستارنویسی رسمی و تفاوت آن با مقاله، رساله داستان کوتاه و... مطرح شد و با اشاره به اینکه جستار قالبی مدرن و البته تا اندازه‌ای مبهم است برای طرح دیدگاه و نقطه‌نظرهای علمی و تعریفی یکسان از جستارنویسی، مخاطبان را با برداشت و دیدگاه نویسنده آشنا شدند.

نشست‌های علمی جستارنویسی و علمی‌ادبی اعضای برگزیده‌ قصه‌گو

همچنین مریم کوچکی نویسنده و کارشناس دعوت‌شده در این نشست، با اشاره به اینکه از جستار برای نقد و مرور متون ادبی، استدلال‌ها و بینش‌های نظری، دریافت‌های از زندگی روزمره، یادآوری خاطره‌ها و اندیشه‌های نویسنده استفاده می‌شود به ارائه جستار «دایی امین‌الله و جان لیبادی» پرداخت. این جستار با مرور خاطره‌هایی از کودکی نویسنده در قالب چند اپیزود کوتاه، نکاتی کارآمد در باب قصه‌گویی ارائه می‌دهد و به توصیف شخصیت‌ها و شرح اتفاق‌هایی می‌پردازد که در برهه‌های زمانی متفاوت، سبب شکل‌گیری استدلال‌های نویسنده شده‌است.

در ادامه با طرح پرسش‌های قصه‌گویان حاضر در جلسه و شرکت‌کنندگان برخط توضیح‌هایی درباره مؤلفه‌های جستارهای رسمی ارائه شد و بر هدف، زبان ساده، سازماندهی منطقی و حجم مطالب و بیان تأثیرگذار تأکید شد. در بخشی از مباحث نکته‌هایی پیرامون چگونگی بیان افکار و احساسات شخصی، سلیقه‌ها و تجربه‌های فردی، سبک و لحن شخصی، طنز، ساختار نامتعارف یا تازگی در شیوه بیان و مضمون مطرح شد.

این نشست‌ همزمان با نخستین روز جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه پنج در سالن کنفرانس شماره یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از قصه‌گویان، مربیان، کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

نشست‌های علمی جستارنویسی و علمی‌ادبی اعضای برگزیده‌ قصه‌گو

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =