نشست‌های علمی و تخصصی نقطه اتصال رساله‌های دانشجویی با قصه و قصه‌گویی‌

برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برگزاری نشست‌های علمی تخصصی، بین قصه‌گویی و پایان‌نامه‌های دانشجویانی در حوزه ادبیات، روانشناسی و ادبیات کودکان یک نقطه اتصالی را برقرار کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عالیه مهرابی، پژوهشگر، نویسنده و شاعر استان یزد با اشاره به اهمیت تأثیر ادبیات و هنر بر قصه‌گویی اظهار داشت: قصه و ادبیات زیرشاخه‌ای از هنرهای ارزشمند فرهنگ ما و در حقیقت طیف گسترده‌ای از حوزه‌های هنر داستان‌ها، قصه‌ها، افسانه‌ها، حکایت‌ها و روایت‌هاست که در حقیقت خلق شده و در حال خلق شدن است.

وی گفت: آنچه مشخص است و می‌شود بدون اغراق گفت این است که داستان و قصه، پایه و اساس بسیاری از داستان‌ها است، ما در حوزه نمایش، فیلم و انیمیشن مشاهده می‌کنیم که پایه و اساس تمام آن‌ها را قصه‌ها و داستان شکل می‌دهند.

مهرابی خاطرنشان کرد: حتی شاعران ما برای اینکه سخن‌شان تاثیر بیشتری داشته باشد از قصه و روایت استفاده می‌کنند، وقتی که مولانا ۱۸ بند مثنوی خود را آغاز می‌کند تکلیف خود را با مخاطب خود مشخص می‌کند و می‌گویند بشنو از نی چون حکایت می‌کند، در واقع با نام حکایت، شعر او آغاز و شگردش برای انتقال آموزه‌های معرفی داستان عنوان می‌شود، سراسر مثنوی معنوی داستان‌هایی است که در دل هم آماده و انتقال‌دهنده مباحث تربیتی و معرفتی است.

این شاعر درباره‌ی جای خالی داستان‌های کهن تصریح کرد: داستان‌های کهن در حقیقت میراثی گرانقدر از گذشتگان و به‌عنوان امانت به‌دست ما رسیده است و بر ماست که بر آن‌ها بیفزاییم، این افزایش می‌تواند بازآفرینی، بازنویسی، اقتباس و تلفیق آن با هنرهای دیگر باشد.

مهرابی اظهار داشت: ای کاش ما از جزایر پراکنده‌ای که در حوزه هنر داردیم بتوانیم به یک نقطه وصلی برسیم و قصه‌های کهن را به صورت انیمیشن، فیلم، نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی بیرون بیاوریم.چهره برتر هنر انقلاب بیان کرد: جای خالی داستان‌های کهن در هنرهای چندگانه ما بسیار خالی است و اگر این اتفاق بیفتد و نقطه اتصالی برقرار شود ما رشد محتوا را در زمینه‌های دیگر هنر شاهد خواهیم بود.

نویسنده استان یزد گفت: از اتفاق‌های بسیار مبارکی که در جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال رقم خوردن است این است که در حقیقت فاصله‌ای که بین فضای قصه و قصه‌گویی در بیرون از محیط دانشگاهی با محیط دانشگاه وجود داشت را پر کرد.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بین قصه‌های خارج از محیط دانشگاه با رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی که از سوی دانشجویانی در حوزه ادبیات، روانشناسی و ادبیات کودکان بیرون می‌آید یک نقطه اتصالی را با برگزاری نشست‌های علمی تخصصی برقرار کرد.

مهرابی خاطرنشان کرد: در واقع نشست‌های علمی تخصصی مجالی شد برای اینکه پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که در ادبیات کودک و ادبیات تطبقی ما وجود داشت با آن‌چه در حوزه قصه و قصه‌گویی به‌صورت تجربی در محیط بیرون از دانشگاه در جریان است، ارتباط برقرار کند.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روزهای ۲۵ تا ۲۹ دی ۱۴۰۱ به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =