بیانیه هیئت‌داوران مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی در اردبیل قرائت شد

با برگزاری مراسم اختتامیه مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان اردبیل بیانیه هیئت‌داوران این دوره از جشنواره قرائت شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در آیین اختتامیه مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان اردبیل که روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه سال ۱۴۰۲ در فرهنگسرای بانوان برگزار شد، بیانیه هیئت‌داوران این مرحله از جشنواره قرائت شد.

در این بیانیه که توسط پریسا علیزاده اقدم، نماینده این هیئت خوانده شد، آمده است:

به نام خاتم‌کار بال پروانه‌ها

خداوند تبارک‌وتعالی خود را قصه‌گو خوانده است و قصه یک واسطه تربیتی و پرورشی مهم و بسیار تأثیرگذار است که مهارت‌های شنیداری، گفتاری، خلاقیت و مهارت زندگی را منتقل می‌کند.

 قصه کودکان و نوجوانان را با تجربیات وقایع گذشته آشنا می‌کند.

قصه‌ها سرشار از کلمه، عشق، عطر و لبخند هستند؛ لبخندهایی حاکی از رضایت که مخاطب با شنیدن هر قصه از زبان قصه‌گویی عاشق و عارف بر لب جاری می‌سازد و در سرزمین اسرارآمیز قصه‌ها گام برمی‌دارد و می‌آموزد که مهر بورزد، عشق بیافریند، زندگی کند.

هیئت‌داوران برای بهبود و ارتقای کیفیت قصه‌گویی نکاتی را به شرح ذیل پیشنهاد می‌نمایند.

۱-قصه‌گویان به قصه‌ها به عنوان یک هنر مقدس و پالایشگر توجه ویژه داشته باشند و اجرای عاشقانه را برای این فعالیت بنیادی و اصیل ایرانی- اسلامی در نظر بگیرند.

۲-به‌کارگیری طرح‌های خلاقانه در مقدمه‌چینی و پایان‌بندی قصه‌ها

۳-بهره‌مندی از خلاقیت، نگاه و زاویه جدید در انتخاب و اجرای قصه‌ها به شدت مورد انتظار است.

۴-استفاده مناسب و ‌بجا از زبان بدن، فرا زبان، عناصر زنجیری و زبر زنجیری در زیباتر نمودن اجرای قصه نقشی انکارناپذیر دارد. پس قصه‌گویان محترم از این ابزار به‌خوبی استفاده نمایند.

۵-به‌کارگیری واژه‌های مناسب و هماهنگ باارزش‌های اخلاقی، انسانی و هنجارهای اجتماعی در قصه‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

۶-انتخاب و استفاده از اشعار فولکلور و لالایی و متل‌ها و ... متناسب با قصه توصیه می‌شود و رعایت هنجارهای اجتماعی به‌ویژه برای بانوان پیشنهاد می‌شود.

۷-قصه‌گویان محترم در انتخاب قصه، پرداخت و اجرای آن به نیازها و علایق و سلایق مخاطبان مورد نظر توجه ویژه داشته باشند.

۸-از جمله نکات مهم در اجرای موفق یک قصه، فضاسازی، شخصیت‌پردازی و تصویرسازی مناسب ذهنی در مخاطبان است بنابراین، این مهم مدنظر قصه‌گویان عزیز قرار گیرد.

در خاتمه ضمن ارج نهادن به همت والای همه هنرمندان شرکت‌کننده و آرزوی توفیق برای این عزیزان، مراتب سپاس خویش را از تمامی تلاش‌گران و دست‌اندرکاران برگزاری شایسته‌ی این جشنواره، به‌ویژه مدیرکل محترم کانون استان اردبیل، سرکار خانم‌ملک‌زاده اعلام می‌داریم.

هیئت‌داوران بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مرحله استانی استان اردبیل:

عزیزه ریحانی از استان زنجان، سارا وطن‌خواه از استان اردبیل، پریسا علیزاده اقدم از استان آذربایجان غربی

گفتنی است، رقیه نوروزی کارشناس فرهنگی کانون استان آذربایجان شرقی نیز به عنوان ناظر در این جشنواره حضور داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =