محمدرضا سرشار: کانون سنت قصه‌گویی را احیا کرد

قصه‌گوی «قصه‌های ظهر جمعه»، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی این سنت اجدادی را احیا کرد و پس از آن در جاهای دیگر تداوم یافت.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدرضا سرشار در آیین پایانی دومین جشنواره کتاب‌های صوتی ویژه کودکان، نوجوانان و نابینایان در فرهنگ‌سرای عطار نیشابوری با اشاره به این‌که قصه‌گویی، سنتی است که پدربزرگ ‌و مادربزرگ‌ها با استفاده از آن هنوز می‌توانند با روایت قصه‌هایشان حس زندگی و مفید بودن داشته باشند، خاطرنشان کرد: قدر این هنر دیرینه را بدانیم.
در این آیین نوربرت کوبر میهمان آلمانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون، داستان «خرس کوچولو و قایق قرمزش» را در جمع برگزیدگان جشنواره کتاب‌های صوتی کودکان و نوجوانان بازگو کرد.
هم‌زمان با برپایی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تهران، قصه‌گویان داخلی و خارجی حاضر در این جشنواره با حضور در مکان‌های مختلف، قصه‌هایشان را روایت می‌کنند.
در این میان، قصه‌گوی آلمانی در این آیین و در میان توصیف داستانش از برخی حاضران هم کمک گرفت و آن‌ها را به دوران کودکی‌شان برد.
در همین حال، صادق کرمیان مدیر فرهنگ‌سرای عطار نیشابوری هم‌زمانی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون را با اختتامیه جشنواره تولید کتاب‌های صوتی ویژه کودکان ، نوجوانان و نابینایان اتفاقی خوش‌آیند عنوان کرد و گفت: در دنیای امروز که سبک زندگی تحت تاثیر فن‌آوری، کار و مشغله قرار دارد، والدین فرصت کمتری صرف قصه‌گویی برای فرزندان‌شان می‌کنند.
کرمیان افزود: اکنون که شرایط زندگی عوض شده است بایستی متناسب با فن‌آوری نوین و امکانات، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
وی برپایی جشنواره‌های فرهنگی مانند قصه‌گویی را فرصتی مناسب برای احیای این سنت در بین خانواده‌ها دانست.
در پایان برگزار کنندگان دومین جشنواره کتاب‌های صوتی کودکان، قصه‌گوی آلمانی را با اهدای تندیس جشنواره کتاب‌های صوتی کودکان و گلیم ایرانی بدرقه کردند.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تا روز 30 بهمن به کار خود در تهران ادامه می‌دهد.