قصه پایه همه تولیدات فرهنگی/ تلاش برای ثبت جهانی قصه‌گویی به نام ایران

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قصه را پایه همه تولیدات فرهنگی دانست و گفت: آنچه به عنوان کتاب، رمان، فیلم‌نامه، نمایش‌نامه، تئاتر و... تولید می‌شود بر پایه قصه است، بنابراین سرمایه‌گذاری در حوزه قصه بر سایر شاخه‌های فرهنگی و هنری تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز ۲۵ آذر ۱۴۰۲ در نشست شورای فرهنگی عمومی استان یزد اظهار کرد: جریان برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی در کشور از حرکت‌های اصیلی است که در حوزه کودک و نوجوان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به تأکیدهای مقام معظم رهبری گفت: ایشان ظرفیت قصه را بسیار مهم دانسته و قصه را ظرف کاشتن بذر ایمان در جان و دل کودکان و نوجوان می‌دانند که این نگاه برای ما که در این حوزه فعالیت داریم مایه افتخار است.

معاون فرهنگی کانون نیز بیان کرد: جشنواره‌های قصه‌گویی در دوره‌های قبل ازسوی سردار سلیمانی پیگیری می‌شد و ایشان به محتوای قصه‌ها توجه داشته و بر تولید کارهای قصه‌گویان با محتوای ارزشی تاکید می‌کردند حتی با قصه گویان ما ارتباط تلفنی نیز داشتند.

فلاح با اشاره به اینکه کشورهای ایران و سوئد پیشتاز در حوزه قصه و قصه‌گویی در دنیا هستند گفت: امسال توانستیم روز ملی قصه‌گویی را در تقویم کشور به ثبت برسانیم و اکنون برای ثبت جهانی قصه‌گویی به نام ایران حرکت‌هایی را آغاز کرده‌ایم که در این خصوص جشنواره امسال چراغ این هدف را روشن خواهد بود.

وی اضافه کرد: آنچه که قصه‌های ما را از قصه‌های دیگر کشورها متفاوت و متمایز می‌کند نگاه معرفتی، معرفت‌افزایی، شناخت و تبیین است که در جریان قصه و قصه‌گویی ایران وجود دارد.

معاون فرهنگی کانون با تأکید بر اهمیت جایگاه قصه‌گویی به عنوان روش تربیتی اصیل گفت: موظف هستیم به شکل جدی به قصه نگاه کنیم و این فرهنگ اصیل را در سطح دنیا توسعه و گسترش بدهیم.

فلاح ادامه داد: اکنون در سطح دنیا از هنر قصه و قصه‌گویی به شکل ویژه‌ای برای تبلیغات اقتصادی بهره‌برداری می‌شود، کتاب‌های مختلفی در این زمینه تولید شده و در دانشگاه‌های بزرگ تدریس می‌شود.

وی گفت: یکی از کتاب‌های ترجمه شده، کتاب هر برند یک قصه است که در ایران نیز منتشر شده است، از این کتاب در بسیاری از کمپین‌های انتخاباتی روسای جمهوری آمریکا استفاده شده است، مطالعه این کتاب زاویه دید خوب و فرهنگی به ما خواهد داد.

معاون فرهنگی کانون گفت: قصه پایه همه تولیدات فرهنگی است، آنچه به عنوان کتاب داستان، رمان، هنرهای تجسمی، فیلم‌نامه، نمایش‌نامه، تئاتر و تمام شاخه‌های فرهنگی تولید می‌شود بر پایه قصه است اگر بتوانیم در حوزه قصه سرمایه‌گذاری کنیم عملا در اکثر شاخه‌های فرهنگی و هنری تاثیرگذار خواهیم بود.

وی تأکید کرد: آنچه به عنوان فرصت در اختیار مسئولان استان یزد است، انتخاب این استان به عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی است، که فرصت خیلی خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی به شمار می‌رود.

وی ابراز امیدواری کرد: تا با استفاده از این برند، ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و شخصیت‌های برجسته‌ای که در حوزه قصه و قصه‌گویی در یزد وجود دارد، در سطح استانی، ملی و بین المللی بهره‌برداری خوبی اتفاق بیفتد.

معاون فرهنگی کانون همچنین درخواست کرد تا به موضوع‌ها و محورهای قصه و قصه‌گویی در شورای فرهنگ عمومی استان بعد از برگزاری جشنواره پرداخته شود.

فلاح افزود: جریان قصه و قصه‌گویی به عنوان یک شیوه اصیل تربیتی در قرآن است که احیا این شیوه در جشنواره قصه‌گویی نیز تبلور یافته و امید است بیش از پیش توسعه پیدا کند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویژگی‌های منحصر به فرد جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: امسال رکورد مشارکت در جریان قصه‌گویی شکسته شد و ۱۷هزار اثر قصه و قصه‌گویی دریافت شد که موضوع نامداران و موضوع‌های قرآنی به عنوان موضوع‌های اصلی در این جشنواره بوده است.

فلاح گفت: جشنواره امسال متبرک به نام شهید سلیمانی است، قصه‌های شهید سلیمانی در این جشنواره درخشان بوده و جایزه ویژه شهید سلیمانی و جایزه ویژه لبخند را نیز در این جشنواره خواهیم داشت.

وی افزود: امسال برای نخستین بار جایزه جهانی قصه‌گویی اهدا خواهد شد و از بین تمام آثار بر حسب نگاه داوران یک اثر معرفی و جایزه جهانی قصه‌گویی را دریافت خواهد کرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: همچنین امسال دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مراسم پایانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به استان یزد واگذار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =