امواج قصه برای کودکان قابل جذب است

قصه‌گو می‌تواند با انتخاب قصه‌هایی ارزشمند امواج شجاعت، مهربانی، ایثار، اصالت و فرهنگ را به کودکان و نوجوانان منتقل کند.

به گزارش اداره‌‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، قصه‌گوی اهل مازندران بهترین روش تربیت را استفاده از هنر قصه‌گویی دانست و گفت: کودکان در یک دوران خاص، تمایل دارند مستقل باشند. به همین دلیل امر و نهی مستقیم برای هدایت آنان کارساز نیست و بهترین روش برای بیان مفاهیم اخلاقی برای کودکان قصه است.
شقایق احسانی در حاشیه برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اضافه کرد: متون کهن ادب فارسی به عنوان یک مرجع می‌تواند تأثیر به‌سزایی در ارتقای فرهنگ و تربیت افراد جامعه داشته باشد، بنابراین می‌توان بر اساس سطح دانش افراد و یا گذر زمان، برداشت‌های متفاوتی از آن استخراج و بنا به ضرورت‌های جامعه، داستان‌ها را به‌روز کرد.
قصه‌گوی حاضر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، با اشاره به این‌که کودکان امواج قصه را جذب می‌کنند، خاطر نشان کرد: قصه‌گویی ابزاری است که مفاهیمی هم‌چون: قهرمانی، ایثار، شجاعت، اصالت و فرهنگ را در قالب داستان‌های ارزشمند بیان می‌کند.
این قصه‌گو که راوی قصه «مارا تی تی» در این جشنواره است، تصریح کرد: برای این‌که صلح و آرامش در جامعه حکم‌فرما باشد، لازم است بنای انسان‌دوستی از همان دوران کودکی در فرزندان نهادینه شود و استفاده از ادبیات کهن ایران - که همواره بر اصل انسانیت، صلح و گذشت استوار است - به عنوان منبع قصه‌گویی ضروری است.
به اعتقاد احسانی رقابت در  هر حرفه‌ای سبب ارتقای کمی و کیفی آن حرفه می‌شود به شرط آن‌که خصوصیت رقابت سالم حفظ شود و ملاک ارزشیابی هر گروه (داخلی و خارجی) باید متفاوت باشد و قصه‌گویان بر اساس معیارهای خاص خودشان ارزشیابی شوند.
احسانی یادآور شد: اهمیت دادن به هنر قصه‌گویی، مشتاقان این حرفه را بیشتر خواهد کرد و برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی فرصتی است برای بروز خلاقیت‌ها و حرف‌هایی که در ارتباط با قصه گفته نشده است.
قصه‌گوی مازندرانی کیفیت هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گوی را در سطح بالایی دانست و گفت: نظم و قوانین حاکم بر جشنواره قابل تقدیر است.
احسانی در پایان گفت: قصه‌گویی یک معادله دو طرفه است که فطرت، افکار و اصالتِ طرفین معادله، با دانش و مهارت بیان و اشاعه صحیح آن، آشکار می شود.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که از 27 بهمن 1394 در تهران آغاز شده است 30 بهمن به کار خود پایان خواهد داد.