مدیرعامل کانون: نمایش عروسکی شرایط روانی و زیستی کودک را بهبود می‌بخشد

اجرای نمایش‌های عروسکی و آشناسازی کودک با عروسک علاوه بر پرکردن اوقات فراغت، از نظر بهداشت روان و بهینه سازی شرایط روانی و زیستی کودک اهمیت دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از دیدگاه‌های علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون است که در شیراز و در آیین پایانی شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون بیان کرد.
وی برای بازگو کردن اهمیت نمایش عروسکی و نقش آن در تربیت کودکان، ابتدا سیری تاریخی از ابداع و تحول این هنر را تبیین کرد و گفت: امروزه شاید از پیشینه و زادگاه بسیاری از هنرها شناخت دقیقی نداشته باشیم، اما این قدر می‌دانیم که از گذشته‌های دور، بشر هم‌چنان که بیان را فرا گرفت و پرنده‌ی خیالش را به پرواز درآورد، این هنر را نیز ابداع کرد تا با زبان قصه و نمایش با هم‌نوعان خود سخن بگوید و بر آن چه که می‌خواهد به دیگران، به ویژه کودکان منتقل کند، جامه‌ی عمل بپوشاند و در قالب روایتی هنری به برقراری ارتباط با دیگران بپردازد.
مدیرعامل کانون در ادامه با یادآوری این که چندان مهم نیست تاریخ تولد هنر نمایش عروسکی را به طور دقیق آشکار کنیم به ویژه آن‌که به اعتقاد برخی از پژوهشگران  پیشینه‌ی نخستین شکل‌های نمایش عروسکی را باید به دوران پیش از تاریخ برگرداند، این نکته را درخور توجه دانست که این هنر دوست‌داشتنی در شرق شکل گرفته و از این بخش جهان به دیگر نواحی منتقل شده است.
حاجیان‌زاده در این آیین که روز 7 اسفند در سالن آموزش و پرورش عشایری شیراز برگزار شد، افزود: اشاره به نمایش عروسکی در منابع تاریخی و راه یافتن اصطلاحات آن به حوزه‌ی ادبیات و آثار شاعران صاحب‌نام، نشانی از قدمت، گستردگی، اهمیت و تاثیر جدی این هنر در جوامع بشری دارد و از این خبر می‌دهد که مردم با این هنر آشنا بوده و حتی شاید بر ظرایف و انواع آن نیز کم و بیش اشراف داشته‌اند.
وی توضیح داد که گذر از دوره‌های اولیه و به نوعی با بلوغ این هنر، نمایش عروسکی توانست با تعریف ویژگی‌های خود، شکل مستقل خود را بیابد و در هر سرزمینی هنرمندان نمایش عروسکی از آیین و سنن مردم آن سرزمین بهره بردند و جلوه‌هایی از فرهنگ و تمدن آن کشور و منطقه را در آثار هنری خود منعکس کردند.
مدیرعامل کانون سپس به دوره‌های تاریخی نزدیک‌تر و استفاده از زمینه‌های پیشرفت فنون و ابزار کار و ایجاد و تقویت  پشتوانه‌های علمی و آموزشی  برای ارتباط با مخاطب در این هنر اشاره کرد و گفت: در حوزه‌ی کودک و نوجوان و گستردگی دنیای تخیل کودکان، فرصتی برای استفاده از این هنر، در برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان فراهم می‌شود.
حاجیان‌زاده نمایش عروسکی را یکی از بهترین روش‌های هنری برای مخاطب کودک دانست که  می‌تواند محمل مناسبی برای انتقال مفاهیم گوناگون زندگی، بیان افسانه‌ها، اسطوره‌ها و داستان‌ها، جشن‌ها و آیین‌های قومی، یا معرفی و انتقال آداب و رسوم ملی و محلی باشد.
وی تاکید کرد که اگر به این هنر با نگاهی نو شونده و خلاقانه  پرداخته شود، زمینه‌های پرورش قوه‌ی تخیل و کشف و بروز استعدادهای هنری کودکان و نوجوانان و امکان آشناسازی آنان با فرهنگ و ادبیات ملی و جهانی همچنین انتقال مفاهیم ارزنده‌ی اخلاقی و تربیت و رشد مهارت‌های زندگی در میان آنان فراهم می‌شود.
حاجیان‌زاده با اظهار خرسندی از این که کانون در چند دهه‌ی اخیر مهم‌ترین مرکزی بوده که به‌طور مستمر و گسترده توانسته است تداوم فعالیت هنری هنرمندان این رشته را ممکن سازد، تصریح کرد که با تعریف این هنر در شمار فعالیت‌های مراکز فرهنگی‌هنری و با بهره‌مندی از مربیان توانمند و دلسوز، باید آن را به میان کودکان و نوجوانان میهن ببریم.
مدیرعامل کانون در این عین حال معتقد است برای تثبیت، تقویت و اطمینان از روزآمدی این هنر، نباید تنها به برپایی جشنواره نمایش عروسکی بسنده کرد، بلکه در کنار آن، باید به آموزش و بازآموزی مربیان، دقت در انتخاب متون نمایشی، تقویت توان نمایش‌نامه‌نویسی و فراهم سازی زمینه‌ی خلق آثار بدیع و قوی و بروز خلاقیت هنری آنان نیز به طور جدی توجه کنیم.
شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی ویژه‌ی مربیان و اعضای ارشد مراکز کانون سراسر کشور روزهای 6 تا 7 اسفند 1393 در شیراز برگزار شد.