رساندن کودک به لذت، اوج قدرت نمایش عروسکی است

کشف ابعاد پنهانی در وجود اعضای گروه نمایشی و تاثیر بر روی باور افراد از تماشاگر تا اعضای گروه، از جمله توانمندی‌های هنر نمایش عروسکی است که کودک و هر مخاطبی را به اوج لذت می‌رساند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان، پروانه کیانیان کارگردان نمایش عروسکی «رویش» در گفت‌و‌گویی با بیان این مطلب گفت: یک نمایش عروسکی آن زمان می‌تواند بسیار توانمند عمل کند که در داخل گروه نمایشی برای یکایک اعضا از لحظه شروع کار بر روی نمایش تا زمان اجرا و سپس از زمان شروع نمایش تا پایان اجرا، بر روی باور افراد چنان تاثیری بگذارد که تبدیل به حسی سیال شده و این حس را به دیگران منتقل کند به‌گونه‌ای که مخاطب در پایین و گروه در بالا، از آن‌چه که در سالن اتفاق می‌افتد بیشترین لذت را ببرند.
این کارشناس هنر نمایشی که علاوه بر کارگردانی به عنوان نویسنده نیز در این حوزه فعال است، از تخیل به عنوان نقطه ارتباط مربی با کودک و نوجوان یاد کرده و می‌گوید، به واسطه وجود فضای فانتزی، تخیل ، رهایی و بی نهایت بودن کار نمایش عروسکی است که می‌توان به کودک یا نوجوان نزدیک شد و با او ارتباط برقرار کرد و از قابلیت‌های این هنر استفاده کرده و به خاطر درگیر کردن تمام حواس مخاطب، پیام نمایش را به او انتقال داد.
کیانیان که از شیوه و تکنیک «ماروت» (ترکیبی از انسان و عروسک) برای ارایه نمایش «رویش» استفاده کرده درباره مهم‌ترین هدف نمایش رویش می‌گوید: این نمایش می‌کوشد تا عشق به موجودات را به مخاطب منتقل کند و یادآور شود که وقتی در نهایت، عاشق خدا و آفرینش او باشیم، رشد اتفاق می‌افتد و رساندن این هدف به مخاطب کودک و نوجوان، وظیفه بسیار سنگینی است.
وی در خصوص یکی از رسالت‌های کانون در قبال مخاطبانش معتقد است: مربی با استفاده از هنرهایی مانند نمایش عروسکی در مراکز و کتاب‌خانه‌ها باید به بچه‌ها کمک کند تا خودشان و توانایی‌های پنهانی وجودشان را کشف کنند و این مهم از طریق نمایش عروسکی - که تماما آموزش غیر مستقیم است - به راحتی اتفاق می‌افتد.
کیانیان که با چند فیلم و مجموعه تلویزیونی نیز همکاری داشته در باره نقش دکور، زیبایی و گیرایی آن در یک نمایش عروسکی و جایگاه طراحی دکور می‌گوید: نمایش عروسکی به مثابه یک تابلوی نقاشی است که باید تمامی عناصر آن در کنار هم دیده شود. عروسک گردانی، دکور، موسیقی و دیگر عوامل یک نمایش به گونه‌ای باید در کنار هم پیش بروند که مخاطب در پایان بگوید من یک کار نمایشی خوب را دیدم. اما اگر مخاطب برای مثال در خاتمه تنها بگوید که عجب موسیقی زیبایی داشت، نشان می‌دهد که از تمام نمایش تنها موسیقی اثر توانسته روی او تاثیر بگذارد و از بقیه مجموعه غافل مانده است.
شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی ویژه مربیان و اعضای ارشد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 6 اسفند 1393 در شیراز آغاز شد و روز هفتم اسفند به کار خود پایان می‌دهد.