مسافران مترو در مسیر قصه

مسافران قطار شهری تهران صبح روز 27 بهمن 1394 در ایستگاه امام خمینی(ره) با صدای آشنای قصه‌گویانی روبرو شدند که فرزندان آنان را به شنیدن قصه‌های اقوام ایرانی دعوت می‌کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدای قصه‌گویان از آن‌جا آشناست که گویی از عمق تاریخ، فرهنگ و تمدن این ملت کهن به گوش می‌رسد و نسل در نسل هر جا که صدای رسای قصه‌گوی ایرانی بلند می‌شود، مکث می‌کنند و به روایت‌های شیرینش گوش فرا می‌دهند.
صبح روز سه‌شنبه سه قصه‌گوی برگزیده هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی - که همان روز در تهران آغاز شده بود – مقابل چشمان پرسش‌گر مسافران مترو به ویژه کودکان و نوجوانان، قصه‌هایی از اقوام ایرانی را در زمانی کوتاه بازگو کردند.
بر اساس این گزارش در میان رفت و آمد مردم تهران در ایستگاه قطار شهری امام خمینی (ره)، الیاس آذری از اصفهان، به‌عنوان اولین قصه‌گوی برگزیده هجدهمین جشنواره بین‌المللی، مردم را به شنیدن قصه‌ی «دندون و مندونو حبه قندون» دعوت کرد.
وی قصه خود را که مضمون تربیتی داشت برای جمعی از مردم - که چند دقیقه‌ای در ایستگاه قصه‌گویی کانون در متروی تهران ایستاده بودند - بازگو کرد.
در ادامه داوود ریحانی از خراسان‌رضوی و محسن کریمی از قم در این ایستگاه به ترتیب قصه‌های «پسر صیاد» و «کوزه‌ای پر از سکه‌ی طلا» را برای مردم روایت کردند.
در حاشیه‌ی برگزاری این رویداد در ایستگاه متروی امام خمینی (ره)، فرزانه شیخان شهروند تهرانی با اشاره به این‌که هر شب برای فرزندانش قصه‌گویی می‌کند، گفت: در دوران کودکی، پدر و مادرم هر زمان می‌خواستند کار خوب یا بدی را به فرزندانشان یادآور شوند آن را در قالب قصه برای من و دیگر خواهران و برادران تعریف می‌کردند و حالا من از این ابزار برای تعلیم تربیت فرزندانم استفاده می‌کنم.
وی با اشاره به این‌که متأسفانه تا امروز از برگزاری این جشنواره مطلع نشدم از متولیان برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی خواست به امر تبلیغ این رویداد از رسانه ملی و در نوبت‌های مختلف توجه ویژه داشته باشند تا مردم بیشتری از برگزاری این رویداد فرهنگی مطلع شوند و در صورت امکان با حضور در آن، با شیوه‌های مختلف قصه گویی آشنا شوند.
دیگر شهروند تهرانی که از ابتدای برنامه تا آخرین اجرای قصه‌گویی در ایستگاه متروی امام خمینی (ره) حضور داشت به برنامه رادیویی قصه ظهر جمعه اشاره کرد و گفت: صدا و سیما می‌تواند با متولیان فرهنگی که در امر قصه‌گویی فعالیت دارند همکاری کند و با پخش برنامه‌های رادیویی و حتی تلویزیونی به معرفی این ابزار به‌عنوان یک وسیله تعلیمی و تربیتی در جامعه کمک کند و زمینه‌های آشنایی بیشتر خانواده‌ها با قصه‌گویی فراهم شود.
غفور یگانه کارشناس ارشد روانشناسی اهل تبریز که به‌عنوان مسافر در ایستگاه مترو تهران حضور داشت و از نزدیک قصه‌های قصه‌گویان هجدهمین جشنواره بین‌المللی در ایستگاه متروی امام خمینی (ره) را گوش می‌داد، گفت: قصه‌گویی در رشد ذهنی و فکری کودکان تأثیر قابل توجهی دارد و باید به این هنر توجه ویژه شود.
وی با اشاره به این‌که با قصه‌گویی می‌شود زبان و گویش‌های محلی را زنده نگه داشت افزود: انتظار می‌رود که متولیان این هنر به‌ویژه صدا و سیما با پخش قصه‌های محلی در شبکه‌های استانی در تقویت این شاخصه هویت فرهنگی کشور قدم بردارند.
دیگر شهروند تهرانی معتقد بود که قصه‌گویی دیگر مانند گذشته در خانواده‌ها انجام نمی‌شود و مشغله‌های کاری پدران و مادران در زندگی‌های امروزه یکی از دلایل آن است.
وی با اشاره به این‌که در گذشته در خانه‌های قدیمی که حیاط داشت و بازی‌های سنتی در آن صورت می‌گرفت و پدران و مادران این چنین درگیر مشغله‌های روزمره نبودند، والدین برای بچه‌هایشان شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی و حافظ‌خوانی می‌کردند یادآور شد: متاسفانه این کار که یکی از راه‌های تحکیم روابط خانوادگی است دیگر توسط پدران و مادران صورت نمی‌گیرد.
در نوبت صبح هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در روز 27 بهمن 94 همچنین گروه متشکل از فاطمه بحرانی از استان یزد، رویا هواس‌بیگی از ایلام و فریده محمودی از استان مرکزی به ترتیب قصه‌های «رفاقت»، «حسن‌کچل» و «مارکبری» را در مدرسه‌ی علامه طبا‌طبایی تهران واقع در خیابان مطهری، خیابان لارستان برای دانش‌آموزان بازگو کردند.
گفتنی است: هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از 27 تا 30 بهمن در تهران با حضور 34 قصه‌گوی ایرانی و 11 قصه‌گوی خارجی برگزار خواهد شد.