نمایش عروسکی یعنی دنیای تخیل و جادوی عروسک‌ها

حسن دادشکر در کارگاه آموزشی جشنواره نمایش عروسکی کانون در شیراز این هنر را به دنیای تخیل و جادوی عروسک‌ها تعبیر کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این کارگردان پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان با تاکید براین موضوع گفت: کارگردان نمایش باید از تمام تلاش، توان و ویژگی‌های فردی خود برای انسجام عوامل موثر در نمایش بهره بگیرد تا بتواند یک نمایش خوب را کارگردانی و به مرحله اجرا برساند.
دادشکر که برای مربیان و اعضای ارشد مراکز کانون سخن می‌گفت با اشاره به این‌که هرگز کارگردانی مرحله‌ای از بازیگری نیست افزود: بسیاری از کارگردانان بزرگ در دنیا حتی یک صحنه بازیگری هم نداشته‌اند اما افرادی معتبر و صاحب سبک در عرصه نمایش و کارگردانی هستند.
وی تصریح کرد یک کارگردان موفق کسی است که از دانش کافی در زمینه‌های شناخت بازیگر، تکنیک‌ها بازی‌گردانی و روانشناسی برخوردار باشد و بتواند از عوامل موثر در اجرای نمایش بیانی منسجم و یک‌پارچه پدید آورد.
این بازیگر باتجربه عرصه تئاتر کودک در زمینه انتخاب متن نمایشی نیز شناخت مخاطب، رده سنی پیام مورد نظر از اجرای یک نمایش و قابلیت اجرایی در مکان‌های مختلف را از دیگر ویژگی‌هایی دانست که در انتخاب متون نمایشی بسیار با اهمیت است.
وی توجه به نظم و انضباط در تمرین نمایش را مهم عنوان کرد و یادآور شد تئاتر یک فعالیت گروهی است که حضور نداشتن هریک از عوامل در تمرین‌ها و اجرا - هرچند نقش کوتاهی داشته باشند - می‌تواند تمام کار را متوقف سازد.
این مدرس تئاتر هم‌چنین حرکت عروسک‌ها را از اصلی‌ترین عوامل در اجرای نمایش‌های عروسکی عنوان و خاطرنشان کرد نمایش باید درام یا همان عمل نمایشی داشته باشد و عروسک نمایشی مجسمه نیست که تنها با کلام بتوان نمایش عروسکی اجرا کرد.
شانزدهمین نمایش عروسکی ویژه کارشناسان، مربیان و اعضای ارشد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از صبح روز 6 اسفند آغاز شده و به مدت دو روز در سالن عشایری آموزش و پرورش و مراکز شماره یک و سه کانون شیراز این نمایش‌ها اجرا می‌شود.