لبخند جریان آرامش بخشی را در زندگی راه خواهد انداخت

زهره باقری، قصه‌گوی بخش آزاد که به واسطه‌ی عضویت فرزندانش در مرکز شماره‌ی ۴ کانون کرج با کانون و جشنواره‌ی قصه‌گویی آشنا شده و از نوزدهمین جشنواره به صورت متناوب در جشنواره‌های مختلف قصه‌گویی حضور یافته و توانسته موفقیت‌های بسیاری را در این زمینه کسب کند، معتقد است لبخند می تواند جریان آرامش بخشی را در زندگی ایجاد کرده و باعث دست یافتن افراد به آن چه می‌خواهند بشود .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز،  «زهره باقری» که با قصه‌ی طنز «طوطی و بقال» از مثنوی، معنوی در مرحله‌ی استانی بیست و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی حضور یافته بود و موفق به کسب عنوان برگزیده در بخش ویژه‌ی «طنز» و رتبه‌ی اول «بخش بزرگسال» شد، در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کانون البرز گفت قصه‌های طنز را دوست دارم و قالب اکثر قصه‌هایی که انتخاب می‌کنم طنزاست چون از شاد کردن دیگران بسیار لذت می‌برم و همیشه آرزویم برای همه این است که  سلامت و شاد باشند.

با امیدواری و توکل به خدا یقینا می توانیم به نقطه‌ی اوج برسیم

این قصه‌گو ادامه داد لبخند را دوست دارم چون لبخند یک جریان آرامش بخش را  توی زندگی راه می‌اندازد که ما با آن  لبخند و نشاط به هرچی که بخواهیم دست پیدا می‌کنیم، زیرا نشاط باعث امید خواهد شد و ما با امیدواری و توکل به خدا یقینا می توانیم به نقطه‌ی اوج برسیم.

قصه‌گو باید زیاد کتاب بخواند

 + قصه‌های خود را چگونه انتخاب می‌کنید؟

 - به نظر من یکی از نکته‌هایی که باعث موفقیت برای یک قصه می‌شود درونی کردن آن است، من  خیلی کتاب می‌خوانم ولی برای انتخاب قصه توی جشنواره قصه‌گویی بیش از شاید هر بار ۴۰ الی ۵۰ تا داستان را خوانده و کلاً داستانی را که به دلم بنشیند، انتخاب می‌کنم  چون زمانی هست که قصه‌گو از قصه‌ای که دارد بیان می‌کند  خوشش نییاد و عجله ای انتخاب شده باشد، یقینا نمی‌تواند احساس خوبی را به مخاطب منتقل کرده و  این قصه به دل مخاطب هم نخواهد نشست.

+ در مورد ضرورت تمرین قصه توسط قصه‌گو بفرمایید؟

- من وقتی که قصه مورد علاقه‌ام  را پیدا کردم دو یا سه بار این قصه را بازنویسی می‌کنم و هر دفعه چیزهایی که لازم نیست  و به متن اصلی قصه ضربه وارد نمی‌کند را از آن حذف کرده و مواردی را که می‌دانم باعث شیرین‌تر شدن داستان می‌شود، اضافه می‌کنم  و سپس  قصه را شبانه، روز  چندین مرتبه تمرین می‌کنم مثلاً گاهی ممکن است حتی  روزی ده بار این قصه را بگویم تا با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شوم و آن قدر با قصه ارتباط می گیرم که بتوانم به بهترین نحو ممکن آن را اجرا کنم و خوشبختانه مخاطبان زیادی به من گفته‌اند که توانسته‌ایم با قصه ارتباط گرفته و آن را تصویرسازی کنیم.

+ معمولا از مخاطبان نظر می‌خواهید؟

-بله همیشه از مخاطبان می‌خواهم در مورد قصه‌هایم اظهار نظر کنند و اغلب آن‌ها می‌گویند چون  در طی قصه خودت هستی و از کسی تقلید نمی کنی و قصه‌ات را به اصطلاح خودمانی و راحت اجرا می‌کنی به دل ما هم می‌نشیند.

+پیام‌تان برای قصه گویان دیگر چیست؟

علاقه‌مندان به قصه‌گویی می‌توانند موفق باشند به شرط آن که مانند یک مادر قصه را تربیتت کرده و تحویل مخاطب داده باشند

اینکه همگی در جشنواره دور هم جمع می‌شویم، احساس و انرژی خوبی به هم منتقل می‌کنیم اما امیدوارم عزیزانی که در  جشنواره شرکت می‌کنند در طی سال هم کتاب بخوانند و دنباله روکتاب و کتابخوانی باشند به قصه‌گویان عزیز می‌گویم همه‌ی علاقه‌مندان به قصه‌گویی می‌توانند موفق باشند به شرط آن که مانند یک مادر قصه را تربیتت کرده و تحویل مخاطب داده باشند.  

در پایاان ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی قصه‌گویان به ویژه قصه‌گویان البرز، از زحمات تمام دست اندرکاران جشنواره قدردانی می‌کنم.

ما هم از خانم باقری، قصه‌گوی عزیز بابت حضور در این گفتگو قدردانی می کنیم.

لبخند جریان آرامش بخشی را در زندگی راه خواهد انداخت

گفتنی است مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی از ۲۰ تا ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور ۴۸ نفر قصه گوی راه یافته به این مرحله برگزار و منتخبان به مرحله بعدی راه یافتند؛ آیین اختتامیه جشنواره کشوری همزمان با شب یلدا با شعار «با- قصه- لبخند- بسازیم» برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =