مرشد پیشکسوت مهدی چایانی: قصه‌گویی نیاز جامعه بشری است

پیشکسوت عرصه نقالی و پرده‌خوانی ایران با بیان اینکه خداوند بهترین قصه‌گو است گفت: بیشتر سوره‌های قرآن کریم به صورت قصه نازل شده است و خداوند بیشتر با زبان قصه با پیامبرش سخن می‌گوید لذا قصه‌گویی نیاز هر جامعه بشری است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرشد مهدی چایانی در این زمینه افزود: ما خداوند را قصه‌گو می‌گوییم چرا که خود خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «نحن نقص علیک احسن القصص» ما برای تو بهترین قصه‌ها را تعریف می‌کنیم.

چایانی افزود: بیشتر سوره‌های قرآن به شکل قصه نازل شده است در قرآن قصه یوسف، قصه اصحاب کهف، قصه حضرت هود و قصه حضرت مریم و بسیاری از داستان‌ها آمده است و مشاهده می‌کنیم که بیشتر قرآن قصه است و خداوند به صورت قصه با پیامبرش صحبت می‌کند لذا قصه‌گویی لازمه هر جامعه بشری است.

مرشد برجسته کشور ادامه داد: قصه از زمان‌های قبل از تاریخ وجود داشته است و این امر از حکاکی‌ها و تصویرگری‌های غارها برمی‌آید که قصه در قدیم هم بوده است در نقوش غارها دیده می‌شود که یک نفر در حال تعریف کردن در خصوص نحوه شکار برای بقیه انسان‌هایی است که به دور آتش نشسته‌اند.

مرشد چایانی تصریح کرد: در این دور از جشنواره تنوع خوبی از نظر سنی و جنسیتی وجود داشت و آقایان، بانوان، نوجوان، جوان و پیر در جشنواره شرکت کرده بودند و خوشبختانه بچه‌ها نیز به خوبی اجرا و ما را در داوری با چالش روبه رو کردند.

مرشد پیشکسوت مهدی چایانی: قصه‌گویی نیاز جامعه بشری است

داور بخش آیینی سنتی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی افزود: البته نواقصی هم وجود داشت که به دلیل این بود که نوجوان ما کمتر آموزش دیده بودند، اگر کلاس‌های تخصصی و آموزشی بیشتر بود بهتر و مفید فایده‌تر بود چرا که در برخی از استان‌ها مربی و متخصص در این زمینه وجود ندارد تا نوجوان علاقه‌مند به حوزه آئینی سنتی از وجود آنها بهره ببرند.

چایانی ادامه داد: اگر کلاس‌های نقد و بررسی و آموزشی بیشتری در این جشنواره برگزار شده بود موجب می‌شد تا افراد بتواند با علم نسبت به کار در حرفه و هنر روایتگری کار کنند، در این دوره مشاهده کردیم که افرادی به صورت خودجوش و با استعداد ذاتی خود در این رقابت‌ها حضور یافتند که جای تحسین و قدردانی دارد.

چایانی درباره جشنواره تصریح کرد: خدمت عوامل برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که در این مدت صمیمانه، بسیار گرم و با جدیت جشنواره را برگزار کردند تبریک، خداقوت و خسته نباشید دارم.

وی بیان کرد: البته سخنی که در دل دارم این است که متأسفانه رقابت‌ها در بخش آئینی سنتی به صورت بسیار فشرده در دو روز برگزار شد و پایان یافت، در صورتی که دوستان شرکت‌کننده ما در این بخش تا روز پایانی همراه با دیگر بخش‌های جشنواره در استان یزد حضور دارند.

داور بخش آئینی سنتی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اظهار داشت: چگونه و چرا در شرایطی که مشخص است فرصت و زمان کافی تا پایان برگزاری جشنواره وجود دارد ما از این زمان گرانقدر بیشتر استفاده نبردیم؟

وی گفت: متأسفانه برای برگزاری کلاس‌های نقد و بررسی اجراهای این بخش نشستی در نظر گرفته نشد، در صورتی که همه عزیزان تا پایان جشنواره در شهر یزد حضور دارند و متأسفانه از بنده پرسیده نشد که آیا شما می‌توانید مابقی روزها را در جشنواره بمانید و برای عزیزان در جشنواره کلاس، کارگاه و ورکشاپ‌های آموزشی برای ارتقا سطح کیفی کارها برگزار کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =