نقش پررنگ کانون در عرصه دیپلماسی فرهنگی/ به دنبال توسعه فعالیت‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان هستیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: دیپلماسی کودک و نوجوان را آغاز کرده‌ایم و باتوجه‌به شرایط استراتژیک، کشورهای همسایه در اولویت قرار دارند.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با موضوع «دیپلماسی فرهنگی: فرصت‌های منطقه‌ای ظرفیت‌های استانی» ۱۸ مهر ۱۴۰۲ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور رایزنان کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، عراق، قطر، عمان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه برگزار شد.

علامتی: نقش پررنگ کانون در عرصه دیپلماسی فرهنگی/ به دنبال توسعه فعالیت‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان هستیم

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهارمین روز از نخستین اجلاس رایزنان منطقه‌ای ایران در کشورهای همسایه حاضر شد و ضمن تبریک پیروزی‌های مقاومت، طی سخنانی درباره حضور در این نشست بیان کرد: برای ما مایه خرسندی است که از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست رایزنان فرهنگی کشورهای همسایه دعوت به‌عمل‌آمده و این نشان می‌دهد که دست‌اندرکاران این نشست اشراف خوبی به اهمیت راهبردی حوزه کودک و نوجوان دارند و از این منظر سپاسگزارم و خدای متعال را شاکرم.

او ادامه داد: کانون را می‌توان تنها مجموعه تخصصی شبکه‌ای حوزه کودک و نوجوان در دنیا دانست که با این طول و عرض مشغول فعالیت است و بیش از نیم‌قرن سابقه در فعالیت‌های فرهنگی دارد. علاوه بر این مجموعه کانون زبان ایران، نیز حدود یک صدسال است که در عرصه زبان‌های خارجی مشغول فعالیت است. فعالیت‌های کانون پایه و اساس کارش کتاب است. ما با کتاب شروع می‌کنیم، با کتاب ادامه می‌دهیم و با کتاب تمام می‌کنیم. کانون حدود ۱۲ میلیون جلد کتاب دارد و تاکنون ۳هزار عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان منتشر کرده است. کانون با دارا بودن هزار و ۳۹ مرکز فرهنگی بیش از ۶۰ نوع فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری را پوشش می‌دهد و به نوعی همه ابزارهایی که می‌توانند برای کودک و نوجوان مهم باشند را در کنار خود دارد.

علامتی: نقش پررنگ کانون در عرصه دیپلماسی فرهنگی/ به دنبال توسعه فعالیت‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان هستیم

با زبان هنر صحبت می‌کنیم

مدیرعامل کانون همچنین بیان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، کانون باید بذر ایمان را در دل کودکان و نوجوانان بکارد، اما با روش و ابزار فرهنگ، هنر و ادب؛ بنابراین مربیان، مؤلفان، تصویرگران و نویسندگانی در کنار خود داریم که این کار را برعهده دارند. کانون تا امروز ۴۹۰ فیلم بلند، انیمیشن و کوتاه تولید کرده است که همگی بین‌المللی هستند و بدون نیاز به ترجمه نیز قابل درک و فهم جهانی هستند و در دنیا از آنها استقبال می‌شود.

علامتی ادامه داد: ما بهترین فیلم‌سازان و سینماگران را به کار گرفتیم تا برای کودک و نوجوان، آثاری تولید کنند که پرورش فکر و اندیشه را به همراه داشته باشد. ما با زبان هنر با کودک صحبت می‌کنیم. پویانمایی «بچه زرنگ» از تولیدات کانون است که امروز بر پرده سینماها نقش بسته و توانسته رکورد سینماها را شکسته و تا امروز بالای ۷ میلیارد تومان فروش داشته باشد. از آنجایی که مطمئن هستیم ظرفیت بین‌المللی دارد، به دنبال کاراکترسازی در خارج از کشور با تولید محصولات جانبی این اثر نیز هستیم.

او یادآور شد: علاوه بر تمام این فعالیت‌ها، تماشاخانه‌های سیار کانون نیز فعال هستند و برای کودکان در مناطق محروم به ارائه خدمات فرهنگی و هنری می‌پردازند. کانون پرورش فکری در عرصه بین‌المللی نیز دارای سوابق بسیار خوب و درخشانی است. به طور مثال مدتی قبل در کشور ژاپن کودکان ما در عرصه نقاشی مقام نخست را کسب کردند. دو هفته پیش در چین و در جشنواره گلدن پاندا فیلم «یدو» از دیگر ساخته‌های کانون موفق به دریافت جایزه شد و باید گفت در جشنواره‌های مختلف کودکان و نوجوانان ما حرف برای گفتن دارند.

او با اشاره به توجه کشورهای خارجی به عملکرد کانون اظهار کرد: در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی کشورهای مختلف به دنبال رصد فعالیت‌های کانون هستند و این نشان از ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی ایران دارد.

علامتی: نقش پررنگ کانون در عرصه دیپلماسی فرهنگی/ به دنبال توسعه فعالیت‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان هستیم

درخشش کودکان ایران در عرصه بین‌الملل

علامتی همچنین گفت: امروز بر روی دیپلماسی کودک و نوجوان در کانون کار می‌کنیم و با هماهنگی و تأکید دولت سیزدهم این کار در حال انجام است. این دیپلماسی را با کشور چین آغاز کردیم و در حال آزمون هستیم. باتوجه‌به اهمیت کشورهای همسایه شکل‌دهی دیپلماسی کودک و نوجوان با درنظرگرفتن فرهنگ، زبان و شرایط استراتژیک، کشورهای همسایه در اولویت می‌توانند قرار گیرند. همان‌طور که کشورهای حوزه مقاومت و کشورهای فارسی‌زبان در اولویت اول فعالیت‌های فرهنگی و بین‌المللی کودک و نوجوان قرار دارند.

او در ادامه به برخی از این فعالیت‌ها اشاره کرد و افزود: به طور نمونه بحث استفاده از ظرفیت اربعین را باید در حوزه کودک و نوجوان جدی گرفت. امسال ما برای اولین‌بار برای زائران اربعین پاکستانی در مرز میرجاوه برنامه داشتیم. پیشنهاد داریم روی جاده اربعین و ایجاد جاده اربعین با نگاه فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان کار کنیم. ما تجربه مسیر هشتم را در قالب مسیر فرهنگی هشتم اجرا کردیم و برنامه فرهنگی مسیر حرکت امام رضا (ع) را داشتیم که تجربه خوبی بود و برای اربعین نیز در سطح بین‌المللی قابل اجراست.

مدیرعامل کانون در ادامه دیپلماسی کودک و نوجوان به رویداد گفت‌وگو با فضانوردان چینی اشاره کرد و گفت: در یک رویداد یک‌روزه بچه‌های ایران به‌صورت زنده و مستقیم با فضانوردان چینی قصرآسمان در فضا گفت‌وگو کردند و ۲ میلیون مخاطب ایرانی به‌صورت برخط و زنده این رویداد را تماشا کردند و همین‌طور ۱۴ کشور هم به‌صورت زنده شاهد این رویداد بودند و اتفاق ویژه‌ای رقم خورد.

علامتی: نقش پررنگ کانون در عرصه دیپلماسی فرهنگی/ به دنبال توسعه فعالیت‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان هستیم

سنجش فعالیت‌های کودک و نوجوان

علامتی همچنین با اشاره به فراهم بودن زمینه‌های دیپلماسی فرهنگی اظهار کرد: جریان قصه‌گویی یکی از جریان‌های اثرگذاری است که از مبانی دینی و قرآنی برگرفته شده است. در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کشورهای مختلفی مهمان ما هستند و ما آماده‌ایم تا نخستین اجلاس فعالان کودک و نوجوان کشورهای همسایه را از طریق کانون و با همراهی سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار کنیم. همان‌طور که حضور در منطقه آمریکای لاتین و همین‌طور اجلاس جوانان شانگهای در چین از دستاوردهای دیپلماسی کودک و نوجوان بوده است. مطالبه امروز ما سنجش فعالیت‌های کودک و نوجوان است که از طریق کانون انجام می‌شود و رئیس‌جمهوری نیز وضعیت کودکان و نوجوانان را از طریق کانون پیگیر هستند.

او افزود: باتوجه‌به مسئولیت سیفژ از سوی ایران این آمادگی را داریم تا اجلاس سیفژ ویژه کشورهای همسایه ایران در ایران یا یکی از کشورهای همسایه برگزار شود. ما آماده برگزاری هفته‌های دوستی به‌ویژه هفته‌های دوستی کودکان و نوجوانان در کشورهای همسایه هستیم و این ایده را داریم که به‌صورت آزمایشی نخستین نماینده فرهنگی حوزه کودک و نوجوان را از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات با پشتیبانی کانون پرورش فکری در یکی از کشورهای همسایه مستقر کنیم و از این طریق توسعه فعالیت‌های فرهنگی کودک و نوجوان را دنبال کنیم که چنانچه این ایده موفق بود، گسترش دهیم.

علامتی: نقش پررنگ کانون در عرصه دیپلماسی فرهنگی/ به دنبال توسعه فعالیت‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان هستیم

توسعه فعالیت‌های کانون زبان ایران

مدیرعامل کانون در پایان بیان کرد: توسعه فعالیت‌های کانون زبان ایران، یکی دیگر از حوزه‌های کاری ماست و در حال حاضر ۱۱ زبان زنده دنیا در کانون زبان در حال آموزش است. توسعه آموزش زبان فارسی در کشورهای منطقه و همسایه یکی از برنامه‌های ما در این حوزه است و توسعه آموزش زبان‌های خارجی با نشان کانون زبان ایران از جمله اهداف ماست.

مهدی ذوالفقاری رئیس کانون زبان ایران که در این جلسه مدیرعامل کانون را همراهی می‌کرد نیز بیان کرد: ما در حوزه ترجمه آمادگی هرگونه همکاری را با کشورهای همسایه داریم، چرا که دپارتمان تخصصی در کانون زبان فعالیت دارد و افراد متخصص باسابقه کار طولانی در این فضا مشغول کار هستند و محتوای آموزشی تولید می‌کنند. همچنین ما زمینه انعقاد تفاهم‌نامه‌های فرهنگی و آموزشی با کشورهای دیگر را نیز داریم.

رئیس کانون زبان ایران گفت: یکی از دپارتمان‌های قوی ما در کانون زبان، دپارتمان زبان روسی است و متون آموزشی و مجوز بین‌المللی زبان فارسی در روسیه را داریم. امتیاز دیگری هم که داریم در کشور بزرگ‌ترین سامانه آموزش کشور متعلق به کانون زبان ایران است. در لحظه ۲۰۰ هزار نفر وارد سامانه می‌شوند و روز به روز این تعداد در حال افزایش است و زبان‌آموزان بسیاری از کشورهای مختلف در حال علم‌آموزی در این فضا هستند.

او ادامه داد: ما کتاب‌های داستان کودک با کارهای گرافیکی ویژه کودک و نوجوان به زبان‌های مختلف داریم که می‌توانیم آن‌ها را نیز در اختیار رایزنان فرهنگی قرار دهیم.

علامتی: نقش پررنگ کانون در عرصه دیپلماسی فرهنگی/ به دنبال توسعه فعالیت‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان هستیم

گفتنی است، در این جلسه سمیه‌سادات ابراهیمی مشاور امور زنان و خانواده کانون و قاسم سلیمانی مدیرکل اداره روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز حضور داشتند.

در پایان جلسه علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سؤال‌ها و پیشنهادهای رایزنان فرهنگی برای همکاری بیشتر با کانون در حوزه دیپلماسی فرهنگی پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =