شخصیت‌های مثبت را محور قصه‌گویی قرار دهید

عضو شورای فرهنگی استان یزد پیشنهاد می‌کند قصه‌گویی و داستان‌سرایی با محوریت شخصیت‌های مثبت و قرآنی انجام شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، عضو شورای فرهنگی و امام‌جمعه بخش مرکزی یزد در پیامی به مناسبت برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به میزبانی استان یزد در این زمینه افزود: در قرآن مجید و در روایات یکی از اصول تربیتی قصه‌گویی، بیان داستان‌های ارزشمند است و قرآن، تاریخ را بر اساس زندگی شخصیت‌های مثبت یعنی انبیای الهی و شخصیت‌های دوست داشتنی، محوری و فطری بشری رقم زده است.

وی قصه‌گویی را یک دستاورد بسیار ارزشمند بشری بعد از خلقت انسان‌ها دانست که ریشه عمیقی در باورهای اجتماعی، سیاسی و دینی مردم و در اسلام هم یک اصل اساسی است.

آیت‌الله مدرسی ادامه داد: آن‌چه که در قرآن مجید و از روایات استفاده می‌شود آن است که قصه و داستان برای قصه و داستان نیست، برای سرگرمی و مشغولیت ذهنی تمام هم نیست بلکه برای رسیدن به درس‌ها، عبرت‌ها، پندها و آموزه‌های مورد نیاز راهبردی و کاربردی بشر است. بنابراین قصه باید به گونه‌ای ترتیب داده شود که بتواند کودکان و نوجوان‌ها و افراد مسن و همه اقشار در جامعه انسانی را با آرمان‌های انسانیت - که همان آرمان‌های اسلام عزیز و تشیع والامقام است، آشنا کند.

نایب رئیس شورای مرکزی حوزه‌های علمیه استان یزد در ادامه این پیام نسبت به همه قصه‌گویان، قصه‌پردازان و نویسندگان داستان‌های ارزشمند و  کسانی که با عزت و با افتخار نسبت به داستان‌های اصیل ایرانی و اسلامی توجه لازم دارند و مخاطب خودشان را هم جامعه بشری می‌دانند نه فقط جامعه ایرانی، ادای احترام کرد و گفت: سعی کنیم قصه‌های اصیل اسلامی خودمان را به زبان‌های مختلف و با گویش‌های متفاوت به همه بشریت انتقال بدهیم.

رئیس حوزه علمیه مدینه‌العلم‌ الکاظمیه(ع) از قصه‌گویان خواست از بیان داستان‌های شهدا، انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس که مجموعه‌ای از رشادت‌ها، شهامت‌ها، نترسیدن‌ها و... غافل نشوند و به این‌ها در کنار داستان‌های دینی به عنوان نمادهای ارزشی اسلامی بپردازند.

بیست‌و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی  کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان روزهای ۲۵ تا ۲۹ دی ۱۴۰۱ در یزد برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =