کشف اهداف پنهان، دستاورد شیوه‌های جدید ارایه نمایش عروسکی

کارگردانی که نمایش خود را با شیوه‌ای جدید روی صحنه می‌برد، به تماشاگرانش فرصت می‌دهد تا نکته‌هایی را کشف کنند که شاید در اهداف نمایش پنهان مانده است.

نوشین فرهادی مربی فرهنگی کانون استان چهارمحال و بختیاری که با نمایش به دنبال صدا در شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی حضور یافته، با بیان این مطلب گفت: ما عادت داریم روی صندلی نشسته و نمایش را در روبروی خودمان به تماشا بنشینیم. اما در شیوه ارائه نمایش به دنبال صدا ما سعی کردیم تغییراتی داشته باشیم و آن را در حالی روی صحنه اجرا کنیم که تماشاگر به جای نشستن روی صندلی و نگاه به روبرو، دور تا دور ما روی صحنه بایستد و نمایش را که روی یک میز نور و بر روی زمین اجرا می شود تماشا کند. همان‌طور که من به دنبال کشف نکته‌های تازه در طراحی و اجرای یک نمایش هستم، باید این فرصت را هم به مخاطبان بدهم تا آنان نیز چیزهایی را کشف کنند که شاید در اهداف کارگردان پیش‌بینی نشده باشد.
وی که این نمایش خود را بدون دیالوگ و تنها با موسیقی اجرا می‌کند معتقد است: مخاطبانی که در اطراف عروسک‌گردانان روی صحنه می ایستند و نمایش را بر روی میز نور تماشا می کنند، به اعجازهای تصویری که از طریق نقاشی ماسه ای و حرکت عروسک ها صورت می گیرد، با دقت نگاه می کنند. گرچه شاید در ابتدای کار مخاطب درگیر شگفتی های تصویری می شود اما در ادامه، خود به کشف جریان داستان می پردازد.
فرهادی که در مرکز جونقان کانون استان چهارمحال و بختیاری فعالیت دارد، نمایش عروسکی را جزو جدانشدنی از فرهنگ ایرانیان دانسته و تاکید دارد، اگر امروز برخی مادران به دلایلی از این هنر برای تعلیم و تربیت فرزندان خود بهره ببرند، ما مربیان وظیفه داریم ابعاد و قابلیت‌های نمایش عروسکی را در مراکز به گونه‌ای عرضه کنیم تا خانواده‌ها به گذشته‌های خود برگشته و از توانمندی‌های این هنر دوباره برای نسل امروز استفاده کنند.
این مدرس مبانی هنرهای تجسمی و رنگ با یادآوری برخی از قابلیت‌های هنر نمایش عروسکی در کاهش آسیب‌های اجتماعی خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان می‌گوید: من در منطقه‌ای زندگی می‌کنم که هنوز برخی از افراد حس ناشناخته‌ای نسبت به این هنر دارند و به اعجازهای نمایش عروسکی باور ندارند. لذا این وظیفه ما مربیان و دیگر مسوولان مرتبط با هنر است که این مهم را فرهنگ‌سازی کنیم.
کارگردان نمایش به دنبال صدا همچنین در باره برگزاری جشنواره‌های نمایش عروسکی در کانون اظهار نظر کرد که برگزاری جشنواره برای مربیان و اعضای ارشد یک کار بسیار مهم و پسندیده است اما ما باید این فرصت را هم به اعضای مراکز بدهیم تا بتوانند با حضور در چنین جشنواره‌هایی، کارهای خوب را ببینند و با ذائقه دیگران در این عرصه نیز بیشتر آشنا شوند.