پرونده مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان اردبیل بسته شد

مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان اردبیل، پیش از ظهر روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه سال ۱۴۰۲ با معرفی برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف این جشنواره به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، با برپایی آیین اختتامیه مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان اردبیل که با حضور جمعی از مدیران کل و مسئولان استانی، پیشکسوتان دوران دفاع مقدس، مربیان و اعضای مراکز کانون و شرکت کنندگان در این جشنواره در فرهنگسرای بانوان برگزار شد، ملیحه ملک‌زاده فرد، مدیرکل کانون استان گفت: با انتشار فراخوان و آغاز فرایند جشنواره قصه‌گویی، ۱۴۷ اثر از علاقه‌مندان این هنر دریافت شد که پس از پایش اولیه قصه‌ها توسط کارشناسان این حوزه، ۲۷ نفر به مرحله استانی راه یافتند.

پرونده مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان اردبیل بسته شد

تبیین و درک حقایق هستی از آثار روایت قصه‌ها است

وی بابیان اینکه فرهنگ و هنر جدا از هم نیستند، اظهار داشت: بهترین زبان برای فرهنگ‌سازی و الگوسازی، زبان هنر است و مصداق بارز این سخن، کتاب هدایتگر قرآن کریم است که خداوند متعال نیز به شیوه قصه و حکایت، الگوها و شیوه‌های زندگی را برای سعادت بشر بیان فرموده است.

وی عبرت‌آموزی را از کارکردهای قصه برشمرد و افزود: تبیین و درک حقایق هستی از آثار روایت قصه‌ها است، چراکه انسان با تفکر در این روایت‌ها، در تشخیص حق و باطل دچار تزلزل نخواهد شد.

ملک‌زاده فرد یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال را اضافه شدن بخش غزه، امنیت و سلامت و جایزه ویژه سردار سلیمانی عنوان کرد و گفت: پرداختن به محور مقاومت و ایثار و شهادت در جشنواره امسال پررونق بود و رزمندگان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس حضوری ویژه در این جشنواره داشتند.

برای الگودهی به نسل آینده، خاطرات رزمندگان را به شکل قصه روایت کنیم

وی بابیان اینکه دشمن میدان جنگ را به عرصه‌های فرهنگی کشانده است، گفت: دشمنان این نظام، برای از بین بردن داشته‌های معنوی و ارزشی ما، نسل جدید و نوپای جامعه را به‌شدت موردتهاجم فرهنگی قرار داده اند و این وظیفه ماست تا برای مقابله با حیله‌های دشمنان احساس تکلیف کرده و پای‌کار باشیم و در این زمینه تلاش خواهیم کرد برای الگوسازی و آگاهی بخشی برای نسل فردای کشور، خاطرات رزمندگان را با تبدیل به قصه در مراکز کانون برای اعضای کودک و نوجوان نقل کنیم.

ملک‌زاده فرد خاطرنشان کرد: کانون پرچم‌دار قصه‌گویی در کشور است و برای مردمی سازی این هنر تصمیم داریم فارغ از نگاه جشنواره‌ای، این هنر را به صورت مداوم در مراکز اجرا کرده و کارگاه های آموزشی آن را برای علاقمندان دایر نماییم.

پرونده مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان اردبیل بسته شد

 قصه‌گویی هنری ارزشمند است

سردار غلام عسگر کریمیان، رزمنده، آزاده و فرمانده سابق سپاه عاشورا نیز در مراسم اختتامیه مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان اردبیل گفت: قصه‌گویی هنری ارزشمند است که کودکان را با آموزه‌های تربیتی آشنا می سازد.

وی در این مراسم با بیان اینکه کودکان معصوم‌ترین و پاک ترین مخلوق الهی هستند گفت: نسل نوپای جامعه سرمایه هر کشوری هستند که آینده و پیشرفت آن در دستان این نسل قرار دارد و به همین جهت بهترین سرمایه‌گذاری هم در این عرصه است.

سردار کریمیان با عنوان اینکه دوران طلایی دفاع مقدس در تاریخ مقاومت و پایداری ملت ایران درس های بسیاری به همراه دارد، اظهار داشت: روش های مختلفی برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس وجود دارد که برای آشنایی آینده‌سازان کشور با این تاریخ فرامش نشدنی، قصه‌گویی یکی از همین روش ها است.

وی بابیان تجربه خود در نقل خاطره از دوران اسارت برای فرزندانش، گفت: وقتی تصمیم گرفتم داستان زندگی خود در ایام دفاع مقدس و اسارت را برای فرزندانم قصه‌گویی، الان قصه‌های این دوران را با ذکر جزئیات به خاطر سپرده و نقل می‌کنند.

در انتقال فرهنگ دفاع مقدس، سوژه های زیادی برای قصه‌گویی داریم

وی انتقال فرهنگ ارزشمند پایداری، مقاومت و ایثار از طریق هنر را کاری سخت اما ماندگار ذکر کرده و بیان داشت: سوژه های بسیاری را در بحث دفاع مقدس، مدافعان امنیت، حرم و سلامت داریم که می‌تواند موضوع قصه‌های ما باشد.

کریمیان با گرامیداشت یاد شهدای نوجوان از جمله شهید مرحمت بالازاده، اسرافیل رحیمی، حسین نباتی، حسین اوجاقی که در سنین نوجوانی با عمل به تکلیف به فیض شهادت نایل آمدند، خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم تا خاطرات و جریانات دوران جنگ تحمیلی را با جزییات تعریف کنیم تا با تبدیل آن به قصه، حقایق این دوران برای کودکان و نوجوانان نقل شود.

پرونده مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان اردبیل بسته شد

قصه‌گویی در ایجاد و ارتقای سطح نشاط اجتماعی موثر است

رضوان باقلاچی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل نیز قصه و قصه‌گویی را عامل موثر در ایجاد و ارتقای سطح نشاط اجتماعی توصیف کرده و گفت: توجه به رویدادها و جریانات محیط زندگی می تواند موضوع نگارش و نقل قصه در کودکان و نوجوانان باشد تا ضمن درک رفتارهای اجتماعی، هنجارهای زندگی در جامعه را در شخصیت خود پرورش دهد.

باقلاچی تصریح کرد: قرار است قصه‌های شیرین و بانشاطی که بتواند لحظه‌های شادی را برای بچه ها رقم بزند با همکاری کانون استان، گردآوری و به صورت کتاب چاپ کنیم.

پرونده مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان اردبیل بسته شد

اجــرای قصــه نمــایش «نخودی خانم»، اجرای دکلمه‌ی اعضا با عنوان «بچه‌های غزه»، پخش کلیپ شوخی با تصاویـر، قصه‌گویی عضو نوجوان کانون، اجرای موسیـقی «عاشــیق» و اهدای جوایز منتخبان جشنواره از بخش‌های اجراشده در این مراسم بود.

شایان ذکر است، سردار غلام عسگر کریمیان آزاده و فرمانده سابق سپاه عاشورا، رضوان باقلاچی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، افسانه جهانی مدیر کل دفتر امور بانوان استانداری، امیر رجبی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، پروانه رضا قلیزاده مدیر کل کتابخانه‌های عمومی، سرهنگ موسی قلی‌زاده معاون فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی اردبیل، محمد نادری مشاور فرهنگی استاندار و اباصلت ابراهیمی رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل از مسئولان حاضر در این مراسم بودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =