برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی فرصتی مهم برای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری رویدادهایی مانند بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی در استان یزد منجر به شناخت بیشتر جامعه و مردم اقوام مختلف کشور نسبت به استان یزد و ویژگی‌های این استان در حوزه‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی به بهانه برگزاری این جشنواره طی روزهای ۲۵ تا ۲۹ دی در یزد و با اشاره به اهمیت قصه و قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان گفت: با توجه به اینکه یزد میزبان بیست و چهارمین جشنواره قصه‌گویی در سطح ملی و بین‌المللی بود، این امر تا حد زیادی منجر به شناخت بیشتر مردم و اقوام مختلف کشور نسبت به استان یزد و ویژگی‌های این استان در حوزه‌های فرهنگی، علمی و مسائل اجتماعی می‌شود.

جوکار افزود: همچنین با توجه به اینکه یزد سال‌هاست به عنوان شهر جهانی به دنیا معرفی شده است لازم است ما به انواع مختلف ویژگی‌های این شهر میراث جهانی را برای مردم مطرح و معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در راستای این هدف نقش مهمی در شناخت هر چه بیشتر مردم دنیا نسبت به جامعه، مردم یزد و فرهنگ یزد خواهد داشت.

‌نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه در دنیا از مسیرها و دیپلماسی‌های مختلف اعم از دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی پارلمانی، دیپلماسی عمومی و دیپلماسی اقتصادی سعی بر این است که شناخت و معرفی کشورهایشان را در دنیا در ابعاد فرهنگی بیشتر کنند.

جوکار ادامه داد: با توجه به جایگاه حائز اهمیت فرهنگ مردم یزد در راستای تمدن و معماری بزرگ خشتی لازم است این فرهنگ باید در ابعاد مختلفِ سبک زندگی و نوع زندگی مردم یزد مورد توجه قرار گیرد و پیام‌هایی از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی از یزد به سراسر جهان مخابره شود.

وی تصریح کرد: برپایی جشنواره قصه‌گویی ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی را فراهم آورد و در اختیار دست‌اندرکاران گذاشت که بتوانیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم و فرهنگ و ادب سرزمین ایران اسلامی را به کشورهای مختلف دنیا انعکاس و انتشار دهیم.

جوکار اظهار داشت: در فرهنگ سنتی ما قصه و قصه‌گویی از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است ما در گذشته با قصه مادران خود به خواب می‌رفتیم که لازم است این اقدام درست و این سنت احیا شود چرا که صدای مادر و بیان قصه بهترین آرامش را قبل از خواب برای کودکان مهیا می‌کند.

وی تأکید کرد: بیان قصه‌های آرامش بخش، نوید بخش و امیدآفرین برای کودکان به خصوص در زمان قبل از خواب باید احیا شود و مورد توجه والدین قرار بگیرد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان می‌توانند در فضای آرام ایجاد شده از قصه‌گویی یک استراحت کوتاهی داشته و نشاط و شادابی دریافت کنند علاوه بر این سبک و سنت قصه‌گویی ما نسل به نسل انتقال می‌یابد.

وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در استان یزد خاطرنشان کرد: ما هر چه قدر در همه کارها از مرکزیت کشور یعنی تهران به شهرستان‌ها تمرکززدایی داشته باشیم می‌توانیم فرهنگ‌های مختلف کشورمان را به یکدیگر ارائه کنیم و در آن بسترهای ایجاد شده فضای گردشگری را توسعه دهیم.

جوکار تأکید کرد: تمرکزگرایی در تهران آفت جان فرهنگ‌های دیگر جامعه ما خواهد بود و تأثیر بسیار زیادی بر عدم معرفی فرهنگ‌ها و رسومات سنتی و بومی مختلف خواهد داشت.

وی تصریح کرد: لذا برگزاری این جشنواره در استان یزد و تمرکززدایی از تهران اقدام بسیار مبارکی بود که اگر در تمام زمینه‌ها صورت بگیرد مایه رشد و توسعه کشور در راستای عدالت فرهنگی خواهد شد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در برپایی این گونه جشنواره‌ها گفت: بسیار نوید بخش است که یزد میزبان این دوره از جشنواره قصه‌گویی را برعهده گرفت و جمع زیادی از مردم سایر استان‌ها به این شهر آمدند و قطعا منشا اثرات مفیدی خواهد بود و ما در این نوع رویدادها می‌توانیم توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان را به جامعه فرهنگی ایران معرفی کنیم.

بیست‌و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی  کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان روزهای ۲۵ تا ۲۹ دی ۱۴۰۱ در یزد برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =