لزوم توجه به شاخص‌های درونی و بیرونی در نمایش‌نامه

عضو هیات داوران شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون در شیراز بر لزوم توجه بیشتر به شاخص‌های درونی و بیرون یک نمایش‌نامه خوب به عنوان تنوع در رویکردها تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، جواد رضاییان در کارگاه آموزش نمایش‌نامه‌نویسی با تاکید بر این موضوع گفت: ساختمان هر نمایش‌نامه از دو عنصر صحنه و پرده تشکیل شده که صحنه به عنوان کوچک‌ترین واحد سازنده است و تفاوتی هم میان متن نمایش عروسکی و زنده در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود در یک صحنه نمایشی‌ عنصر زمان، مکان و موقعیت نمایش از عناصر دیگر مهم‌تر است و هرگز نمی‌توانیم آن را حذف کنیم و با تغییر هریک از این شاخص‌ها - طبق نظریه تغییر رویکردها - صحنه نمایش هم باید تغییر کند.
رضاییان هم‌چنین یادآور شد با توجه به این‌که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار است آموزش‌ها به مخاطبان ارایه شود، شناخت شکل صحیح و ساختار اصلی نمایش‌نامه اهمیت زیادی دارد.
مدرس کارگاه آموزشی نمایش‌نامه‌نویسی با اشاره به شاخصه‌های درونی از قبیل: گفت‌وگو، شخصیت‌پردازی، فضا و حالت، تاکید کرد: نمایش‌نامه‌نویس حق ندارد تم پایانی یا پیام اخلاقی را به صورت مستقیم به مخاطب حکم کند بلکه تماشاگر باید خودش پیام را از نمایش برداشت کند چرا که بسیار دیده شده اصرار نویسنده بر رساندن پیام اخلاقی، موجب خراب شدن نمایش‌ها شده است.
رضاییان با اشاره به عنصر فانتزی‌سازی در نمایش عروسکی به عنوان یکی دیگر از عناصر با اهمیت، اظهار داشت فانتزی عنصر اصلی دنیای کودکی است و باید تلاش‌کنیم با شناخت از تصویرها و گفت‌وگوها بر اساس گروه سنی مخاطب، تغییرات لازم را در نمایش‌ها ایجاد کنیم.
وی در این کارگاه در زمینه تناسب تم‌های مختلف با شیوه‌های اجرایی، نوع نمایش عروسکی و ساختار طرح داستان و نسبت میان نوع نمایش، فضا، حالت‌های مختلف و گفت‌وگوها مطالبی را ارایه کرد.
شانزدهمین جشنواره نمایش‌ عروسکی ویژه کارشناسان، مربیان و اعضای ارشد مراکز فرهنگی‌هنری کانون روز 7 اسفند با برگزاری آیین پایانی  و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.