هم‌اندیشی دبیران 16 جشنواره کودک و نوجوان رضوی در تهران

دبیران 16 جشنواره کارگروه کودک و نوجوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) در هم‌ا‌ندیشی اعضای این کمیته گزارشی از فعالیت‌های خود ارایه کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، در این نشست ابتدا معصومه باقری مسوول دبیرخانه مرکزی گزارشی از روند برنامه‌های صورت گرفته از قبیل تنظیم و برگزاری گردهم‌آیی‌های کارگروه و رابطان، شیوه نظارت بر اجرا و هماهنگی حضور ناظران و دیگر کار‌های صورت گرفته در بخش داوری جشنواره‌های موضوعی و نیز تعامل با دبیرخانه اصلی یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام ارایه کرد.
 
آغاز جشنواره‌های رضوی از قم
در ادامه به ترتیب روزهای برگزاری جشنواره‌های موضوعی در استان‌های مختلف، محمد مخلصی مدیرکل کانون استان قم و دبیر اولین جشنواره "خاطرات زیارت" که روز 16 شهریور آغازگر جشنواره خواهد بود در گزارش خود با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در دبیرخانه موضوعی این استان گفت: تا پایان مهلت ارسال آثار در مجموع 3 هزار و دویست اثر به دبیرخانه رسید که پس از بررسی‌های لازم تعداد ششصد اثر برای داوری انتخاب شد و در نهایت از صاحبان 12 اثر در 4 گروه سنی به عنوان برگزیده برای حضور در مراسم پایانی جشنواره و تجلیل از آنان دعوت به عمل آمده است.
مراسم تجلیل از آثار برگزیده اولین جشنواره موضوعی"خاطرات زیارت" روز 16 شهریور 92 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل کانون، مدیر عامل بنیاد ملی امام رضا علیه‌السلام، معاونان و مدیران کانون در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.
 
نزدیک به 5 هزار تصویر از احادیث رضوی به کردستان رسید
در عین حال و در همین‌روز استان کردستان نیز به برگزاری سومین جشنواره "یک تصویر از یک‌حدیث رضوی" که 2 دوره قبلی آن توسط کانون قم برگزار شده اقدام خواهد کرد.
 به گفته سهیلا شیخی مدیرکل کانون کردستان و دبیر سومین جشنواره، کار داوری 4 هزار و هشتصد و شصت اثر رسیده به این دبیرخانه در گروه‌های سنی مختلف آغاز شده تا برگزیدگان نهایی در مراسم پایانی که با حضور نماینده ولی‌فقیه، استاندار و جمعی از مسوولان استان کردستان برگزار می‌شود مورد تجلیل قرار گیرند.
 شیخی در ادامه از برپایی نمایشگاهی از آثار برتر رسیده به جشنواره توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در دهه کرامت خبر داد.
 
نمایش‌نامه‌خوانان رضوی به همدان می‌روند
سومین گزارش از سوی پرویز ابراهیمی مدیر کل کانون همدان و دبیر سومین جشنواره "نمایش‌نامه‌خوانی رضوی" ارایه شد.
 وی با اشاره به برپایی کارگاه‌های آموزش نمایش‌نامه‌خوانی برای مربیان به منظور آشنایی با این فعالیت و برگزاری نشست‌های مختلف هماهنگی و رسانه‌ای افزود: دویست و چهل یک اثر توسط دبیرخانه دریافت شد که در اجرای آن 1 هزار و صدو بیست ‌و دو نفر مشارکت دارند که پس از داوری، 8 گروه به عنوان برگزیده و 3 گروه شایسته تقدیر طی روزهای 17 و 18 شهریور از سوی دبیرخانه جشنواره در همدان و با حضور مسوولان ستادی، استانی و خانواده شهید احمدی روشن مورد قدردانی قرار خواهند گرفت.
 
عکاسان کودک و نوجوان در جاده ولایت
عبد‌النبی شاکریان مدیر کل کانون خوزستان و دبیر  اولین جشنواره "عکاسی جاده ولایت" و سومین جشنواره "کتاب‌خوانی الکترونیک رضوی" نیز در زمینه شیوه برگزاری و اقدامات صورت گرفته برای برگزاری جشنواره عکاسی جاده ولایت و همچنین آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره کتاب‌خوانی الکترونیک گزارشی ارایه کرد.
وی در این‌باره یادآور شد: عکاسی جاده ولایت روز 13 شهریور و هم‌زمان با ورود نمادین کاروان امام رضا علیه‌السلام آغاز و در پایان مراسم نیز به اتمام می‌رسد بر این اساس به منظور جمع‌آوری آثار، ستاد‌هایی در مسیر عبوری این ‌کاروان در شلمچه، خرمشهر، بهبهان و دزفول تشکیل خواهد شد.
هم‌چنین در پایان نمایشگاهی از آثار عکاسی ویژه رضوی در موزه هنرهای معاصر خوزستان برپا خواهد شد.
 
مشارکت 11 هزار کودک و نوجوان در جشنواره کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی
شاکریان در مورد جشنواره کتاب‌خوانی الکترونیک نیز با اشاره به افزایش چشم‌گیر شرکت‌کنندگان گفت: امسال 4 کتاب به عنوان منبع برای چهار گروه سنی انتخاب شد تا شرکت کنندگان هر گروه به سوالات مربوط به کتاب گروه سنی خودشان پاسخ دهند.
وی از مشارکت 11 هزار کودک و نوجوان در این مسابقه خبر داد.
 
نوای سرودهای رضوی در یزد شنیده می‌شود
علیرضا جلالی سرپرست کانون یزد و دبیر اولین جشنواره موضوعی سرود‌های رضوی نیز پس از ارایه گزارشی از روند شکل گیری اولین جشنواره سرود گفت: پس از اقدامات اولیه و انتشار فراخوان بیش از پنجاه گروه سرود در این رویداد فرهنگی شرکت کردند.
 جلالی اظهار امیدواری کرد: با ترسیم یک چشم‌انداز مناسب در این بخش در 3 سال آینده با انبوهی از سرودها و آهنگ‌های رضوی روبرو باشیم.
 این جشنواره روز 18 شهریور به صورت غیرحضوری در شهر یزد برگزار خواهد شد.
 
مشهد میزبان پرده‌خوانان امام رضا(علیه‌السلام)
راضیه باباخانی مدیرکل کانون استان خراسان رضوی و دبیر اولین جشنواره پرده‌خوانی رضوی از حضور 108 گروه پرده‌خوان در این جشنواره خبر داد. گفت نیمی از این شرکت کننده‌ها از استان خراسان رضوی و مابقی از سایر استان‌ها در این رویداد فرهنگی حضور یافته‌اند.
 وی افزود: قرار است از نقاشی روی پرده‌های ارایه شده در جشنواره در دهه کرامت نمایشگاهی در مشهد برپا شود و 18 گروه پرده‌خوان در این ایام در مراکز کانون به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
باباخانی یادآورشد کانون خراسان رضوی از 120 نفر از اعضای برگزیده در سایر جشنواره‌ها نیز تجلیل به عمل خواهد آورد.
 
ارومیه برای نمایش نمادها و نشانه‌های رضوی آماده می‌شود
فریدون سید مصطفوی مدیرکل کانون آذربایجان غربی و دبیر سومین جشنواره موضوعی "نماد‌ها و نشانه‌های رضوی" نیز از دریافت 2 هزار و ششصد و هفتاد و دو اثر توسط دبیرخانه این جشنواره خبر داد و گفت: پس از داوری در دو بخش عکاسی و نقاشی روز 19 شهریور در مراسم پایانی به 9 نفر در هر بخش جوایزی اهدا خواهد شد.
مصطفوی در ادامه از مدیرعامل بنیاد و دبیر کارگروه کودک و نوجوان خواست تا تدبیری اندیشیده شود که از ظرفیت عظیم موجود در آموزش و پرورش استان‌ها در این رویداد فرهنگی بیشتر استفاده شود و نیز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همکاری بهتری با کانون در این زمینه داشته باشد.
 
خوانش داستان‌های کوتاه رضوی در کرمانشاه
کانون استان کرمانشاه در این دوره میزبان اولین جشنواره "داستان کوتاه رضوی" است.
به گفته‌ی رضا موزونی مدیرکل کانون استان و دبیر نخستین جشنواره از میان 2هزار و هفتصد اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره پس از داوری در مرحله نخست تعداد 300 اثر به مرحله دوم راه‌یافت تا در نهایت 12 نفر به عنوان برگزیده نهایی از میان این آثار انتخاب شوند و روز 19 شهریور طی مراسمی از آن‌ها تجلیل به عمل آید.
 
رقابت شاعران کودک در کرمان
 پس از گزارش مدیر کانون کرمانشاه نوبت به مدیرکل کانون کرمان و دبیر جشنواره موضوعی شعر کودک رضوی رسید.
مسعود گنجعلیخان حاکمی گفت: تا 12 تیرماه که پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه بود تعداد 1 هزار و پانصد و چهل و یک شعر توسط دبیرخانه دریافت شد که این آثار بدون نام در اختیار داوران قرار گرفت تا در 4 گروه سنی مورد داوری قرار گیرد و برگزیدگان این بخش‌ها معرفی شوند.
 
سیستان و بلوچستان میزبان کتاب‌سازان رضوی
 دبیر سومین جشنواره "کتاب‌سازی رضوی" در استان سیستان و بلوچستان که سه سال متوالی است مسوولیت برگزاری آن را بر عهده دارد اعلام کرد در این دوره تاکنون بیش از 1 هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده و روند ارسال آثار هم چنان ادامه دارد.
فرخ سالاری مدیرکل کانون استان در ادامه از حضور امام جمعه و استاندار و جمعی از مسوولان استانی در مراسم پایانی و تجلیل از برگزیدگان که روز 20 شهریور برگزار می‌شود خبر داد و افزود: نمایشگاهی نیز از آثار رسیده به مدت 10 روز برای بازدید علاقه‌مندان برپا خواهد شد.
 
ارسال 180 فیلم انیمیشن به جشنواره پویانمایی رضوی
مجتبی حق‌پرست مدیر کل کانون فارس و دبیر اولین جشنواره پویانمایی رضوی که پیش از این نیز 3 دوره جشنواره نشریه‌نگاری رضوی را در شیراز برگزار کرده است  گزارشی از شیوه اجرایی این جشنواره ارایه داد و در ادامه گفت: بیش از 50 برنامه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی هم‌زمان با دهه کرامت در استان فارس برگزار می‌شود بر همین اساس کانون نیز با 3 برنامه کلی شامل حرکت نمادین کاروان به سوی حرم حضرت احمد بن موسی شاهچراغ، برپایی نمایشگا‌هی از آثار برتر پویانمایی و تجلیل از اعضای نوجوان دختر مراکز فرهنگی‌هنری کانون با حجاب برتر است.
وی یادآور شد تا کنون 180 اثر پویانمایی به دبیرخانه رسیده و این روند هم‌چنان ادامه دارد پس از این روز 10 شهریور کار داوری آثار آغاز خواهد شد تا در  نهایت برگزیدگان معرفی و مورد قدردانی قرار گیرند.
 
 
نشریه‌های کاغذی و الکترونیکی در تبریز داوری می‌شود
حجت الاسلام الیاس ابراهیمی مدیرکل کانون استان آذربایجان شرقی و دبیر چهارمین جشنواره "نشریه‌نگاری رضوی" طی گزارشی از دریافت بیش از 1 هزار و چهارصد اثر به دبیرخانه خبر داد که در این میان 1 هزار و دویست اثر به صورت کاغذی و دویست اثر دیگر الکترونیکی تولید شده است.
ابراهیمی در ادامه افزود کار داوری آثار رسیده طی روزهای 6 تا 10 شهریور برگزار و برگزیدگان معرفی و تجلیل خواهند شد وی هم‌چنین از برپایی نمایشگاهی از آثار در دهه کرامت خبر داد و پیشنهاد کرد تا در داوری آثار به محتوا بیشتر از ظاهر آثار توجه شود و نیز فعالیت‌ها به سوی فضای مجازی نیز سوق داده شود تا بازدید کنندگان بیشتری را  پوشش دهد.
 
نمایندگان 5 کشور جهان در جشنواره قصه‌گویی رضوی
یکی از با اهمیت‌ترین جشنواره‌های این کمیته جشنواره‌‌ی "قصه‌گویی رضوی" است که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و سه دوره پیش کانون استان مازندران میزبانی  آن را برعهده داشت امسال به میزبانی کانون استان اصفهان برگزار می‌شود.
 بر اساس گزارش مدیر کل کانون اصفهان که مسوولیت دبیری چهارمین جشنواره قصه‌گویی را نیز بر عهده دارد پس از اعلام فراخوان تعداد چهار هزار و هشتاد و سه قصه به دبیرخانه جشنواره رسیده که در حال داوری در بخش‌های مختلف قرار دارد.
بر این اساس در بخش بین‌الملل جشنواره از میان 17 کشوری که در این بخش شناسایی شدند 5 کشور (کانادا، بوسنی و هرزگوین، باکو، عراق و هند) اجازه حضور در این جشنواره را پیدا کردند تا طی روزهای 23 و 24 شهریور در اصفهان قصه‌گویی کنند.
 
برگزاری جشنواره مشاعره و شعرخوانی رضوی در مازندران
 اما استان مازندران اولین جشنواره مشاعره و شعرخوانی رضوی را برگزار می‌کند به گفته مدیرکل کانون مازندران و دبیر این جشنواره 1هزار و یکصد و پانزده بیت شعر توسط مربیان کانون برای استفاده شرکت‌کنندگان در مسابقه مشاعره آماده شده و در وبلاگ جشنواره قرار دارد هم‌چنین یک‌صد و هفتاد و پنج شعر نیز برای علاقه‌مندان به شرکت در بخش شعر خوانی در این وبلاگ قرار گرفته است.
 قاسم عزیززاده گرجی افزود: تعداد 1هزار و چهارصد و بیست و هشت نفر در بخش مشاعره ثبت‌نام کردند که  این افراد در دو مرحله و به صورت تلفنی مورد داوری قرار گرفتند و 72 نفر به مرحله دوم راه پیدا کردند.
بر همین اساس در بخش مشاعره در 3 گروه سنی  از هر گروه 3 نفر به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند تا در روز برگزاری جشنواره با یک‌دیگر به رقابت بپردازند و در بخش شعرخوانی نیز در 4 گروه سنی این جشنواره برگزار می‌شود.
هم‌چنین قرار است شعرهایی که تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند به صورت فلش‌کارت‌هایی منتشر و در اختیار میهمانان جشنواره قرار گیرد.
 برپایی کارگاه‌ سفال با نمادهای دینی و اسلامی و پخش فیلم آقای مدیر از برنامه‌های جنبی جشنواره خواهد بود.
 
پژوهش‌های رضوی نوجوانان در 5 محور
آخرین گزارش از روند برگزاری جشنواره‌ها توسط محسن فضلی مدیرکل کانون استان تهران و دبیر سومین جشنواره پژوهش‌های نوجوان رضوی ارایه شد.
فضلی گفت با توجه به این‌که بحث پژوهش در میان کودکان و نوجوانان از جذابیت کم‌تری نسبت به سایر فعالیت‌ها بر خوردار است اما در مجموع دویست و شصت و دو اثر پژوهشی به دبیرخانه جشنواره رسید که در دو مرحله مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت و مرحله پایانی داوری در حال برگزاری است.
 وی یادآور شد: از این مجموعه آثار، پژوهش گروهی نسبت به دوره‌های قبل افزایش داشت که دویست و سی و نه گروه تشکیل شده و کار پژوهشی انجام داده‌اند هم‌چنین دویست و بیست و سه نفر نیز به صورت انفرادی اقدام  به فعالیت‌های پژوهشی کرده‌اند.
دبیر جشنواره افزود: بر اساس فراخوان در 5 محور سیره عملی، سیره علمی، زندگی، موضوع‌های تاریخی و معارف امام رضا علیه‌السلام، نوجوانان می‌توانستند دست به تحقیق و پژوهش بزنند که آثار رسیده در هر بخش به ترتیب، 87، 57، 77، 155 و86 اثر تولید شد و از برگزیدگان روز 24 شهریور تجلیل به عمل خواهد آمد.
هم‌چنین پژوهش‌های انجام‌شده در قالب نمایشگاهی به مدت 15 روز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی،هنری کانون در خیابان حجاب تهران در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. 
   
انتشار ویژه‌نامه جشنواره‌های رضوی در روابط عمومی و امور بین‌الملل
در این نشست محسن حموله مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز در زمینه فعالیت‌های صورت گرفته برای حضور قصه‌گویان و مهمانان خارجی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رضوی گفت: فراخوان این جشنواره به 7 زبان ترجمه و به مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پروش ارسال و نشست‌های متعددی با اعضای شورای بین‌الملل کانون و سازمان فرهنگ و ارتباطات در این زمینه برگزار شد.
وی هم چنین از انتشار ویژنامه‌ تخصصی در مورد جشنواره‌های رضوی هم زمان با برگزاری جشنواره‌ها خبر داد.
در هم اندیشی دبیران جشنواره‌های کارگروه کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد فرهنگی امام رضا نیز حضور داشت.