قصه‌گویی محفلی برای تبادل فرهنگ مهربانی است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست با قصه‌گویان خارجی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، نقش قصه‌ها در تبادل فرهنگ‌ها را با رویکرد مهربانی بسیار ارزش‌مند دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بی‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های مردم ایران مهربانی و نوع‌دوستی است گفت: ایران مهد تمدن و فرهنگ است و مردم آن بسیار علاقه‌مند به تبادل فرهنگی با دیگر کشورها هستند.
وی ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان خارجی جشنواره افزود: در ایران قصه‌گویی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها قوام محافل خانوادگی بوده است و قصه‌ها می‌توانند گرمابخش محفل خانواده جهان که انسان عضوی از آن است نیز باشد.
مدیرعامل کانون اضافه کرد: قصه آمیخته‌ای از هنر، ارتباط با کودک و مفاهیم اخلاقی و اجتماعی است و به تعبیر دیگر زبان قصه برای انتقال مفاهیم ارزشی با شیوه‌های هنرمندانه و زبان کودکانه است.
وی در ادامه اظهار داشت: کارکرد دیگر قصه‌گویی این است که می‌توان بسیاری از مفاهیم آموزشی و حتی آموزش‌های رسمی مدرسه‌ها را نیز به صورت غیرمستقیم با زبان قصه بیان کرد.
حاجیان‌زاده در پایان ضمن قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران اظهار امیدواری کرد میهمانان خارجی هجدهمین جشنواره بین‌المللی پس از بازگشت به کشورهای خود با خاطره‌های ماندگار، نام ایران را در ذهن خود یاد کنند.
در ابتدای این نشست هم‌چنین 11 قصه‌گوی خارجی که از کشورهای امریکا، اسکاتلند، آلمان، هند، لبنان، استرالیا، دانمارک، شیلی، اسپانیا و کنیا میهمان هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی‌اند نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در این رویداد فرهنگی به بیان برخی از سوابق‌کاری خود در حوزه تالیف کتاب برای کودکان و فعالیت‌ در زمینه قصه‌گویی پرداختند.
این نشست عصر روز 27 بهمن با حضور محمدعلی شامانی معاون فرهنگی کانون و دبیر هجدهمین جشنواره قصه‌گویی، محسن حموله مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و دبیر فرهنگی جشنواره, مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌‌الملل و دبیر اجرایی جشنواره و محمود سلیمانی‌کاریزمه مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد.