کانون به دنبال تأثیر تربیتی غیرمستقیم نمایش بر کودکان است

کارگردان نمایش «هیس هم دل دارد»، تأثیر تربیتی غیر‌مستقیم در زمینه های اجتماعی، روانی و فلسفی با تکیه‌بر خلاقیت را ازجمله اهداف کانون در اجرای فعالیت نمایش عروسکی معرفی کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهلا ریحانی مربی کانون استان یزد با بیان این مطلب گفت: کانون در اجرای فعالیت نمایش عروسکی به دنبال تأثیر تربیتی غیر‌مستقیم بر کودکان و نوجوانان است و ارزیابی‌های خود را از اجرا این فعالیت در مراکز کانون، بیشتر بر خلاقیت در ارایه غیر مستقیم مسائل تربیتی برای مخاطبانش انجام می‌دهد.
وی این شیوه‌ی ارزیابی کانون را از این فعالیت، از نکات قوت این دیدگاه دانست و افزود: در اصل روان‌شناسی، برای هر انسانی شیوه‌های غیر‌مستقیم تربیتی به ‌مراتب تأثیرگذاری بیشتری نسبت به شیوه‌های مستقیم دارد و بر همین اساس است که کانون به شیوه اهمیت می‌دهد.
ریحانی در ادامه به پرورش خلاقیت در فعالیت‌های نمایشی کانون اشاره داشت و تأکید کرد: خلاقیت موتور محرکه شکوفایی ذهن کودکان و نوجوانان است و این مهم در فعالیت‌های کانون در رأس برنامه‌ها قرار دارد.
این کارگردان تئاتر وضعیت نمایش عروسکی کانون را نسبت به گذشته روندی رو به رشد معرفی کرد و یادآور شد: نقص‌هایی در قسمت‌های مختلف نمایش‌ها وجود دارد که باید به آن‌ها توجه بیشتری شود.
مربی کانون استان یزد، عدم استمرار این فعالیت در طول سال در مراکز، نداشتن اطلاعات کافی نزد برخی از مربیان در زمینه‌های، نمایش‌نامه‌نویسی، خلاقیت در کارگردانی، به‌کارگیری صحیح عروسک و دکور در نمایش را دلایلی معرفی کرد که باعث می‌شود مربیان و به‌تبع آن اعضا از این فعالیت فاصله بگیرند که باید برای حل آن‌ها چاره‌اندیشی شود.
ریحانی در پایان برگزاری جشنواره‌های کتاب‌خانه‌ای نمایش عروسکی کانون را در مراکز استان‌ها خواستار شد و عنوان کرد: با اجرای این جشنواره‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با دعوت از اساتید برجسته حوزه‌ی نمایش، ضمن بالا بردن مهارت‌های مربیان می‌توان انگیزه‌ی آن‌ها را برای انجام این فعالیت افزایش داد تا به شکلی مرحله‌ای و بلندمدت در مراکز اجرا شود.
مرحله کشوری شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون از 6 اسفند در سالن عشایری آموزش و پرورش شهر شیراز آغاز و تا هفتم ادامه دارد.