آشنایی با نماد و نشانه‌های تعزیه در هفته‌ی ملی کودک

کودکان و نوجوانان هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک در غرفه‌ی نمای عشق، با تاریخچه، نماد و نشانه‌های تعزیه به عنوان یک هنر اجرایی آشنا می‌شوند.

در این هفته‌ی ملی، 10 خیمه با عنوان‌های نمادها و نشانه‌ها، حکایت خوبان (پرده‌خوانی و قصه‌گویی)، میزگرد (بحث و گفت‌وگو حول مباحث ارزشی مرتبط با کودکان، باورهای دینی و محرم و عاشورا)، تریبون (معرفی شخصیت، سرزمین و وقایع مرتبط با این موضوع‌ها)، کتابستان، نگارستان (نقاشی و چاپ)، تاریک‌خانه (عکاسی و انیمیشن)، مشق عاشقی (خوش‌نویسی و سفال) و نمای عشق (تعزیه) و آسمان‌سرا برپا شده که میزبان کودکان و نوجوانان است.
بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این غرفه‌ی نمای عشق، مجموعه‌ای از تصاویر مراسم تعزیه در مکان‌های مختلف توسط کودکان و نوجوانان در قالب فیلم به نمایش درمی‌آید و کودکان با شخصیت‌های تعزیه مانند دو طفلان مسلم، حضرت قاسم(ع)، حضرت سکینه و حضرت رقیه آشنا می‌شوند.
در بخش دیگری از این غرفه، با توجه به اطلاعاتی که کودکان از واقعه‌ی عاشورا دارند از آنها خواسته می‌شود چیدمان تصاویری که از پیش تهیه شده، داستان نبرد امام حسین(ع) و یارانش با سپاه یزید را بر روی یک تخته انجام دهند.
همچنین مجموعه‌ای از لباس‌های تعزیه در بخشی از این خیمه قرار داده شده است و از بازدیدکنندگان خواسته می‌شود لباس نقش‌های مختلف را بپوشند و قطعه‌هایی کوتاه از تعزیه در نقش‌هایی چون حضرت قاسم(ع) و شخصیت‌های دیگر بازی کنند.
معرفی نمادهایی مانند مشک، کاه افشانی، علم، اسب، نخل و آب در تعزیه و گالری عکس هنر تعزیه نیز از دیگر اقداماتی است که در این غرفه پیش‌بینی شده است.
نمایش فیلم، قصه‌گویی، اجرای تئاتر و مسابقه، از بخش‌هایی است که هر روز در سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب، تا پایان روز 19 مهر اجرا می‌شود.
هفته‌ی ملی کودک در تهران تا 19 و در سراسر کشور تا 21 مهر با همکاری وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و انجمن‌های مردم‌نهاد و موسسات خصوصی با شعار «کودکان تشنه‌اند» برگزار می‌شود.