فرهنگ مکتوب عاشورایی در خیمه‌ی آسمان‌سرا ترویج می‌شود

زندگی‌نامه‌ی شاعران آیینی ـ عاشورایی هم‌چون محتشم کاشانی، علی موسوی گرمارودی و قیصر امین‌پور هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک در کارگاه ادبیات واقع در غرفه‌ی آسمان‌سرا روایت می‌شود.

امسال بخش کارگاهی هفته‌ی ملی کودک در قالب 10 کارگاه و در شکل خیمه‌هایی فرهنگی‌هنری طراحی شده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر غرفه آسمان سرا درباره برنامه‌هایی که در این غرفه برگزار می‌شود، گفت: هدف کلی این خیمه، معرفی فرهنگ مکتوب عاشورایی در قالب داستان و شعر به کودکان و نوجوانان است.
مهرنوش قربانعلی با اعلام این خبر افزود: در این غرفه تلاش می‌شود سیر تاریخی شاعران عاشورایی ایرانی به مرور در قالب‌های مختلف به کودکان معرفی شوند، در این میان عمان سامانی که از نخستین شاعرانی بود که به حماسه و واقعه‌ی کربلا با رویکرد حماسی پرداخته، همچنین محتشم کاشانی، علی موسوی گرمارودی و قیصر امین‌پور معرفی شده‌اند.
وی ادامه داد: هم‌چنین با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی، طرحی با عنوان نامه‌های عاشورایی پیش‌بینی شده که در آن کودکان، نامه‌هایی به فرات و کودکان عاشورا و خاطرات عاشورایی می‌نویسند و هر روز برگزیده‌ی آثار و نوشته‌های کودکان در قابی به نمایش درمی‌آیند.
قربانعلی به دستگاه شهر فرنگ که در غرفه قرار داده شده نیز اشاره کرد و گفت: در این دستگاه، تصاویری از شاعران و نویسندگان آثار دینی و مذهبی کودک و نوجوان قرار داده شده است و یکی از کارشناسان این تصاویر را به همراه توضیحاتی به کودک معرفی می‌کند.
برگزاری مشاعره‌ی عاشورایی، قفسه‌ی کتاب‌خوانی کتاب‌های مذهبی، ارایه‌ی آموزش‌های تخصصی در زمینه‌ی ادبیات و فعالیت‌های فرهنگی و ادبی نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این خیمه است.
خیمه‌های دیگر هفته‌ی ملی کودک در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب، به ترتیب با نام‌های نمادها و نشانه‌ها، حکایت خوبان (پرده‌خوانی و قصه‌گویی)، میزگرد (بحث و گفت‌وگو حول مباحث ارزشی مرتبط با کودکان، باورهای دینی و محرم و عاشورا)، تریبون (معرفی شخصیت، سرزمین و وقایع مرتبط با این موضوعات)، کتابستان، نگارستان (نقاشی و چاپ)، تاریک‌خانه (عکاسی و انیمیشن)، مشق عاشقی (خوش‌نویسی و سفال) و نمای عشق (تعزیه) و آسمان‌سرا برپا شده‌اند.
هفته‌ی ملی کودک امسال از 15 تا 21 مهر در سراسر کشور با همکاری وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و انجمن‌های مردم‌نهاد و موسسات خصوصی با شعار «کودکان تشنه‌اند»  برگزار می‌شود.